Kustantaja: Tammi 2014
Alkuteos: Telegraph Avenue
Suomennos: Aleksi Milonoff
Michael Chabon (s. 1963) kuuluu amerikkalaisen
nykykirjallisuuden kärkinimiin. Teos The
Amazing Adventures of Kavalier and Clay voitti Pulitzer-palkinnon vuonna
2001 ja romaani Wonder Boys oli pohjana
samannimiseen elokuvaan vuonna 2000. Chabon tunnustautuu musiikki- ja sarjakuvafanaatikoksi,
mikä kyllä näkyy hänen teoksissaan.
Telegraph Avenue -romaanin
tapahtumat sijoittuvat Kaliforniaan 2000-luvun alkupuolelle. Keskushahmoja ovat
mustaihoinen, pulska Archy Stallings ja valkoinen, pienikokoinen Nat Jaffe.
Archy on lupsakkuudessaan hieman selkärangaton, kun taas juutalaistaustainen Nat
on synkkä ja äkkipikainen murehtija. Miehiä yhdistää 1970-lukuun ja jazzmusiikkiin
kohdistuva rakkaus. He omistavat Telegraph Avenuella Brokeland Records -vinyylidivarin,
joka on menestynyt ihan mukavasti uskollisen asiakaskunnan ansiosta. Nyt on myrskypilviä
noussut taivaalle. Lähistölle on suunnitteilla suuri kauppakeskus, joka luultavasti
veisi asiakkaat suuremman kokoelmansa ja halvempien hintojensa ansiosta.
Ongelmia on yksityiselämässäkin. Miesten vaimot ovat
kätilöitä ja omistavat kotisynnytyksissä avustavan firman. Nyt toimilupa on
vaarassa, koska erään epäonnistuneen synnytyksen jälkimainingeissa sairaalan
synnytyslääkäri ja Archyn temperamentikas Gwen-vaimo ovat laukoneet toisilleen
asiattomuuksia. Gwenin puolustuksena voi toki pitää pitkälle edennyttä raskautta
hormonimyrskyineen, johon liittyy ärtymystä Archya kohtaan. Mies on selvästikin
haluton sitoutumaan suhteeseen ja ottamaan vastuuta tulevasta lapsesta. Lisäksi
menneisyydestä on yhtäkkiä putkahtanut henkilöitä, jotka esittävät omia
vaatimuksiaan Archyn suhteen. Näistä toinen on orpo teini-ikäinen Titus, jonka
isä Archy ilmeisesti on, ja toinen Archyn oma isä, kauan kadoksissa ollut
kuuluisa ex-näyttelijä. Kirjan perusteema taitaakin olla se, että isät ja pojat
ovat pääosin aika huonoja hoitelemaan välejään.
Chabon käyttää paljon yksityiskohtia, kuvaapa hän sitten luontoa,
ihmisiä tai tapahtumia. Parhaimmillaan lauseissa on yllätyksellisiä vertauksia
ja loppuvetäisyjä sekä herkullista komiikkaa.
Juliesta tuntui, että
hänen elämänsä ainesosat olivat yhtäkkiä sekoittuneet, ryvästyneet ja
monimutkaistuneet kuin aminohapot alkuliemessä.
…musta BMW lähestyi
taloa kuin planeetansyöjä.
Basisti sormeili
otelautaa ylös ja alas niin kuin sokea lukee jotain kiihdyttävää.
Toisinaan teksti käy kyllä liian koukeroiseksi ja rönsyileväksi
– onpa eräs lause peräti 17 riviä pitkä! Lukemista hankaloittaa myös se, että
618 sivua sisältävässä kirjassa on vain viisi lukua ja nekin ilman selkeää
kappalejakoa. Keskeisten hahmojen lisäksi kirjassa on lukuisia sivuhenkilöitä,
jotka omalla tavallaan vaikuttavat tapahtumien kulkuun niin hyvässä kuin
pahassa. Henkilöiden muistaminen ja erottaminen toisistaan on vaikeaa ainakin
aluksi, mutta loppua kohti kerronnan vauhti kiihtyy. Esimerkiksi kuvaus Gwenin
synnytystilanteesta on hurja. Kirjaa mainostetaan Suurena Amerikkalaisena Romaanina,
mutta sitä se ei sentään ole eikä edes Chabonin oman tuotannon parhaimmistoa.
Mukanaan se kyllä vetää sitten, kun asetelmat alkavat selkiintyä ja henkilöt
käyvät tutummiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti