Kustantaja: Otava 2017
Terhi Törmälehto (s. 1977) on
kotoisin Kainuusta, asuu perheineen Helsingissä, opettaa äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä toimii opettajankouluttajana Viikin normaalikoulussa. Puolison kotimaa on Kolumbia ja kirjailijan haaveissa onkin pääsy Andeille taiteilijaresidenssiin kuukaudeksi tai pariksi. Lapsuudessaan ja nuoruudessaan Törmälehto tutustui niin körttiläisyyteen kuin helluntailiikkeeseen ja tunsi suurta ihailua uskovia kohtaan: vaatii pokkaa olla Jumalan hullu! Esikoisromaanissaan Vaikka vuoret järkkyisivät hän tutkii
ratkaisukristillisyyttä sanoista kiinnostuneen tutkijan ja kirjailijan
näkökulmasta.
Vaikka
vuoret järkkyisivät -romaanin joka toinen luku sijoittuu 1990-luvun
Kainuuseen. Lempeä kertoja kuvailee lukiolaistyttö Elsan ja ystävien
tutustumista helluntailiikkeeseen ymmärtäväisesti ja hieman humoristisestikin. Heti
ensimmäisessä kokouksessa Elsa lumoutuu kuulemistaan oudoista, hurmoksellisista
sanoista. On opittava lisää, on kuultava lisää, jotta itsekin saisi
kielilläpuhumisen armolahjan. Ystäviltä se onnistuu nopeasti, mutta Elsa joutuu
pitkään ponnistelemaan ja rukoilemaan ja painautumaan esirukousten ja
siunausten alle. Kun kielet sitten viimein tulevat, ne tulevat väellä ja
voimalla.
Varpaiden
väleistä ja kainaloiden kuopista turskahti huuto, tuli ulos mistä tuli, mistä
ei olisi tullut…Äänet nousivat jalkapohjista, läiskivät hänen lihaansa,
lemputtivat poskia, puristivat kiinni leuasta ja rinnoista ja olkapäiden
kapeista kummuista ja pusersivat, ottivat hänet omakseen, rimpoivat tempoivat
tekivät hänestä Jumalan lihaa, niin että se mikä maasta oli sai maahan jäädä,
ja mikä Hengestä, nousta taivaisiin.
Elsan perhe ei suhtaudu suopeasti,
kun asia sille viimein paljastuu. Hurmoksellisuus epäilyttää ukkia ja mummua,
jotka ovat vakaita ja vakavia körttiläisiä. Maallistuneesta äidistä taas koko
toiminta on rahvaanomaista ja miltei hävettävää – hän soisi mieluummin
tyttärensä harrastavan seksiä ja juovan viiniä. Tietenkin teini-ikäisillä
tytöillä vastakkainen sukupuoli on usein mielessä, mutta puhtaasti ja
pidättäytyen. Elsan ystävillä tuntuu menevän hyvin tässäkin, kun taas Elsa itse
menee jälleen kerran ihan kerälle ajatustensa ja kysymystensä kanssa.
Kirjan joka toisessa luvussa Elsa
itse kertoo lähdöstään Kolumbiaan ja elämästään siellä, ihmisten köyhyydestä ja
ainaisesta pelosta, että joutuu puolisotilaallisten joukkojen tai sissien armoille.
Elsa opiskelee ja opettaa Bogotan yliopistossa sekä osallistuu vapaa-aikanaan paikallisen
helluntaiseurakunnan toimintaan. Yhteisö merkitsee hänelle täällä samanlaista
turvapaikkaa kuin kotimaassa ja yhteisö puolestaan odottaa taitavan ja
eksoottisen vaaleaverisen puhujan tuovan seurakuntaan uusia uskoon
pelastuneita. Mutta kestääkö Elsan oma usko, kun elämä ei tunnu täyttävän
sisimpiä toiveita täälläkään? Kun hän ei pysty iloitsemaan kaikista
pelastuneista, vaan epäilee kääntymyksen aitoutta?
Kynä pyöräyttää punaisen kehän
mustien kirjainten ympärille. Ikkunasta hymyilevät vuorten uurteiset
peikonkasvot, tutut arvet ja känsät. Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat
horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky. Sanon sanat ääneen. Eikä
minun rauhanliittoni horju. Juon sanojen tulpaksi suun täyteen mustaa
kahvia. Vähän aikaa pidän sanat itselläni. Vähän aikaa jaksan pitää.
Helluntailaisuudesta on
kertomakirjallisuutta entisestäänkin (esimerkiksi Eila Paynen sarja Karjalan
tytöstä), mutta Törmälehdon kirja avaa liikkeeseen perehtymättömälle uusia
näkymiä. Yllättävää on se, että vasta kielilläpuhumisen katsotaan todistavan uskossa
olemisesta ja etenkin se, ettei kyseessä tarvitse olla mikään tunnettu kieli
vaan jotain itse kunkin suuhun sopivaa. Törmälehto kuvaa kaikkea herkästi ja
kauniisti ottamatta kantaa puoleen tai toiseen.