Kustantaja: Tammi 2023
Alkuteos: Paradise (1994)
Suomennos: Einari Aaltonen
Nobelin kirjallisuuspalkinnon vuonna 2021 saanut Abdulrazak
Gurnah syntyi 1948 Sansibarin sulttaanikunnassa, joka nykyisin on osa Tansaniaa.
Maassa tapahtui vuonna 1964 vallankumous ja arabitaustainen Gurnah joutui
kahdeksantoistavuotiaana pakenemaan vainoja Britanniaan, missä suoritti
yliopistossa tohtorintutkinnon. Hän toimi Kentin yliopiston professorina
eläköitymiseensä saakka, mutta on akateemisen uran rinnalla ollut myös
tuottelias kirjailija ja kirjallisuuskriitikko. Englanninkielisen maailman
tietoisuuteen hän tuli vuonna 1994 ollessaan ehdolla Booker- ja Whitbread-palkintoihin
teoksellaan Paratiisi.
Paratiisi-romaani sijoittuu Itä-Afrikkaan juuri ennen
ensimmäisen maailmansodan alkua. Alueesta kilvoittelivat silloin niin arabit ja
intialaiset kuin saksalaiset ja englantilaisetkin. Lukija tietää hyvin, mitä
tulee tapahtumaan, mutta kirjan henkilöt eivät vielä tiedä elävänsä maanosan
tulevaisuuden kannalta merkittävässä taitekohdassa.
Näkökulma teoksessa on swahilipoika Yusufin, joka tarinan
alkaessa on kaksitoistavuotias. Hänen kotonaan on usein puutetta ruoasta, mutta
poika tietää kuitenkin olevansa rakastettu. Hänen ihailunsa kohde on hienostunut
Aziz-setä, joka käy vierailulla harvakseltaan, mutta muistaa aina antaa pojalle
lähtiessään kolikon. Yusuf ei vielä tajua, ettei Aziz ole suinkaan sukulainen,
vaan kiertävä kauppias ja koronkiskuri, jota pitäisi kutsua arvonimellä sayyid.
Hänen matkantekoaan säestivät usein rummut, tamburit,
pikkutorvet ja siwatorvi, ja kun hänen matkaseurueensa marssi kaupunkiin,
eläimet pakenivat paikalta ja lapset villiintyivät.
Tällä kertaa Azizin vierailu muuttaa Yusufin koko elämän,
sillä mies ottaa hänet mukaansa rannikolle. Vasta myöhemmin Yusuf ymmärtää
olevansa pantti, joka voi palata kotiin vasta, kun isän velat kauppiaalle on kuitattu.
Hänen paikkansa on Azizin talon etupuolella sijaitseva puoti, missä hallitsee
muutamaa vuotta vanhempi Khalil, isänsä velkojen pantti hänkin.
Khalil kiusoittelee apulaistaan ja kutsuu tätä kifa
urongoksi eli eläväksi kuolemaksi, mutta osaa myös lohduttaa. Kaunispiirteisestä
Yusufista tulee pian etenkin naisasiakkaiden suosikki, vaikka hän yrittääkin
kiusaantuneena torjua lähentelyjä. Mieluiten poika auttelisi vaiteliasta vanhaa
puutarhuria, sillä kauppiaan rehevä puutarha suihkulähteineen ja peileineen on
hänestä paratiisin veroinen.
Muutamaa vuotta myöhemmin Aziz ottaa Yusufin mukaansa
sisämaahan suuntautuvalle kaupparetkelleen. Retkeen on panostettu paljon, mutta
se osoittautuu tuskien tieksi. Luonto kurittaa matkalaisia, tauteja leviää ja
ihmisiä kuolee. Kylissä seuruetta ei enää oteta avosylin vastaan, vaan Azizin on
maksettava runsaasti lahjuksia voidakseen ylipäätään liikkua alueella. Välillä
näyttää siltä, että matkalaiset menettävät tavaroiden lisäksi henkiriepunsakin.
Pitkän ja raskaan matkan aikana Yusufista varttuu komea ja
vahva nuori mies, joka herättää tunteita niin miehissä kuin naisissa. Eniten
hän kehittyy kuitenkin henkisesti. Hän oppii lukemaan ja alkaa ottaa enemmän
vastuuta tapahtumista. Hän rakastuu. Kirjan loppu jättää kuitenkin Yusufin
valintojen suunnan täysin avoimeksi: karkaako hän vapauteen vai valitseeko
itselleen uuden isännän?
Paratiisi-teos paljastaa sen, miten epäyhtenäinen
Afrikka oli jo ennen eurooppalaisten saapumista. Keskenään nahistelevia heimoja
oli lukuisia ja jokaista kylää hallitsi oma sulttaaninsa. Joka heimolla oli
omat tapansa ja uskomuksensa, jotka aiheuttivat toisissa ennakkoluuloja ja
joita pilkattiin. Rannikon asukkaiden mielestä sisämaassa asuvat olivat villejä,
siis alempiarvoisia. Maahan rantautuvia eurooppalaisia vastaan ei käyty
yhteisenä rintamana, vaikka joku ehkä tajusikin, mihin oltiin ajautumassa.
Eurooppalaiset ovat hyvin päättäväisiä, ja kun he alkavat
taistella maan rikkauksista, he murskaavat meidät kaikki. Olisi typerää
kuvitella, että he ovat täällä tekemässä jotain hyvää. Heitä ei kiinnosta kaupankäynti
vaan itse maa. Ja kaikki, mikä siihen kuuluu… eli me.
Gurnahin kirjoitustyyli on tasaista ja kiihkotonta. Hän
kuvaa henkilöitä ja tapahtumia kaihtamatta vaikeitakaan asioita, mutta liittää
mukaan surumielistä hellyyttä ja yllättävää huumoria. Luontokuvaukset ovat
upeita; miltei näkee silmissään majesteettisen vesiputouksen tai tuntee
ihollaan oksien raapaisut ja hyönteisten puremat. Silmiä avaava
lukuelämys!