Kustantaja: Like 2023
Kuolemassa yksilön tie juuri sinä yksilönä päättyy. Mutta
luonnossa mikään ei todella katoa. Luonnossa mikään ei pääty. Mennään vain
manan maille, kuin lepolomalle. Käännytään sisäänpäin, upotaan, vetäydytään.
Muutetaan muotoa, sekoitutaan toisiin, tullaan joksikin uudeksi. Maan alla
elämä pitelee itseään, korjaa vaurioita, antaa unen huuhtoa tajunnan kuonat.
Laura Gustafssonin (s. 1983) Mikään ei todella katoa
-romaani alkaa luvulla, jonka otsikko on ”Paratiisi, kadotettu”. Lisää samalla
otsikolla varustettuja lukuja limittyy varsinaisen kertomuksen lomaan. Ne
kertovat pakomatkasta: vuosia aktiivisesti eläinten oikeuksien hyväksi
työskennellyt nainen on lähtenyt maailmaa pakoon naapurilta luvatta lainaamansa
koiran kanssa ja piiloutunut mökkialueen kesämajaan. Miksi?
Nainen kertoo työstään eläinoikeusjärjestössä. Kuinka hän on
kiertänyt valokuvaamassa eläinten elinoloja turkistarhoilla, emakkosikaloissa
ja broileritiloilla ja miten hirveitä asioita hän on siellä nähnyt. Miten julmaa
ja epäinhimillistä kohtelua! Jo sanallisetkin kuvaukset aiheuttavat pahaa oloa,
joten onko ihme, jos nainen kärsii painajaisista ja syömishäiriöstä! Nainen on
vakaumuksessaan tinkimätön ja kiihkeä, mutta nyt väsynyt ja masentunut.
Ajetaan, paimennetaan, pakotetaan, hakataan
erilaisin astaloin niitä, jotka joutuvat paniikkiin. Potkitaan niitä, jotka
eivät pysty omin jaloin kävelemään kohti mestaajaansa.
Lävistetään, puhkotaan. Murtuneet hännät
jalat mielet.
Meri kuohuu
pimeää energiaa. Vainajat eivät katoa syömällä. Heistä jää jälkiä, jätteitä. He
limittyvät elävien kehoihin, nousevat öisin esiin painajaisina, tukkivat
suonia, pysäyttävät sydämen. Kaiken valon imevän kärsimyksen, pelon, kivun
hyökyaalto peittää meidät.
Valokuvien ja videoiden avulla eläinoikeusjärjestö levittää tietoa, mutta edistystä tapahtuu kovin hitaasti. Turkistarhauskin saa
jatkua, koska vedotaan sen työllistävyyteen ja Suomen valtion saamiin
verotuloihin. Kysytään: olisiko parempi, että turkiskaupasta alkaisikin hyötyä
Kiina? Broilerien kohdalla taas ihmetellään: Ovatko ne edes eläimiä enää.
Pelkkiä käveleviä lihakasoja, ei ne mitään tunne tai tajua.
Nuorten aktivistien mielestä keski-ikäiset pyrkivät
vierittämään vastuun Suomen eläinsuojelulain puutteista aiemmille sukupolville,
jotta voisivat itse jatkaa mukavaa elämäänsä. Kertojan kokeman mukaan taas varsin
monet ihmiset suhtautuvat tehotuotantoon kriittisesti puheissaan, mutta eivät
ole valmiita luopumaan ruokatottumuksistaan käytännössä.
Raadonsyöjät paheksuvat tehotuotantoa oikein mielellään.
Paheksuttuaan julkisesti tuotantoeläinten karuja oloja, suuryritysten
hävyttömyyttä tai vinksahtanutta tukipolitiikkaa he palaavat lihapatojen ääreen
kevein sydämin. Olo saattaa olla jopa niin helpottunut, että lihaa ja maitoa
santsataan ylimääräinenkin annos. Kuluttaja on antanut palautteen, varmasti
sitä kuunnellaan. Ja tärkeintä on hyvä fiilis, joka tulee siitä, että oma
edistyneisyys ja sivistys on tuotu vertaisryhmän tietoisuuteen. Sillä väin in
real life: veitset heiluvat ja veri lentää.
Toki naisella on joitakin rentoutumiskeinoja. On työtoveri,
jonka kanssa voi puhua asioista ja joka tasapainottaa rauhallisuudellaan naisen
särmikkyyttä. On Esko, joka on sekasyöjä ja jonka kanssa käydään jatkuvaa
vääntöä syömistottumuksista, mutta jonka seurassa on yllättävän turvallista
olla. On naapurin terhakka ja viisas Epikuros-koira, jonka nainen saa luokseen päivähoitoon
tai lenkkikaveriksi.
Jossain vaiheessa nainen pääsee muutaman muun aktivistin
kanssa vapaaehtoistyöhön eläinten turvakotiin. Siitä kertovat luvut on otsikoitu
matkoiksi Houyhnhnmien maahan, millä viitataan Jonathan Swiftin teokseen Gulliverin
matkat. Kirjan neljännessä osassa vieraillaan rationaalisten, vakaiden ja
luotettavien hevosolentojen hallitsemassa maassa, jossa ihmiset ovat
likaisia ja haisevia kotieläimiä.
Vierailu eläinten turvakodissa johdattaa pohdiskelemaan eläinoikeuksia jälleen uudelta kantilta. Nähdäänkö eläimet pelkkänä raaka-aineena, massana, jolla on oikeus olemassaoloon vain tuottaessaan rahaa? Eikö eläimillä ole oikeus huolenpitoon ja hoivaan enää sen jälkeen, kun niistä ei ole taloudellista hyötyä?
Mikään ei todella katoa -teoksessa nimetön kertoja vuodattaa
vakaumustaan koko sydämestään ja varmasti saa jonkun lukijankin sydämen
vavahtamaan. Kirjassa on paljon tietoa, mutta se solmiutuu sujuvasti itse
tarinaan, joka sisältää rumuuden lisäksi myös kauniita ja humoristisia hetkiä. Kirjan
loppu on hiljaisen toiveikas, vaikka vastauksia suuriin kysymyksiin ei
löydykään.
Gustafssonin teos oli yksi vuoden 2023 Finlandia-palkintoehdokkaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti