Kustantaja: Tammi 2015
Näytelmäkirjailija ja ohjaaja Saara Turunen (s. 1981) tunnetaan
parhaiten feministisistä näytelmistään Puputyttö ja Broken Heart
Story, jotka on käännetty useille kielille ja joita esitetty eri puolilla
maailmaa. Omaelämäkerrallisia aineksia sisältävä Rakkaudenhirviö on
Turusen esikoisromaani.
Rakkaudenhirviö alkaa tilanteesta,
jossa nimettömäksi jäävä päähenkilö ryhtyy kirjoittamaan tarinaansa, ja päättyy
hetkeen, jolloin tämä kirjoitus on valmis. Siinä välissä on oma minuus ainakin
hieman selventynyt ja syy tempoilevaan elämänkulkuun löytynyt:
Kauan sitten
sydämeeni jäi tyhjä kohta ja niin minusta tuli rakkaudenhirviö. Minä pakenin.
Lähdin juoksemaan ja juoksen vieläkin, sillä rakkaudenhirviö on sellainen, joka
juoksee. Se juoksee aina vaan, sillä se etsii jotain paikkaa, jonne se
kuuluisi, ja ihmistä, joka rakastaisi sitä niin paljon, että tyhjä kohta sen
sydämessä täyttyisi.
Tyttö kasvaa uskonnollisessa suurperheessä itäsuomalaisen
pikkukaupungin ahtaissa ympyröissä. Äiti on ravitsemusterapeutti, joka tarjoaa
perheelleen ehdottoman terveellisiä (ja mauttomia) aterioita tarkoin
laskettuina annoksina. Lihavien ihmisten lisäksi äiti tuomitsee kaikki muutkin
tavallisuudesta poikkeavat ja joukosta erottuvat, sillä erikoisuutta äiti
pelkää enemmän kuin mitään muuta maailmassa. Hän vatvoo kaikkea noloa, mitä perheelle
on tapahtunut tai tulee mahdollisesti tapahtumaan, ja kasvattaa huolen synkkää
pilveä ympärilleen. Tyttö puolestaan osoittaa huolestuttavia erikoisuuden
merkkejä jo lapsena. Hän myös ahmii aina tilaisuuden tullen valtaisia määriä kaikkea
kiellettyä: suklaata, pullaa, pitsaa, jäätelöä, kokakolaa… Eikä hänelle taida
kelvata ammatiksi äidin suosittelema siivoojan työkään:
Ei kaikkien
tarvitse yrittää kurottaa kuuta taivaalta. Naiselle voi olla jopa parempi, että
tyytyy vähän vähempään, selittää äitini. Kaikkein paras olisi, jos osaisi olla
ihan vaan tavallinen. Ja tavalliselle naiselle jokin vaatimaton ammatti sopii
oikein hyvin, eritoten jos haluaa välttää yksinäisen naisen kohtalon.
Tyttö hankkii omatoimisesti 16-vuotiaana opiskelijapaikan Helsingin
taidelukiosta ja heittäytyy uudenlaiseen elämään. Ystäväksi löytyy ihana Laura
ja asuinkumppaniksi homoksi tunnustautuva Antti, mutta tytön kaipaamaa
symbioottista suhdetta näihin ei synny. Tyttö käy levottomaksi, kulkee kotimaan
ja ulkomaiden väliä, yrittää opiskella Stadiassa ja Teatterikorkeassa ja työskennellä
erilaisissa tilapäistöissä. Jotain pysyvämpää ihmissuhdettakin tulee kokeiltua.
Mikään ei pidemmän päälle riitä, vaan tyttö pakenee taas. Toisaalta häntä
vaivaa äidin juurruttama itseinho, joka estää kaikenlaisen koristautumisen tai
tavanomaisesta poikkeamisen. Eipä tee mieli yrittää, jos sen seurauksena
peilistä katsoo lehmä!
Kirja etenee pienien väliotsikkojen katkomana pötkönä, jossa vuorosanat
eivät erotu muusta tekstistä. Silti kannattaa lukea tarkkaan, sillä jokainen
lause on tärkeä ja sisältää hienoja oivalluksia ja havaintoja. Teksti on
ilkikurisen ja liioittelevan huumorin sävyttämää, minkä ansiosta synkähköä
elämäntarinaa jaksaa lukea. Paikoin kertoja vyöryttää näkyviin todella etovia
ja painajaismaisia kuvia – ehkäpä tyttö niiden avulla pystyy käsittelemään
yksinäisyyden ja häpeän tunteitaan. Tämä on mielenkiintoinen esikoisromaani,
joka ei kulje tavanomaisuuden latuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti