Kustantaja: Otava 2021
Terhi Törmälehdon romaani Taavi perustuu hänen
isoisänsä Taavi Törmälehdon (1922–2007) elämään, mutta on kuitenkin monelta
osin fiktiota. Useimmat henkilöistä ovat ainakin osittain sepitettä ja jotkut tilanteetkin
keksittyjä – kuitenkin niin, että ne olemassa olevien tietojen perusteella saattaisivat
olla myös totta. Todellisia ja oikeilla nimillä mainittuja hahmoja ovat Taavin
lisäksi hänen äitinsä Ruusa ja pikkuveljensä Veikko.
Haapaveteläinen suurperheen poika Taavi on levoton sielu,
joka kaipaa elämäänsä säpinää ja vieroksuu kurinalaisuutta. Vain pari kuukautta
talvisodan syttymisen jälkeen tämä seitsemäntoistavuotias nuorukainen lähtee
perheeltä salaa täydennysmieheksi armeijaan ja valitsee aseekseen
konepistoolin, koska pääsee silloin lähelle vihollista. Hänestä tulee Hiipijä.
He seisovat rivissä, hiihtävät jonossa, makaavat
kerroksissa. Kaikilla kylmä ja hiki yhtä aikaa, kaikilla nälkä ja halu halata
jotakuta, ja olla sitten edes hetki yksin. Kaikki yhtä ja samaa, massauhria,
uhrimassaa, materiaalia niin kuin on hiekka korsujen seinissä, maan kerroksia
niin kuin graniitti. Kivi, ja sen päällä jäkälä, ja sen päällä lumi, ja
pinnalla he… Paitsi että Taavista alkaa nyt tuntua, että hän on vähän eri.
Nopeasti Taavi saavuttaa mainetta kylmähermoisena ampujana,
joka järjestelmällisesti tappaa vihollisen toisensa jälkeen. Kotona Ruusa-äiti,
harras uskovainen, vetää virsikirjaansa vastaavan määrän viivoja ja rukoilee
palavasti näiden miesten puolesta, joiden kuoleman hänen oma poikansa on
aiheuttanut. Välillä tuska käy niin suureksi, että Ruusan on mentävä
maakellariin huutamaan se ilmoille.
Enkä saa tietää, millainen hänestä olisi tullut, jos hän
olisi saanut kasvaa ihmiseksi ilman tätä sotaa. Sotanäyttämö, niin kuin herrat
sanovat, on hänen nuoruutensa näyttämö, ja minä luulen, että sille näyttämölle
hän jää. Sanotaan että sota muuttaa miehiä. Mutta Taavi on sama. Sama villi
lapsi, kouhottaja, ensinmenijä. Pitelemätön hyvässä ja pahassa.
Taavi on 19-vuotias, kun hänestä tulee
Mannerheim-ristin ritari urotekojensa ansiosta: omien haavoittuneiden
evakuoinnin suojaaminen konepistoolitulella, panssaritorjuntatykin valtaus ja
vihollisen konekivääripesäkkeiden tuhoaminen suomalaisten hyökätessä
voimalaitokselle Syvärillä. Hänestä tulee kaikkien tuntema sankari. Hänestä
tulee kateuden kohde – onhan hän pelkkä sotamies ja silti saanut korkeimman
mahdollisen huomionosoituksen. Kotona Ruusa kestitsee läheltä ja kaukaa saapuvia uteliaita, vaikka pulaa alkaa olla lähes kaikesta.
Ilman muuta kuuluisuus vaikuttaa Taavin käyttäytymiseen. Hän
ei kunnioita ketään, vaan letkauttelee näsäviisaasti ylemmilleen ja yksinkertaisesti
kieltäytyy turhina pitämistään töistä. Kotona hän vierailee harvoin ja malttaa
viipyä vain hetken. Tuskinpa hän itse tajuaa, miten loukkaavalta hänen
välinpitämättömyytensä tuntuu etenkin äidistä ja aikuistuvasta pikkuveljestä.
Tiedustelupartion johtajana Taavi kantaa syyllisyyttä
jokaisesta kaatuneesta joukkuetoveristaan, mutta mikään taho ei auta häntä
tässä henkisessä kriisissä. ”Sodassa sattuu”, kuittaa komentaja. Toki
sattuu Taavillekin, vaikka sodan lopulla jotkut jo ihmettelevät, miksi hän ei
kuole. Sirpaleita jää haavoittumisien seurauksena eri puolille kehoa:
käsivarteen, selkään ja päähän.
Herkän ja taiteellisen pikkuveljensä Veikon Taavi ei soisi
koskaan joutuvan sotaan, mutta anomuksista huolimatta kutsu käy. Veikon
kuoleman olosuhteet alokasleirillä jäävät epäselviksi, mutta jotain kertonee
se, ettei hänelle suoda sankarihautaa. Mitä ajattelee siitä isoveli, jolle
siviiliin joutuminen on pelottavampaa kuin sotiminen?
Sota on ainoa mitä minulla on. Sota on ainoa mitä minä
olen, hän ajattelee.
Taavin talvi- ja jatkosodan vaiheisiin limittyy vuosi 1967
Göteborgissa, jonne Taavi on tullut avioeronsa jälkeen työskentelemään
telakalla levyseppänä. Sota-ajan hän yrittää tietoisesti unohtaa, vaikka
loukkaantunut jalka ja kehossa liikkuvat sirpaleet siitä muistuttavatkin, mutta
tappamisen taito on hänellä yhä selkärangassa. Taavin ja hänen ryyppykaverinsa hakannut
ruotsalaismies kuolee puukotuksen uhrina ja kunnian sijasta Taaville lankeaa
vankilatuomio.
Terhi Törmälehto kertoo Taavin tarinan kauniisti ja jopa
runollisesti. Välillä hän puhuttelee Taavia miltei hellästi, kannustaa ja
kehottelee, mutta myös paheksuu. Kirja on yritys ymmärtää sitä, miten sota
muuttaa nuorta miestä ja vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä vielä rauhankin
aikana. Siksi on ollut tärkeää kertoa myös Göteborgin tapahtumista, joista tähän
asti on vaiettu. Yhtä tärkeää on ollut kertoa kahdesta veljeksestä, joista toinen
on elämänsä loppuun saakka sankari ja toinen kaikkien muiden paitsi veljensä
unohtama.
Tässä on erilainen sotakirja, kiehtova kerroksellisuudessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti