LINDGREN, MINNA: Ehtoolehdon tuho
Kustantaja: Teos 2015
Minna Lindgren (s. 1963) jatkaa suuren suosion saavuttanutta
sarjaansa vanhusten palvelutalosta Ehtoolehdosta. Ensimmäinen osa Kuolema Ehtoolehdossa ilmestyi vuonna
2013 ja seuraavana vuonna siihen jatkona Ehtoolehdon
pakolaiset. Kolmas osa on pahaenteisesti nimeltään Ehtoolehdon tuho.
Yli 90-vuotiaat ystävykset Siiri, Irma ja Anna-Liisa
palaavat remontin jälkeen Ehtoolehtoon, mutta kaikki on muuttunut. Enää ei ole
hoitajia, siivoojia tai keittäjiä, vaan vanhusten on opeteltava käyttämään
älyseinää, älyjääkaappia ja 3D-ruokatulostinta. Siivous sujuu sinällään aika
sympaattisen oloisilla roboteilla ja sairauksiin voi hakea apua
Itsetohtorikioskilta. Jonkinlaista seuraa saa joka puolella vilistävistä rotista.
Siirin pieni kaksio
oli täynnä antureita, tunnistimia, siruja, lähettimiä ja kameroita, jotka
seurasivat hänen elämäänsä. Jossain patjan uumenissa oli sekin valpas vempele,
joka tarkkaili häntä tauotta unen aikana ja laski jokaisen liikkeen paremman
tekemisen puutteessa.
Ainoat auttajat Ehtoolehdossa ovat Herätys tänään -lahkon
vapaaehtoiset, joita älyseinä hälyttää tarvittaessa paikalle. He saarnaavat
lähimmäisenrakkautta ja auttamishenkeä, mutta taitavat tosiasiassa vain
tavoitella vanhusten omaisuutta. Paljon käytännön apua heistä ei ole. Nuori
Jerry käy vetämässä opastustuokioita ja vastaamassa kysymyksiin, mutta onnistuu
vain sekoittamaan vanhusten päät entisestään. Aina eivät koneetkaan toimi niin
kuin pitäisi, jolloin seuraukset vaihtelevat ärsyttävästä traagiseen. Lindgren
irrottaa tapahtumista omalaatuista huumoria, mutta toisaalta tämä
tulevaisuudennäkymä on ihan liian todentuntuinen, jotta se pelkästään
naurattaisi.
Nyt palvelutalo oli
monitoroidun vanhustenhoidon pilottihanke, jonka perustamista ja toimintaa tuki
kolme eri ministeriötä. Poliitikot ja liikemiehet uskoivat, että vanhusten
muuttaminen laboratorioeläimiksi oli yhteiskunnan pelastus ja tulevaisuuden
globaali ratkaisu maapallon räjähtävimpään ongelmaan, vanhuksiin.
Ehtoolehdon tilanteeseen on puututtava, niin yritteliäät rouvat
Siiri ja Irma päättävät. Aika ryminää siitä seuraakin, mutta tarina jää sen
verran kutkuttavasti auki, että toiveita jatko-osasta on.
LAURAIN, ANTOINE:
Punaisen muistikirjan nainen
Kustantaja: WSOY
2015
Alkuteos: La femme au carnet rouge
Suomennos: Lotta Toivanen
Antoine Laurain on 1970-luvun alussa syntynyt ranskalainen
kirjailija, toimittaja, käsikirjoittaja ja elokuvaohjaaja, jonka harrastuksena on antiikkikellojen kerääminen. Laurain herätti vuonna 2012 kansainvälistä huomiota presidentti Mitterrandin aikaan sijoittuvalla faabelinomaisella romaanillaan Le Chapeau de Mitterrand. Suosiota
kasvatti edelleen romanttinen Punaisen
muistikirjan nainen.
Kirjakauppias Laurent ottaa eräänä aamuna talteen harvinaisen
upean käsilaukun jäteastioiden päältä. Laukusta ei löydy mitään henkilötietoja,
mutta kylläkin mielenkiintoisia tavaroita kuten hieroglyfiavaimenperä, Patrick Modianon
Laure-nimiselle naiselle omistama romaani sekä punainen muistikirja, johon on
kirjattu muistettavia asioita, pelottavia asioita ja pitämisen arvoisia
asioita. Näiden johtolankojen avulla Laurent alkaa jäljittää laukun omistajaa,
apunaan terhakka tyttärensä Chloé.
Miltä näytti tämä
Laure, joka piti puutarhalounaista, pelkäsi punamuurahaisia, rakasteli unissaan
mieheksi muuttuneen lemmikkieläimensä kanssa, käytti korallinväristä huulipunaa
ja oli saanut kirjaansa omistuskirjoituksen Patrick Modianolta?
Punaisen muistikirjan
nainen on sievä pieni rakkaustarina, joka ei tarjoa mitään yllättävää,
mutta on kuitenkin juonikuvioiltaan todella taitavasti rakennettu. Tyyli on
hauskasti vaihtelevaista: välillä pitkiä pätkiä tajunnanvirtaa ja sitten taas
lyhyitä toteavia lauseita. Lempeä huumori saa hyvälle mielelle.
Anne Gavaldan viimeisimmässä suomennoksessa Parempaa elämää on samankaltainen juoni
eli etsitään kadonnutta henkilöä muutaman tiedonmurusen avulla. Punaisen muistikirjan nainen on
kuitenkin kiinnostavampi ja vetävämpi jo suoraviivaisemman tyylinsäkin
ansiosta. Se, että teoksessa puhutaan paljon kirjoista, kirjailijoista ja
lukemisesta, tuo väistämättä mieleen toisen ranskalaisen eli Jean-Paul
Didierlaurentin romaanin Lukija
aamujunassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti