Norjalaisen Siri Pettersenin suuren suosion saavuttaneesta
Korpinkehät-fantasiatrilogiasta julkaistiin
suomeksi vuonna 2015 ensimmäinen osa
Odininlapsi. Se päättyi
tilanteeseen, jossa päähenkilö Hirka ja ystävänsä Kuro-korppi poistuivat
saagojen aikaisesta Yminmaasta maailmoiden välisen portin eli Korpinkehän
kautta. Hirka uskoi näin pelastavansa sekä Yminmaan että rakastettunsa Rimen,
josta oli tulossa Neuvoston uusi johtaja. Hirka nimittäin on ihmisneito,
odininlapsi, ja vanhan yminmaalaisen uskomuksen mukaan siis tappavan mädän
levittäjä.
Annelin lukuvnkit 28.9.2015
MÄTÄ
Kustantaja: Jalava 2016
Alkuteos: Råta
Suomennos: Eeva-Liisa Nyqvist
Mätä alkaa
yllättävästi, sillä Hirka ei suinkaan putkahda Korpinkehästä viikinkiaikaan
vaan nykyhetken Eurooppaan. Mikä pettymys Hirkalle: täälläkään hän ei sulaudu
joukkoon. Hän on rahaton ja paperiton, kielitaidoton ja käyttäytymistavoista
tietämätön, taitamaton nykyajan vempainten kanssa. Ruoka haisee ja maistuu
pahalta. Joitakin hyviä ja auttavaisia ihmisiä on, mutta kohta vainoojat ovat taas
Hirkan kintereillä. Kaiken takana tuntuu häämöttävän kaikkivoipa Graal, joka
myöhemmin paljastuu aivan eri maailman asukiksi eli kuolleena syntyneeksi. Mitä
hän tahtoo Hirkasta?
Kuro-korpin yllättävä muodonmuutos Naíelliksi, Näkijäksi,
näyttäisi tarjoavan Hirkalle vahvan suojelijan mutta onko niin? Seuraa hurja
matka yllättävine käänteineen, läheltä-piti-tilanteineen ja vaihtuvine
lojaalisuussuhteineen. Rimekin aiheuttaa päänvaivaa pyrkimällä itsepintaisesti
keinolla millä hyvänsä rakastettunsa luokse, vaikka todennäköisesti aiheuttaisi
ihmisten maailmassa Hirkalle enemmän surua ja päänvaivaa kuin iloa. Kaiken
tohinan keskellä Hirkalle paljastuu myös oma syntyperä: puoliksi ihminen, puoliksi
kuolleena syntynyt.
Kuvittele joutuvasi pakenemaan
aivan oudossa maailmassa.
Ilman identiteettiä. Ilman perhettä. Ilman rahaa.
Seuranasi vain synkkä, vahvistuva tieto siitä, kuka olet.
Mätä-romaanissa on vahva
luonnonsuojelullinen näkökulma. Ihmisen asuttama maa on myrkyttynyt ja kuollut,
sen antimet epäterveellisiä. Ihmiset eivät kaipaa luontoa ja puhtautta, vaan
lisää tavaraa, rahaa ja valtaa. Kirjan symboliikka liittyy paljolti siihen,
mikä oikeastaan on mätää. Esimerkiksi nimi Graal tuo mieleen puhdassydämisille
tarkoitetun Graalin maljan, parantavan veren ja ikuisen elämän, mutta miten
lienee Graal-hahmon laita?
MAHTI
Kustantaja: Jalava 2016
Alkuteos: Evna
Suomennos: Eeva-Liisa Nyqvist
Hirkan arvomaailmassa rauha ja kärsivien
auttaminen ovat aina olleet korkeimmalla, mutta nyt kaikki maailmat tuntuvat
valmistautuvan sotaan. Löytyisikö ratkaisu Hirkan isän synnyinmaasta Dreysílistä,
kuolleena syntyneiden maailmasta? Se on jäinen ja hedelmätön paikka ja sen
asukkaat ovat ikivanhoihin tapoihin ja uskomuksiin jähmettyneitä – mikä ei ole
ihme, jos nuorimpienkin asukkaiden ikä lähentelee kolmeasataa vuotta! He ovat
näkeviä sokeita, he ovat karaistuneita, haavoittumattomia ja pelottomia. Hierarkian
huipulla ovat ylimykselliset Dreyrit, kaikkien maailmoiden ensimmäisten
asuttajien jälkeläiset ja vanhan verilinjan jatkajat..
…
korppi tuli ennen ensimmäisiä, tietenkin. Korppi loi maailman. Mahti oli korpin
henkäysss…s. Ja Mahdista hän loi ensimmäiset.
Mahdin siirtyminen Dreysílistä
petoksen seurauksena Yminmaahan on kauheaa juuri Dreyreille, sillä ilman sitä
he eivät poikkea työväestöstä ja palvelijoista muuten kuin komeiden talojensa
ja mukavan elämänsä puolesta. Eikä nälkää näkevältä kansalta ole tämä jäänyt
huomiotta; kapinointia on ilmassa. Siksi ylhäisö ottaa Hirkan toiveikkaana huomaansa,
vaikka hän onkin muihin verrattuna heikko ja mitätön. Missään hän ei ole
pystynyt kokemaan Mahtia yksinään, ainoastaan Rimen avulla. Miten hän siis
saisi Mahdin parannettua niin, että se pystyisi taas virtaamaan porttien läpi
maailmasta toiseen? Runsaasti uhreja vaativan sodan avullako?
Hän
oli ajatellut sotaa aaltona. Kuolettavana seinänä, joka vyöryi kohti. Kaikessa
oli kyse sen estämisestä. Hän oli taistellut löytääkseen ratkaisun, joka
muuttaisi sodan turhaksi. Hän oli etsinyt keinoa jakaa Mahti. Parantaa se,
jotta kaikki voisivat elää rauhassa. Kuin nyt sodan makuun päässeen kansan
voisi saada elämään rauhassa.
Hirkan rajaton määrätietoisuus
tekee lopulta mahdottomasta mahdollisen: hänestä tulee uusi korpista syntynyt.
Samalla hän ymmärtää myös Mahdista sen oleellisen sisällön, joka vuosituhansien
aikana on eri maailmoissa unohtunut:
Mahti
ei ollut koskaan kaivannut veriuhreja. Se ei kasvanut kuolemasta. Se kasvoi
kuolevien tuntemisesta. Ystävän tai vihollisen. Kaikki olivat yhtä. Kukaan
tuolla ulkona ei vahingoittanut toista. He vahingoittivat itseään. Jokainen
isku oli itsemurha.
Hirka on kiinnostava hahmo. Odininlapsessa hän
vielä ajatteli ja käyttäytyi kuin itsekeskeinen teini konsanaan, mutta Mätä-romaanissa
hän on selvästi aikuistunut. Vieläkin hän on turhan impulsiivinen ja luottavainen,
mutta erilaisiin maailmoihin tutustuttuaan myös ymmärtäväisempi ihmisten
motiivien ja käyttäytymismallien suhteen. Mahdissa
hän kasvaa lopulliseen mittaansa. Hän on pitänyt itseään heikkona, koska on
kaikkialla ollut muihin verrattuna erilainen. Nyt hän ymmärtää, että
pelottomuutta on juuri omien heikkouksiensa myöntäminen eikä niiden
peitteleminen hinnalla millä hyvällä. Korppien siunaamana hän on saanut voiman,
mutta vielä on maailmoita, joita vetää mukaan Mahdin piiriin. Onkohan Rime
hänen kanssaan tässä seikkailussa?