Kustantaja: Siltala 2021
Huhtikuussa 2010 kuusikymppinen arvostettu kapellimestari Gerard Monti saa kutsun
hautajaisiin. Outoa kyllä, kutsun lähettäjä ja allekirjoittaja Anna on sama
henkilö, jonka hautajaisista on kyse. Onko kyseessä pila? Gerard ei ole
tavannut Annaa kymmeneen vuoteen, mutta muistaa kyllä naisen erikoislaatuisuuden.
Gerard lähtee omaksikin yllätyksekseen Brysselistä matkaan
kohti Riiaa, vaikka hänen pitäisi panostaa täysillä Rusalka-oopperan pian
alkaviin harjoituksiin. Matkasta tulee hankala, sillä Euroopan liikenne on
kaaoksessa Islannissa purkautuvan tulivuoren takia. Raideliikenteessä vanhentunutkin
kalusto on otettu käyttöön, mikä ahdistaa hygienian suhteen miltei neuroottisen
tarkkaa Gerardia.
Gerardin reitti vie oikukkaasti pitkin Keski-Eurooppaa.
Hänellä olisi yllin kyllin aikaa tutkia Rusalkan partituuria, mutta ajatukset kertaavatkin
joko omaa laskujohteista uraa tai lyhyttä tuttavuutta Annan kanssa.
Määrätietoisen ja röyhkeän Annan. Välttelevän ja omapäisen
Annan. Kiehtovan ja ikimuistoisen Annan.
Parhaiten Gerard muistaa Annan kiukun, jos häneen viitattiin
”itätyttönä”. Gerardin on rehellisyyden nimissä myönnettävä omat
ennakkoluulonsa ja omahyväisyytensä tässä asiassa – hän on tottunut pitämään entistä
Itä-Eurooppaa jotenkin säälittävämpänä ja huonompana kuin länttä. Voiko hän
kuitenkaan luokitella kuutta kieltä hallitsevaa oopperakuiskaajaa toisen luokan
kansalaiseksi?
Kun asui musiikissa ei ollut niinkään väliä, missä kohtaa
leveys- ja pituusasteita sijaitsi. Hän oli liikkunut tuulen lailla ympäri
Euroopan, työstä ja kaupungista toiseen. Oli se ja sama, minne oli rekisteröitynyt.
Se oli vain osoite, ei identiteetti. Ainakaan sen ei pitänyt olla.
Gerardin matkaan limittyy Annan näkökulma. Anna on aina
tuntenut outoa yhteyttä rusalkoihin eli vedenneitoihin: omat epämuotoiset
jalat, Antonín Dvořákin ooppera Rusalka, rusalkaa esittävä maalaus
taidemuseossa (ehkä Anna Vinogradova)… Muuttaessaan idästä länteen hän on kuin
vedestä maalle siirtynyt vedenneito, josta jokainen näkee, että hän on
toisenlainen. Kuiskaajanakin hän on pinnan alla piilossa, näkymättömänä kuin
henkiolento ja silti pitämässä langat käsissään.
Kun vedenneito tahtoo muuttua ihmiseksi, hän joutuu
luopumaan äänestään. Niin käy lopulta Annallekin, jolta syöpä vie äänen. Valmistautuessaan
kuolemaan Anna muistelee mennyttä, mutta Gerardille niissä muistoissa ei juuri
ole sijaa – vain nuiva maininta ”yhdestä kapellimestarista”. Tärkeintä Annalle
on aina ollut vapaus muovata itse elämäänsä.
Sitten tapahtuu jotain selittämätöntä: Anna paranee täysin!
Hän ei kuitenkaan tunne riemua saatuaan lisää elinaikaa. Ei, hän tuntee itsensä
huijatuksi! Hän masentuu, sulkeutuu itseensä, torjuu läheisensä, pakenee
kaikkia piristysyrityksiä. Mehr kuvaa tarkkavaistoisesti ja kauniisti Annan sisimmässä
risteileviä tunteita.
Aika joka ennen oli niin kiltisti kulkenut uomaansa järkähtämättömänä,
välillä kiihdyttäen ja välillä hidastaen tahtiaan, oli nyt pysähtynyt täysin.
Tai ei pysähtynyt, vaan jonkinlaisella yliajalla – siltä Annasta tuntui… Anna
lakkasi näkemästä elämää ja huomasi vain kuoleman: sen luvattoman poissaolon.
Hän oli hämmentynyt ja surullinen, kunnes hänessä puhkesi viha. Päällimmäisenä
oli tunne, että häntä oli huijattu pahemman kerran.
Annan yhteys vedenneitoihin on selkeä ja jollakin lailla
ymmärrettävä, mutta miksi Mehr alkaa yhdistää häntä myös kissoihin? Koska kissa
on itsenäinen oman tiensä kulkija? Koska kissalla on yhdeksän elämää? Koska
kissa on salaperäinen eläin, joka liitetään myös noituuteen? Tulkinnat sopisivat kirjan maagista realismia lähenevään tyyliin.
Mehr tuntee klassisen musiikin maailman ja kirjoittaa siitä tavalla,
jota on helppo lukea ja ymmärtää. Kerronta on koko ajan tasaista ja saa aikaan
tunteen kuin kaikkea katsottaisiin jotenkin vaimennettuna tai tässä tapauksessa
ehkä veden alta. Gerard ja Anna ovat mielenkiintoisia hahmoja – eivät aina
mukavia, mutta silti ihmisiä, joiden toivoisi saavuttavan mielenrauhan ja
löytävän tulevaisuutensa kannalta oikeat ratkaisut.
Tämä kirja kyllä kiinnostaa!
VastaaPoistaPidin tästä teoksesta - todella monipuolinen ja kiinnostava!
Poista