Kustantaja: Gummerus 2017
Anni Kytömäen esikoisromaani Kultarinta keräsi suosiota, kiitosta ja
palkintoja. Se oli vuonna 2014 ehdolla sekä Finlandia-palkintoon että Helsingin Sanomain esikoiskirjapalkintoon ja voitti vuonna 2015 Gummeruksen jakaman Kaarlen palkinnon. Se palkittiin 2015 myös Tulenkantaja-palkinnolla eli sillä arvioitiin olevan edellisenä vuonna Suomessa ilmestyneistä kaunokirjallisista teoksista parhaat mahdollisuudet menestyä ulkomailla. Kirjan nimi ei viittaa lintuun, vaan vuorenkylkeen ja sama leikittely jatkuu myös teoksessa Kivitasku. Siinäkään ei ole kyse linnusta,
vaan eräästä kirjan henkilöstä. Kenestä ja miksi - se selviää aikanaan tässä kolmelle eri
vuosisadalle ulottuvassa sukutarinassa.
Kirjan alussa eletään vuosia
1959-1960. Helena on riutanlahtelainen lukiolaistyttö, joka ajoittain pursuaa energiaa
ja suuria suunnitelmia ja ajoittain haluaisi vain kuolla. Kesällä päällä on
innostusvaihe ja matka Pääsiäissaarelle vanhoja kirjoitusmerkkejä ratkomaan
tuntuu täysin mahdolliselta, mutta syksyllä määränpäänä onkin mielisairaala ja
lobotomialeikkaus. Tietoa Helenan myöhemmistä vaiheista lukija joutuu odottamaan
kirjan loppupuolelle saakka, koska kerronta keskittyy tästä lähtien vuorotellen
kahteen muuhun ajanjaksoon ja kahden muun henkilön vaiheisiin. Niitä yhdistämässä
ovat samat seudut: Riutanlahden kirkonkylä, Soutajainkallio, Mustasaari ja
Louhurannan talo.
Louhurannassa
oli vain neljä väriä, mutta niistä syntyi maailma: lumi, lehtipuiden purppura,
havunvihreä, taivaan ja järven etäisten rantojen sininen.
Kuvatuista ajanjaksoista toinen alkaa
Pietarissa vuonna 1849. Varakkaan aatelisperheen poika Sergei on tuomittu
teloitettavaksi tsaaria arvostelevien ja maaorjien vapautta vaativien
kirjoitusten ja puheiden vuoksi. Viime hetkellä tuomio muuttuu pakkotyöksi ja
hemmoteltu Sergei kuljetetaan Suomeen louhimaan silmäkiveä eli pallograniittia.
Täällä hänen henkilöllisyytensä tilaisuuden tarjoutuessa muuttuu ja ylhäisestä
Sergeistä tulee maaorja Albert. Täällä Albert saa myös ikioman suojelusenkelin,
vaikkei sitä pitkään aikaan ymmärräkään.
Toinen ajanjakso tuo tarinan
nykyaikaan eli vuoteen 2011. Veka on 32-vuotias kansatieteen tutkija, mutta sairauseläkkeellä
sydänvaivojen vuoksi. Hän on mielenkiintoinen hahmo jo siitäkin syystä, että
hänen sukupuoltaan ei pysty kertomuksen aikana ihan varmasti päättelemään.
Vekan pitäisi mennä sairaalaan tarkkailtavaksi, mutta hänpä lähteekin isoäidin mökille
Louhurantaan. Mökki on pitkään ollut asumattomana, mutta luonnon tilasta
huolestuneen Vekan elämänkatsomukseen alkeellisuus ja niukkuus sopivat
oivallisesti. Täällä hän innostuu tutkimaan sukunsa menneisyyttä, kyselemään tietoja
jotka eivät ole siirtyneet sukupolvelta toiselle ja etsimään ketjusta puuttuvia
esivanhempia.
Kivitasku
on paksu kirja (645 sivua), mutta pitää hyvin otteessaan. Kieli kuljettaa
tarinaa kauniisti ja sujuvasti ja sallii yksityiskohdista nauttimisen hukkaamatta
silti itse juonta. Monikerroksisuus on taiten rakennettua; asioita paljastuu
vähän kerrassaan, palapeli hahmottuu, on kuin saisi tietoa todellisista
ihmisistä ja todellisista tapahtumista. Vallitsee tietynlainen symmetria, sillä
ihmiset ovat samankaltaisia ja kokevat samankaltaisia asioita eri aikakausina. On
seikkailunhalua, on pakenemista toisen henkilöllisyyden taakse, on lapsen
täyttymättömältä tuntuvaa toivetta saada rakkautta vanhemmiltaan. On ajan läpi
vaeltavia ajatuksia, joissa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus sekoittuvat. Eniten
kosketti uskollisen ja uhrautuvan Katinkan kohtalo ja ajatus siitä, miten hänen
lempeä ja hiljainen henkensä olisi läsnä vielä sukupolvienkin perästä.
Kallioista, kivistä ja järvistä Kivitaskussa puhutaan paljon. Kallioita
louhitaan ihmisten oikkuja tyydyttämään, kulttuurimaisemia hävitetään rahan
ansaitsemiseksi.
Se
mikä on pirstottu kaivosten uumenissa, sulatettu ja valettu, lohkottu ja hiottu
kymmeniä kertoja, kyhäytyy viimeistä yksityiskohtaa myöten uuteen muotoon…
Kalleudet jököttävät seinillä ja katossa hengettöminä kuin laivojen keulakuvat.
Maankuoresta irrotetuissa aineksissa ei syki sydän, kuten ei valaankaan sydän
syki enää korseteissa ja vannehameissa, joihin sen luut ja hetulat ommellaan.
Viimeisten
pyryjen aikaan tanner, jolla horjahtelen, uinui vielä kallion uumenissa. Nyt
sille on ruudilla muovattu rujo poski, joka ensimmäistä kertaa
luonnonhistoriassa tuntisi paahteen, sateen ja tuulen, Paitsi ettei kivi tunne
mitään. Se vain on, ja ihminen tuntee sen puolesta.
Tunnelma on haikeahko, mutta ei
toivoton. Eri aikakausien ihmisillä on kaikilla murheensa ja menetyksensä,
mutta myös onnenhetkensä ja kiinnekohtansa: ystävät, rakastetut, lapset. Kaikilla
on myös mahdollisuus luonnon tarjoamaan haltioitumiseen ja lohtuun. Siltaan,
joka rakentuu mustarastaan laulusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti