Kustantaja: Tammi 2016
Alkuteos: God help the Child
Suomennos: Kaijamari Sivill
Yhdysvaltalainen Toni Morrison (s. 1931) sai Nobelin
kirjallisuuspalkinnon vuonna 1993 ensimmäisenä mustana naisena ja ensimmäisenä
mustana amerikkalaisena. Hän kuvaa teoksissaan aina mustien naisten arkipäivää,
näin myös viimeisimmässä romaanissaan Luoja lasta auttakoon.
Sweetness ei koskaan toivu tyttärensä syntymästä. Hän itse
ja Lula Annin isä ovat ”keltaisia mustia” eli tarpeeksi vaaleaihoisia
käydäkseen valkoisista, mutta jostain syystä tyttö on kuin yö: sinimusta,
sudaninmusta. Eletään maailmassa, jossa arvostus ja menestys ovat sidoksissa
ihon vaaleuteen ja jossa mustien on oltava nöyriä ja tottelevaisia. Siihen
Sweetness koulii lastaan ankaran kurin ja torjunnan avulla.
Kun olin pieni, inho
paistoi sen kasvoilta kun sen piti kylvettää minut. Tai paremminkin huuhtaista
sen jälkeen kun oli miten kuten pyyhiskellyt minut saippuoidulla pesulapulla.
Minä ihan kerjäsin läimäystä poskelle tai piiskaa pyllylle, että saisin joskus
tuntea kosketuksen. Tein tahallani pieniä virheitä, mutta äidillä oli keinonsa
rangaista minua koskettamatta inhoamaansa ihoa – jouduin sänkyyn ilman
iltaruokaa, lukkojen taakse omaan huoneeseen – mutta pahinta oli huutaminen.
Kun pelko hallitsee, ainoa selviytymiskeino on tottelevaisuus. Ja siinä minä
olin hyvä. Minä olin kiltisti ja olin kiltisti ja olin kiltisti.
Äidin hyväksynnän saadakseen pieni Lula Ann sitten tekee
teon, jonka pohjimmiltaan tietää vääräksi. Asia jää painamaan, vaikka Lula Ann vastoin
kaikkia odotuksia menestyy elämässään suurenmoisesti. Hän kääntää ihonvärin
valttikortikseen ja muuttuu Brideksi, valkoisia asuja käyttäväksi upeaksi
kaunottareksi. Itsevarman kuoren alla piilee kuitenkin edelleen syrjitty lapsi,
joka ottaa vallan, kun Bride joutuu rakastettunsa hylkäämäksi. Auttaisiko
menneisyyden hyvittäminen?
Kirjan toinen päähenkilö on tiiviin suurperheen poika
Booker, jonka elämä menee 8-vuotiaana sijoiltaan isonveljen kuollessa
pedofiilin uhrina. Muu perhe onnistuu ennen pitkää jatkamaan eteenpäin, mutta
Booker takertuu veljensä muistoon ja omaan suruunsa. Bride tuntuu tarjoavan
vapautuksen ja rauhan, mutta onko hän sittenkään nainen, joksi Booker häntä
luulee?
Luoja lasta auttakoon
-romaanin päähenkilöt ovat lapsuusajan traumojen seurauksena käpertyneet oman
itsensä ympärille ja pelokkaita päästämään sisimpään patoutuneita tunteita ja
ajatuksia tietoisuuteen asti. Morrison kuvaa oivaltavasti, miten pyyteetön
ystävällisyys ja suora puhe vähitellen murtavat valheiden ja väärinkäsitysten
muuria Briden ja Bookerin ympärillä ja johtavat heitä kypsempään aikuisuuteen
ja vastuullisuuteen. Tähän liittyy Briden kehon salaperäinen muuttuminen,
romaanin maagisuutta edustava juonne.
Morrisonin kirjoissa jazz-musiikilla on tärkeä asema. Niin Luoja lasta auttakoon -romaanissakin.
Booker on amatöörimuusikko, trumpetisti, jolle Satchmo Armstrong on miltei
Jumalasta seuraava. Jazz kulkee hänen mukanaan klubeissa ja kadulla ja pitää
kiinni elämässä. Toinen elämän käännekohtiin toistuvasti liittyvä asia näyttää
olevan sade – ehkä puhdistumisen ja uuden elämän herättämisen symbolina.
Vakavampana teemana kirjassa on pedofilia, johon liittyy Bookerin karun
oivaltava miete:
”Maailman mukavin
mies”, totesivat naapurit aina. ”Ei tekisi pahaa kärpäsellekään.” Mistä sekin
klisee oikein tuli? Miksi kärpäselle ei saisi tehdä pahaa? Tarkoittiko se, että
tyyppi oli liian hentomielinen riistämään hengen tauteja levittävältä
hyönteiseltä, mutta saattoi iloisesti tuhota lapsen elämän?
Kaiken kaikkiaan Luoja
lasta auttakoon on voimakas lapsen oikeuksien puolustus. Se on upean tiivis
kertomus, mutta silti olisi toivonut vielä laajempaa ja perusteellisempaa teosta, jossa
nyt vilahdukselta näytetyt mielenkiintoiset sivuhenkilötkin olisivat saaneet
sanansijaa.