Kustantaja: Tammi 2021
Järjettömiä asioita -teoksen kertoja on kirjan alussa
nuori dramaturgiaa opiskeleva nainen, joka rakastaa espanjan kieltä. Jo
ensimmäisen opiskeluvuotensa jälkeen hän pääsee vaihto-oppilaaksi Espanjaan -
tai itse asiassa Barcelonaan, jossa espanjan sijasta puhutaan katalaania. Se ei
estä perinteistä opiskelijaelämää, jonka pyörteissä nainen tapaa pian varakkaan
perheen komean ja hymysuisen pojan ja muuttaa tämän luo. Yhdessä asuminen ei kuitenkaan
ole ongelmatonta.
Nainen haluaa ensisijaisesti tuntea olevansa rakastettu ja
mies taas haluaa naisensa nauttivan fyysisesti, mitä nainen itse ei pidä kovin
tärkeänä. Nainen pelkää monenlaisia asioita, mutta on toisaalta (tai juuri
siksi) hyvin kontrolloiva, jämpti ja jopa ilkeä. Mies taas haluaa säilyttää mukavan
tunnelman ja antaa mieluummin tyhjiä lupauksia kuin kieltäytyy suoraan mistään.
Eikä mies edes yritä muuttua, koska pitää itsestään sellaisena kuin on.
Hän osaa tyytyä siihen mitä saa, ja onnistuu näkemään
hyvät puolet niissäkin asioissa, joissa niitä ei ole. Itse en ole sellaisessa
kovinkaan taitava. Janoan aina parhaita paloja, ja joskus se koituu
onnettomuudekseni.
Suomen ja Katalonian erilaiset tavat ja käytännöt
aiheuttavat omat ongelmansa. Naisen mielestä Kataloniassa yksinkertaisiakaan
asioita ei pystytä hoitamaan järkevästi jäykän byrokratian ja huonon
organisoinnin vuoksi. Miehen lyhyeen päättyvä yritys asua Suomessa taas osoittautuu
mahdottomaksi jo kylmyyden ja pimeyden takia, mutta ennen kaikkea suomalaisten
pelottavan hiljaisuuden vuoksi.
… koko ajan minulla on sellainen olo, että minua sahataan
kahtia, ja lopulta olen muuttunut kahdeksi eri ihmiseksi, joista toinen on
järkevä ja toinen ei ollenkaan, ja nuo kaksi henkilöä tekevät mitä lystäävät,
ja minä raahustan mukana.
Seuraavat vuodet nainen kulkee Suomen ja Katalonian väliä.
Hän saa dramaturgian opintonsa valmiiksi, kirjoittaa näytelmiä ja myös ohjaa
niitä. Samaan aikaan mies ajelehtii ja päätyy lopulta pienipalkkaiseen työhön
sairaalan arkistoon. Hän kuitenkin tuntee tekevänsä jotain hyödyllistä ja on
elämäänsä tyytyväinen.
Monet ihmettelevät naisen ja miehen tapaa asua eri maissa ja
kuitenkin olla toisiinsa sitoutunut pari. Koska tilanne paljolti johtuu naisen
epäröinnistä, kääntyy hän kallonkutistajan puoleen saadakseen apua ratkaisun
tekemiseen. Pitäisikö hankkia lapsi? Silloin nainen kuuluisi johonkin tiettyyn joukkoon,
mutta menettäisikö hän samalla kontrollin elämästään? Ratkaiseeko järki vai
tunne? Vai onko vain alistuttava siihen, että elämässä yksinkertaisesti tapahtuu järjettömiä asioita?
Ja ajattelen, että jos onnistuu valitsemaan sellaisen
puolison, joka vastaa odotuksia, ei rakkautta joudu ehkä koskaan
kyseenalaistamaan, että se mitä kutsutaan rakkaudeksi, on paljon helpompaa, jos
sitä myötäilee ympäristön hyväksyntä ja sen aikaansaama joukkoon kuulumisen
tunne. Kun taas poikkeavat järjestelyt heittävät hiekkaa rakkauden rattaisiin,
siis sellaiset, joita rakastunut joutuu selittelemään muille. Ja niinpä jos
sattuu valitsemaan odotusten vastaisesti, saatetaan rakkautta alkaa epäillä,
pohditaan, mikä mahtaa olla sen taustalla, onko raha, onko perversio, vaiko
lapsuuden trauma?
Saara Turunen on sanonut, että halusi Järjettömiä asioita
-teoksessa käsitellä luokkamyyttiä. Ei rahan, vaan kulttuuristen asioiden
kautta. Kirjan nainen on keskiluokkaisempi kuin miehensä, mikä näkyy niinkin
arkisessa asiassa kuin ruokapöydän kattamisessa. Nainen on jo aikuistunut, mutta
mies käyttäytyy yhä kuin vastuuton nuori. Ja näkyyhän se ero myös
suhtautumisessa rahaan.
Järjettömiä asioita -teoksessa ei oikeastaan ole
juonta, vaan se etenee päiväkirjamaisena tarinointina. Kirjoittajan ajatuksissa (ja unissa) kuljetaan koko ajan seuraamassa tilanteita ja tarkkailemassa
ihmisiä – myös kertojaa itseään. Rakkauden ja elämän lisäksi puhutaan myös
sairaudesta ja kuolemasta, mutta siitäkään ei ahdistu tekstin rauhallisuuden ja
lempeän huumorin ansiosta. Etenkin lauseiden persoonalliset loppusitaisut
hykerryttävät.
PS. Osuva on Saara Turusen kuvaus siitä, millaista
kirjailijan työ oikeasti on:
Kirjoittaminen on sentyyppinen työ, jossa ei saa
ylennystä, ei lomarahaa eikä ikälisää, vaikka kuinka monta sivua olisi tullut
jo valmiiksi. Tulevaisuus siintää edessä aina yhtä tyhjänä ja uuden teoksen
ainekset on löydyttävä juuri tuosta tyhjyydestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti