Kustantaja: Siltala 2021
Viisitoistavuotias Helena pukee äitinsä hautajaisiin ylleen
punaisen mekon, koska tietää tämän pitäneen siitä aivan erityisesti. Ja
ajattelee kulmakarvoja, tissejä ja poikaystäväänsä Johannesta, koska äidin
ajatteleminen tekee liian kipeää. Äiti on tehnyt itsemurhan ja Helena tuntee
syyllisyyttä: hän olisi ehkä voinut estää äidin kuoleman, jos olisi tehnyt
erilaisia valintoja.
Kotona Helena ja isä keskittyvät arkisiin asioihin. Äidistä,
äidin kuolemasta ja sen syistä ei puhuta, koska isä ajattelee niin
vaimentavansa tyttären surua, mutta vaikutus on juuri päinvastainen: purkautumatta
jäävät tunteet pakkautuvat Helenan mielen pohjalle ja pitävät surun elossa. Tytär puolestaan vaikenaa, koska haluaa olla isälle mieliksi.
Isällä ja minulla menee ihan hyvin ja silti me elämme
puristuksissa näiden menneisyydestä kantautuvien äänien, kuvien ja tuoksujen
alla vaikka kuinka yrittäisimme jotain muuta, olla jotenkin toisin. Olemme yhä
aavistuksen kaikelta piilossa, emme vieläkään tiedä mikä on normaalia ja mikä
ei, ei ole mitään mihin verrata, ainakaan minulla ei ole, emmekä me pysty
puhumaan tapahtuneesta, palaamaan siihen päivään, emme sitä edeltäviin
viikkoihin ja kuukausiin, emme äitiin ollenkaan, emme ikinä.
Kronologisesti etenevään nykyhetkeen limittyy kursiivilla
kirjoitettua tekstiä, joka kertoo ajasta, jolloin äiti oli vielä elossa. Pieni
Helena ei ymmärrä, mikä äidin sairaus oikein on, mutta huomaa tämän kyllä
poikkeavan muista äideistä. Naapurit puhuvat saamattomuudesta, koulutoverit
nimittelevät hulluksi ja isäkin vaatii äitiä yrittämään enemmän. Äiti on
arvaamaton: välillä riehakas ja sitten taas lamaannuttavan väsymyksen kourissa.
Aikuisena Helena ihmettelee, miksei äiti mennyt hoitoon
aikaisemmin. Yksi syy saattoi olla se, että äiti halusi olla läsnä tyttärensä elämässä,
vaikka ei sitten jaksanutkaan tarjota tälle lämpöä ja hoivaa. Todennäköisempi
syy oli kuitenkin häpeä. Menneillä vuosikymmenillä mielenterveyden ongelmat
pidettiin salassa eikä niistä puhuttu edes kotona. Isäkin vain kuiskutti, että
äiti on väsynyt; ei häiritä häntä, ollaan hissuksiin.
Aivan kuin olisi olemassa jokin sopimus. Aivan kuin me
kaikki kolme olisimme jossain vaiheessa yhdessä päättäneet, että tämä tämmöinen
on ihan normaalia ja sopivaa. Niin kuin me olisimme ihan tavallinen perhe.
Vuodet vierivät. Helena työskentelee lastensuojelussa, mutta
kokee huostaanottotilanteet liian läheisiksi ja alkaa uupua. Yhä useammat asiat rupeavat
ärsyttämään: isän kömpelöt yritykset puhella menneestä, aviopuolison
huolestuneisuus, oma pohdiskelu lapsen hankkimisesta. Äiti tuntuu olevan läsnä
kaikkialla. Järjellä Helena tietää äidin tehneen itse ratkaisunsa, mutta silti voimalla pintaan
nousseet suru ja syyllisyydentunne väsyttävät hänet täysin. Toistuuko äidin kohtalo?
Minä en ymmärrä, mikä minulla on. Mikä minulla on? Olen
vihainen koko ajan, ihan joka hetki, silloinkin kun olen niin väsynyt että
pystyn vain makaamaan, kuin olisi jotain paksua liejua rinnan alla eikä se
kuitenkaan tunnu olevan minussa tai tulevan minusta, se on jotain ympärilläni
ja ylläni, kaikkialla, minä hautaudun sen alle.
Luulisi, että näin musertavasta surusta ja syyllisyydestä
kertova kirja olisi raskasta luettavaa, mutta niin ei ole. Kekkonen kuvaa
Helenan kasvavaa ahdistusta hienovireisesti, lempeästi ja välillä jopa
huumorilla, joten lukija ei imeydy mihinkään synkkään kurimukseen. Ymmärrystä psyykkisestä
sairaudesta kärsivää ihmistä kohtaan kirja kuitenkin kasvattaa. Siksi se on
tärkeä.