Kustantaja: Otava 2017
Kustannusosakeyhtiö Otavan ja Otavan Kirjasäätiön Suomen itsenäisyyden
satavuotisjuhlan kunniaksi julistaman Suomi 2017 -romaanikilpailun voitti helsinkiläinen graafikko Pauliina
Lindholm (s. 1962) esikoisteoksellaan Komendantti.
Kirja kertoo Augustin Ehrensvärdistä, riikinruotsalaisesta sotamarsalkasta,
joka saapuu Helsingin kaupunkipahaiseen johtamaan suurisuuntaisen
puolustuslinnoituksen rakennustöitä. Ehrensvärd on maailman parhaissa
yliopistoissa opiskellut valistusajan tiedemies, opettaja ja Kuninkaallisen
Tiedeakatemian perustajajäsen, kirjailija ja kuvataiteilija. Hän on vastuuntuntoinen,
työteliäs ja määrätietoinen. Häntä ei kannata yrittää vetää nenästä, mutta
hänen oikeamielisyyteensä voi luottaa.
…minun
tehtäväni on luoda tänne illuusio että Hänen Majesteetillaan on kaikkien
asioiden langat hallussaan niin kauan, kunnes ne tosiasiassa ovat. Minä teen
lehmänkauppaa, minä huijaan, minä viettelen, välillä huudankin jos sillä omieni
asiaa edistän.
Komendantti on tolkun mies, joka
pyrkii viemään asioita eteenpäin keskustelemalla ja kuuntelemalla, ei
väkipakolla. On monenlaista vastusta ja ratkaistavaa asiaa: työntekijä-,
materiaali- ja rahapula, levottomuutta lietsovat huhut ja juonittelut niin
paikallisella tasolla kuin hovissa. Huolet tulevat komendantin uniinkin.
Taiteilijana Ehrensvärd rakastaa
kauneutta. kukkia ja lintuja – häntä saammekin kiittää kaikkialle Suomeen
levinneestä syreenistä. Kauneudenjanoon liittyy myös ihastuminen kalastajatyttö
Annaan, jonka säteilevään ulkonäköön käheä nauru tuo viekottelevan lisän. Toki
Ehrensvärd on myös yksinäinen kaukana kotoaan ja perheestään. Poikaansa hän
ikävöi tavattomasti, mutta Catrin-rouva muistuu mieleen lähinnä vain omantunnon
kolkuttaessa. Vaikka maalaismainen Helsinki ei ihan aatelismiehen vaatimuksia
vastaakaan, voittaa se kuitenkin hovielämän – ja ruoka on keittiömestarin
ansiosta erinomaista täälläkin.
Ehrensvärdin ohella keskeiseksi
henkilöksi nousee kalastaja ja kansanparantaja Kalle Andersson. Hän ei juuri
luota ruotsinmaalaisiin herroihin, jotka venäläisten hyökätessä kuitenkin
todennäköisesti pakenevat laivoillaan ja jättävät suomalaiset ottamaan vastaan
tuhon, hävityksen ja kuoleman. Koettelemusten kautta hän on oppinut tyytymään
tilanteeseen:
Kun
herkeää pelkäämästä, uskaltaa kellua elon antajan mukana, hänen virroissaan ja
vesissään. Ei passaa laittaa Luojalle vastaan, vaan kellua vain ja hymyillä.
Kirja koostuu toisaalta
kaikkitietävän kertojan välittämistä kuvauksista ja toisaalta Ehrensvärdin
kuvitteellisesta päiväkirjasta ja hänen kirjoittamistaan kirjeistä. Kieli on
paikoin hyvin maalailevaa – voi hyvinkin uskoa piirustuksesta ja etsauksesta
kiinnostuneen miehen nähneen näin:
Jäätyvän
veden ääni oli kuin lasin helinää, ja veden yllä kulki hiljaisuuden siniharmaa
viiva. Sen ihmissilmä kykenee näkemään, mutta ihmiskäsi ei koskaan piirtämään.
Se on lännen taivaanranta, sininen ja harmaa kuin karoliinin univormu, sen yllä
jumalan oranssi tuli, joka polttaa meidän kaikkien sisintä ja saa meidät
kulkemaan maan ääriin. Se on ikuisen ikävän viiva, suuren kaipauksen viiva, sen
suuren hiljaisuuden raja.
Komendantti
on hyvä historiallinen romaani, mutta kärsii jonkin verran vertailussa Jukka
Viikilän romaaniin Akvarelleja Engelin
kaupungista, joka voitti Finlandia-palkinnon viime vuonna. Komendantin ja
kalastajatytön haikea suhde ei oikein vakuuta, mutta korostaa kyllä Ehrensvärdin
jaloutta muiden miesten karkeutta ja kiimaisuutta vasten. Oli ihan pakko tehdä
kuvahaku Ehrensvärdistä, kun häntä koko ajan niin kauniiksi kehuttiin. Totta
on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti