Kustantaja: Aula & Co 2024
Valpuri syntyi Kuurinmaalla, minne hänen äidinisänsä Eschil
Kynders (Esko Kinni) oli aikoinaan paennut Suomessa syttyneitä noitavainoja. Kuurinmaalla
Eschil työskenteli omenatarhurina, mutta toimi myös kasvien ominaisuuksiin
perehtyneenä parantajana. Oppilaina hänellä olivat Maria-tytär ja tämän tytär
Valpuri. Kohtaloaan Eschil ei kuitenkaan voinut paeta loputtomiin, vaan 1620-luvun
puolessavälissä hänet mestattiin ja poltettiin noitana.
Isänsä kuoleman jälkeen Maria pakeni Valpurin ja tämän
pikkuveljen Tuomaksen kanssa Tukholmaan, mistä oli tarkoitus jatkaa nopeasti
perheen sukutilalle Etelä-Satakuntaan. Vielä vuodenkierronkaan jälkeen Marialla ei
kuitenkaan ole halua lähteä vilkkaasta kaupungista köyhään Suomeen. Tuomaksella
olisi polte päästä Kinnilän isännäksi, mutta edes hän ei uskalla hoputtaa äkkipikaista
ja kovakouraista äitiä.
Joutuminen kuulusteltavaksi noitakeinojen käyttämisestä
pistää lopulta Mariaankin vauhtia. Perhe purjehtii Turkuun, missä Valpuri saa
pahoja ennakkoaavistuksia Turun linnasta ja piispa Isaacus Rothoviuksen
tulikivenkatkuisista saarnoista. Marraskuussa 1628 perhe lopulta lähtee
kävellen kohti Liitsolan kylää. Seitsemäntoista peninkulman matka metsien halki
on raskas ja susien vuoksi pelottavakin.
Kinnin talo osoittautuu vaatimattomaksi savupirtiksi, mutta
Tuomas on määrätietoinen. Hän opettelee kylän miehiltä uusia taitoja, rakentaa
taloon lisäosan, hankkii eläimiä ja menee naimisiin. Samaan aikaan kasvaa hänen
vihansa äitiä ja sisarta kohtaan, mutta miksi? Kokeeko hän sukulaisuussuhteen parantajaeukkoihin
mainehaittana? Eivätkö äiti ja isosisko osoita talon isännälle tarpeeksi
kunnioitusta?
Ei naisten kuulu olla tuollaisia rääväsuisia narttuja
kuin sinä ja äiti. Aina sanomassa mielipidettä ja soutamassa vastahankaan.
Naisen kuuluu olla nöyrä ja kunnioittaa miestä perheen päänä.
Maria poltetaan roviolla vuonna 1632, mutta Valpurin kohtalontie
on pitkä ja mutkikas. Kahdesti hän joutuu Turun hovioikeuden eteen, mutta ei
saa kuolemantuomiota, vaan ensimmäisellä kerralla piiskarangaistuksen ja näennäisen
maastakarkoituksen. Toisella kerralla häneltä leikataan korvat irti, mistä
syystä häntä ruvetaan kutsumaan punaiseksi noidaksi.
Valpuri ei pidä itseään noitana, vaan tilanteita
järkiperäisesti huomioivana ja kasvien ominaisuuksiin perehtyneenä parantajana
– mihin kuka tahansa pystyisi, jos viitsisi opetella. Hän ei usko loitsujen
sinällään parantavan sairaita, koska jopa eestinkielisen lastenlorun lukeminen
tuntuu auttavan. Tärkeintä on se, että sairastunut itse uskoo loitsun mahtiin.
Tietysti hän oli tehnyt juomia, loitsinut, käyttänyt
taikakaluja ja uskonut enteisiin siinä missä muutkin ihmiset näillä seuduin.
Valpurin juomissa oli vain se ero, että ne toimivat, toisin kuin litkut, joita
suurin osa kylien vanhoista naisista keitteli parantaakseen milloin mitäkin
vaivaansa.
Olisiko noituussyytteiden takana kirkonisien pelko siitä,
että nainen tietäisi asioista enemmän kuin he? Valpuri osaa lukea ja puhua
useita kieliä – sekö kirkkoa suututtaa? Vain miehillä on oikeus harjoittaa
palpurin tai välskärin ammattia ja opiskella lääketiedettä yliopistossa, mutta
monilla paikkakunnilla ihmisten ja karjan parantajina toimivat kuitenkin
perinteisen tiedon hallitsevat naiset.
Naisten tekemisiä ei katsota hyvällä. Yksi paha sana
naapurilta, yksi väärin ymmärretty huomautus, yksi loitsu, jonka väärä ihminen
kuulee.
Punainen noita perustuu 1600-luvulla eläneen Valpuri
Kinnin tarinaan, josta Jenna Kostet kiinnostui törmätessään
oikeudenkäyntipöytäkirjassa uhmakkaaseen lauseeseen: Miksi minä
tunnustaisin sellaista, jonka arvon herrat niin paljon paremmin itse tietävät? Syntyi
kuva vahvasta naisesta, joka ymmärsi, ettei hänen puheillaan ollut enää mitään
merkitystä. Kaikki olivat jo etukäteen päättäneet, että Valpuri on noita.
Punainen noita -romaani kertoo murrosajasta, jolloin
kirkko yrittää voimakeinoin saada kansan omaksumaan luterilaisen uskon ja luopumaan
niin pakanallisista tavoista kuin katolilaisuuden muodoista. Kirja kuvaa
uskottavasti ihmisten elinoloja maalla ja kaupungissa, tapoja ja uskomuksia.
Mielenkiintoisia ovat kuvaukset kasvien käytöstä sekä lääkitsemisessä että
ruoassa.
Kirjassa on useita vahvoja henkilöhahmoja, mutta eläimiä
rakastava Valpuri nousee muiden yli sisukkuudessaan ja myös kyvyssään ymmärtää
inhimillistä heikkoutta. Hänen kohtalonsa saa miettimään, miten usein
mahdetaankaan joukkohysterian lietsomina lukittautua tiettyyn näkökantaan ja
olla kuuroja järjen äänelle?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti