Kustantaja: Aviador 2021
Alkuteos: Lluvia sobre el asfalto
Suomennos: Einari Aaltonen
Kolumbialaisen Sergio Augusto Sánchezin (s. 1984) teos Sade
piiskaa asfalttia muistuttaa novellikokoelmaa, mutta on kuitenkin romaani.
Tapahtumat etenevät, uhkaava hahmo vaeltaa tietä pitkin ohittaen erilaisia
ympäristöjä ja erilaisia ihmisiä. Kaiken yllä leijuu hyinen vaaran ja
salaperäisyyden tuntu.
Kaikilla matkoilla koittaa hetki, jona kulkija alkaa
kuvitella, että hän on maailmassa ypöyksin. Silloin täytyy terästää aistejaan
ja kiinnittää erityistä huomiota tiehen. Matkan vaarallisin osuus on alkamassa.
Vaarana ei ole, että nukahtaa rattiin tai että kesken tylsää ajorupeamaa
vastaan sattuu holtiton kaahaaja. Vaara on jotain, mitä ei ole mahdollista
analysoida tavanomaisessa mielessä loogisesti. Sitä ei saa vangittua
rationaalisen ajattelun kehikkoon. (Kuoppa tiessä)
Kirjan alussa lippalakkipäinen mies ajaa vaimonsa kanssa
wayuu-intiaanikylään, koska on kuullut kylän päällikön Carlosin voivan auttaa lapsensaannissa.
Neuvotteluja käydään, raha vaihtaa omistajaa ja paluumatkalla etelän
vuoristoalueelle auton takapenkillä tosiaan istuu kaksi lasta, neljä-viisivuotiaat
poika ja tyttö. Asia ei ole kuitenkaan sillä selvä, sillä Carlos on myynyt valkoisille
veljensä lapset ja tämä veli – harmaasilmäinen mies – lähtee heti salakuljetusreissulta
palattuaan lastensa perään.
Olet yksin, nainen sanoi. Olet pitkällä matkalla maan
halki. Mitä sinä etsit? Mitä olet hukannut? Nykyisyytesi on kärsivällistä,
hiljaista vaellusta… Sinun täytyy jatkaa vaellusta, erakko taivaltaa,
hiljaisuus on hänelle opiksi ja hän saattaa viisastua. (Ennustus)
Lippalakkipäinen mies putkahtaa esiin milloin missäkin ja aina
hänen kannoillaan harmaasilmäinen mies. Löytääkö isä lopulta lapsensa ja mitä
tapahtuu, jos löytää? Kaikkea ei kerrota, vaan paljon jää lukijan
mielikuvituksen varaan. Tietääkö vanha sokea ukko – jota kutsutaan
alkuteoksessakin suomalaisittain taataksi – jo noidan antaman kortin
merkityksen?
Lapset tuijottivat
korttia, tutkivat sen yksityiskohtia, pojan päätä yhdessä nurkassa ja tytön
päätä toisessa. Jalat ja kädet olivat hujan hajan kedolla, kuvassa oli myös
viikatemies ja numero kolmetoista. (Ennustus)
Tunteet leiskuvat kertomuksissa. Miehen ja naisen tahtojen taistelussa raivoisa
viha kääntyy hetkessä yhtä kiihkeäksi rakkaudeksi. Viha kytee vuosia
epäoikeudenmukaisuudesta kärsineen miehen sydämessä, kunnes hallituksen
vaihtumisen myötä kostaminen käy mahdolliseksi. Naisen laskelmoivan petollisuuden
vuoksi palaa maan tasalle kokonainen kylä. Onneksi on myös lempeämpiä tunteita:
kiintymystä, myötätuntoa, lojaalisuutta ja vaikeuksien yli kantavaa
peräänantamatonta toiveikkuutta.
Kostonhaluinen mies voi nukkua rauhassa. Hän on tehnyt jo
päätöksensä, hänen tarvitsee vain odottaa… Siinä tilassa viha on jo asettumaan
päin, koska tavoite on kirkkaana mielessä ja mielenkuohu hallittavissa. (Matka
etelään)
Sánchezilla on taito kertoa muutamalla osuvalla lauseella
ihmisen elämäntarinasta se oleellisin. Kertomuksista liikuttavin on pojan ja
koiran ystävyydestä kertova Matkan varrelta ja lempein Jäähyväiset,
jossa koulutyttö saa isänsä hautajaisten jälkeen unessa selville tämän suurimman
haaveen Isä on lapsesta asti halunnut nähdä meren, mutta joutunut erilaisten
velvollisuuksiensa vuoksi luopumaan unelmastaan. Niinpä tyttö matkustaa pitkän
matkan rannikkokaupunkiin isänsä tuhkat mukanaan.
Kaadoin tuhkat veteen, hitaasti, ja niistä muodostui
hämärään johtava silta. Sitten näin isäni. Hän käveli veden päällä, hänen
hahmonsa piirtyi valoa vasten, ja hän kohotti kätensä hyvästiksi. Olimme
päässeet merelle. ”Näkemiin, isä.” (Jäähyväiset)
Merta katsomaan haluaa moni muukin. Merta kohti virtaavat
joet puolestaan ovat reittejä, joita pitkin ihmiset yrittävät paeta tuhoavia,
kiduttavia ja murhaavia sissijoukkoja. Pakenemistavat ovat moninaiset –
ruumisarkkukin käy kulkuneuvoksi, jos venettä ei ole. Luontoa ei pidä
kuitenkaan aliarvioida. Sateet saavat joet tulvimaan ja silloin ihmisten
yritykset hallita luontoa saattavat päättyä katastrofiin.
Sade piiskaa asfalttia -teoksessa on yksitoista
lyhyehköä novellia ja kolme välisoittoa. Niissä aukeaa Kolumbia: toisaalta auringon
paahtama ja toisaalta rankkasateiden koettelema, vuosikymmeniä jatkuneen
sisällissodan runtelema, köyhä ja korruptoitunut. Taikausko ja myytit ovat yhä
voimissaan. On noitia ja ennustajia, on tarinankertojia. Voi olla, että tien
yli kömpivä vyötiäinenkin symboloi jotakin.
Sánchezin teos on taidokas ja karun kaunis. Taustalla soi vallenato,
joka yhdistää afrikkalaisia ja eurooppalaisia vaikutteita Pohjois-Kolumbian
rannikkoalueen alkuperäisväestön musiikkiperinteisiin. Einari Aaltonen on kääntänyt suomentajan
alkusoiton loppuun näytteeksi säkeen: Elämän polulla siellä / on tarvottava,
pysyttävä tiellä / joka askel on ansaittava hiellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti