Kustantaja:
Gummerus 2016
Alkuteos: The
Kizuna Coast
Suomennos: Terhi Leskinen
Suomennos: Terhi Leskinen
Yhdysvaltalainen Sujata Massey (s. 1964) kuuluu
monikulttuuriseen perheeseen, sillä hänen isänsä on syntyperältään intialainen ja äitinsä saksalainen. Massey on toiminut reportterina Englannissa ja opettanut englantia Tokiossa Japanissa, mistä saadut kokemukset ovat toimineet pohjana Rei Shimura -dekkarisarjaan. Rei on
japanilaisen isän ja amerikkalaisen äidin tytär, joka työskentelee pitkiä aikoja
Japanissa ensin englannin kielen opettajana ja myöhemmin intohimonsa antiikin parissa. Varsin usein hän sotkeutuu rikostapauksiin. Massey arveli sarjan
olevan valmis vuonna 2008 ilmestyneen kymmenennen osan jälkeen (Rei Shimura Havaijilla) ja aloitteli jo
uutta Intiaan sijoittuvaa sarjaa. Keväällä 2011 Japanin rannikkoseutua
runnellut maanjäristys tsunameineen kuitenkin muutti mielen ja pakotti
kirjoittamaan sarjaan vielä yhden osan eli Rei
Shimura menetysten rannikolla
-dekkarin.
Rei saa pian järistyksen jälkeen Havaijille puhelun
rakkaalta ystävältään ja oppi-isältään herra Ishidalta. Vanha antiikkikauppias
on sairaalassa Tohokun rannikolla ja huolissaan kadoksissa olevasta nuoresta
apulaisestaan Mayumista. Rei onnistuu suhteitaan hyödyntämällä matkustamaan
Havaijilta Tokioon ja sieltä avustustyöntekijäjoukon mukana Tohokuun. Herra
Ishida löytyy, mutta Mayumi ei. Myös arvoesineitä saattaa olla kateissa. Mitä
tsunamin aikana oikein on tapahtunut?
Rei Shimura
-kirjoihin sisältyy aina kiinnostavaa tietoa Japanin kulttuurista, tavoista ja
uskomuksista. Massey kuvailee tarkasti antiikkiesineitä
kimonoista lipastoihin ja maalauksista keramiikkaan. Yhtä antaumuksellisesti hän
kertoo paikallisista ruoista, joita Tohokussakin yritetään vähistä aineksista valmistaa
tuhansille sairaille ja kodittomille. Olosuhteet ovat karut: sähkö ja
puhelinyhteydet eivät toimi, puhdasta vettä ei ole, hygienia ontuu. Kaikkialla
on mutaa, rojua ja mätäneviä kaloja. Ihmisiä kalvaa suru kuolleista tai huoli
kadoksissa olevista. Massey osaa poimia yksityiskohtia, jotka paljastavat tuhon
kaikessa laajuudessaan ja inhimillisessä raastavuudessaan.
Katselin, kuinka kaksi Japanin
meri-itsepuolustusvoimien sotilasta väänsi väkisin auki viistoperäisen Toyotan
oven julmannäköiset hengityssuojaimet kasvoillaan ja päästi sieltä ulos ryöpyn
likaista vettä ja kaloja. Sitten miehet vetivät varovasti autosta jotain
muovisen suojapeitteen avulla. Mudan alta pilkottavasta vaaleanpunaisesta takin
kaitaleesta arvelin, että hajoamistilassa oleva ruumis oli naispuolinen.
Seuraavaksi näkyviin ilmestyvä ruumis oli paljon pienempi, ja sen mukana
seurasi Mikki Hiiri -reppu. Ajattelin, että se oli pahinta, mitä olin koskaan
nähnyt – kunnes näkyviin tuli vielä pienempi ruumis…
Toinen sotilas käveli auton ympäri
muistikirja kädessään ja pysähtyi rekisterikilven eteen kirjoittaakseen
tunnuksen muistiin. Toinen sitoi auton sivupeiliin nauhan ja kirjoitti tussilla
”3” kuljettajan oveen.
Rei Shimura menetysten
rannikolla on ihan kiinnostava dekkarinakin, mutta sen painavinta antia on
kuitenkin uskottava kuvaus tsunamista ja sen jättämistä jäljistä. Tuskaa ja
tuhoa on, mutta on myös toivoa.