31.8.2020
WALKER, KAREN THOMPSON: Ihmeiden aika
24.8.2020
JÄRVIKALLAS, MARKO: Mihin täällä voi mennä
Mihin täällä voi mennä -kokoelma sisältää viisitoista
lyhyehköä novellia, joissa kaikissa käsitellään jotain käännekohtaa ihmisen
elämässä. Tunnelma on unenomainen – ei ihan painajainen, mutta joskus hyvin
lähellä sitä. Monesti eletään illan tai yön pimeitä hetkiä. Harhaillaan kaduilla
etsimässä jotain, ehkä toista ihmistä, mielenrauhaa tai ajatusten
selkiintymistä.
Jo ensimmäinen novelli Vaatteet on niin intensiivinen
ja vinksahtanut, että odotukset nousevat jatkon suhteen korkealle. Nuori nainen
yrittää päästä eroon entisen kumppaninsa vaatteista ja joutuu aivan absurdiin
tilanteeseen, jossa mielenterveyskin on jo vaarassa. Monta hyvää hetkeä on
luvassa, vaikka kaikki kokoelman kertomukset eivät olekaan yhtä kiinnostavia.
Avioero tai parisuhteen ongelmat ovat sisältönä
useammassakin novellissa, usein perisuomalaisten ilmiöiden eli alkoholinkäytön
ja puhumattomuuden takia. Hyvänä esimerkkinä tästä on Kesämuistoja,
jossa lapsen näkökulmasta seurataan aikuisten lähes sanatonta välienselvittelyä
ja sen vaikutuksia lapsen omaan oloon. Joskus kirjailija näkee asioita
koomisessa valossa. Kolmiodraamassakin voi elää sopuisasti, mutta entä jos
kolmantena osapuolena ovat kumppanin koirat?
Rakastan sitä, mutta se pilaa elämäni. Sen läsnäolo
tunkeutuu kaikkiin elämäni onkaloihin, kutistaa, tekee minusta aran ja helposti
haavoittuvan. Niin kauan kun se on tuossa, ei ole mitään mahdollisuutta mihinkään.
Se ei ymmärrä mitään, ei yhtään mitään, ei edes sitä että on jo menettänyt
minut ja lapsen.
Seksi ja himo ovat asia sinänsä. Halu johdattaa niin nuoria
kuin vanhuksia, niin vakiintuneita aviopareja kuin yksin jääneitä, niin naisia
kuin miehiä. On kaipuuta ja rakkautta, mutta jotenkin tunteista ei osata puhua,
vaan luotetaan enemmän tekoihin. Parissa novellissa nuori poika ajautuu
aikuisten maailmaan tietämättä täysin, mitä häneltä odotetaan tai pitäisikö
hänen jopa ottaa vastuuta tapahtumista.
Lapsen suhde vanhempiin ja etenkin isään on myös toistuva
aihe. Lapsen päällimmäisin tunne saattaa olla viha, koska hän tuntee jossain
vaiheessa tulleensa isänsä hylkäämäksi tai aliarvioimaksi. Toisinaan oleminen lähellä
isää tuntuu vain epämukavalta, koska välimatka on kasvanut liian suureksi.
Novelli Monttu kertoo perheestä, jossa miehet sukupolvesta toiseen
tuntuvat katsovan tosiaan kuilun yli, kunnes lopulta vanhempi joutuu pohjalle
katsomaan ylöspäin montun reunalle olevaa jälkeläistään.
Isä alkaa puhua, puhuu, en ymmärrä sanaakaan, olemmeko
edes ihmisiä, lakkaan hetken kuluttua yrittämästä. Murahtelen kuitenkin jotain,
ikään kuin vastaukseksi, ehkä väärään aikaan, väärällä tavalla, sillä isä
katsoo minua kuin minussa olisi mennyt jokin perustavalla tavalla pieleen.
Järvikallaksen tapa kertoa asioita on hienovarainen.
Kirjailija luottaa lukijaan ja jättää tarinaan mahdollisuuksia tehdä itse
päätelmiä. Tilanteet vaihtuvat, ympäristö kuvataan muutamalla nopealla
piirrolla, henkilöt astuvat esiin ja poistuvat taas – joskus tosin ikään kuin
kesken esityksen.
Novelleissa alkulause on tärkeä, sillä se vie suoraan
keskelle tapahtumia, mutta myös viimeinen kappale tai loppulause on huomionarvoinen.
Joskus se vahvistaa jo saatua vaikutelmaa, joskus se kääntää kaiken
ylösalaisin, joskus se on täysin tulkinnanvarainen. Kaiken kaikkiaan teksti on
taloudellista ja harkittua. Vaikka usein ollaan aika raadollisten asioiden
äärellä, pelastaa musta huumori tilanteen.
Marko Järvikallas (s. 1970) on teatteritaiteen maisteri,
dramaturgi ja kirjailija. Hän on kirjoittanut ja ohjannut useita näytelmiä,
kuunnelmia ja tv-draamoja sekä opettanut näyttämölle kirjoittamista. Mihin
täällä voi mennä on Järvikallaksen ensimmäinen proosateos, mutta
siinäkin näkyy vahvana dramaturgin ote.
17.8.2020
BACKMAN, FREDRIK: Ahdistunutta porukkaa
Kustantaja: Johnny Kniga 2020
Alkuteos: Folk med ångest
Suomennos: Katriina Huttunen
Kymmenen vuotta sitten eräs mies seisoi sillalla. Tämä
tarina ei kerro hänestä, mutta mies vaikutti merkittävästi kolmen (ehkä neljänkin)
tarinassa esiintyvän henkilön elämään. Miten, se selviää kirjan mittaan.
Tämä tarina kertoo sillasta, idiooteista,
panttivankidraamasta ja asuntonäytöstä. Mutta tämä on myös rakkaustarina. Tai
useampikin.
Varsinainen tarina alkaa siitä, että eräs kirjan henkilöistä joutuu petollisen
puolisonsa vuoksi karkotetuksi sekä kotoaan että työpaikaltaan. Hän haluaisi
juhlia uuttavuotta kahden lapsensa kanssa, mutta hänellä ei ole asuntoa. Rahat
eivät riitä vuokraan, koska uudessa työpaikassa palkka maksetaan vasta
kuukauden koeajan jälkeen. Pankki taas ei myönnä lainaa, jos ihmisellä ei ole
asuntoa. Niinpä tämä henkilö päättää ryöstää pankin.
Varsin avuttomaksi osoittautuva ryöstäjä onnistuu
valitsemaan kohteekseen toimipisteen, jossa ei käsitellä lainkaan käteistä
rahaa. Poliisia paetessaan hän sitten etsii turvaa talosta, jossa on meneillään
asuntonäyttö. Siinä vaiheessa pankkiryöstö muuttuu panttivankidraamaksi.
Paikkakunta on niin pieni, että siellä on vain kaksi
poliisia. He haluaisivat saada tilanteen ratkaistua ennen kuin Tukholmasta
saapuva neuvottelija ottaisi kaiken kunnian, mutta vaikeaa se on. Poliisi saa
kyllä vapautettua panttivangit, mutta itse ryöstäjä katoaa kuin savu tuuleen
jättäen jälkeensä vain aseen ja valtavan verilammikon.
Kahdeksan panttivangin haastatteleminen osoittautuu sekin todella
tuskastuttaviksi, sillä nämä ovat joko hidasjärkisiä tyhjän höpisijöiltä tai
sitten riidanhaluisia ja ylimielisiä. Kukaan ei tunnu pelänneen ryöstäjää, vaan
on panttivankitilanteen kestäessä syönyt kaikessa rauhassa pizzaa ja nauttinut
ryöstäjän pyytämästä ilotulituksesta.
Tapahtumat vyöryvät ja ihmiset ajautuvat nolosta tilanteesta
toiseen. Hupaisat tilanteet ja nokkelat repliikit sekä kertojan välihuomautukset
saavat nauramaan, mutta oikeastaan kirjassa käsitellään hyvinkin vakavia
asioita. Draaman keskelle joutuneet ihmiset nimittäin alkavat purkaa sydäntään
ja kertoa toisilleen elämänvaiheistaan.
Paljastuu yksinäisyyttä, lamaannuttavaa
syyllisyydentunnetta, surua rakkaan ihmisen menettämisestä ja pelkoa
tulevaisuuden suhteen. Parisuhdeongelmia, puhumattomuutta, vääriä tulkintoja ja
huonoiksi osoittautuvia hyviä tarkoituksia. Vaikka ihmisellä asiat näennäisesti
olisivatkin hyvin, voi häntä silti kalvaa tunne kelpaamattomuudesta.
Hänellä ei ollut traumaa, ei aiheellista surua. Hän vain
oli alakuloinen, koko ajan. Hänen rinnassaan asuva pieni paha olento ei näkynyt
röntgenkuvissa, se kohisi hänen suonissaan ja täytti hänen päänsä kuiskauksilla
että hän ei kelvannut, että hän oli heikko ja ruma ja että hän ei koskaan
lakkaisi olemasta rikki. Ihminen voi saada päähänsä tehdä käsittämättömän
tyhmiä asioita, kun kyyneleet ehtyvät, kun äänet joita kukaan muu ei kuule eivät
lopu, kun mikään ei enää tunnu miltään. Lopulta ihminen uupuu ihonsa kireyteen
ja hartioidensa jäykkyyteen, seiniä pitkin rystyset valkoisina hiipimiseen ja
pelkoon siitä että joku näkee ja siitä että kukaan ei näe.
Avautumisesta seuraa näiden ihmisten kohdalla hyvää. Avuksi monelle
ahdistuneelle riittää jo se, että joku kuuntelee ja osoittaa kiinnostusta ja
myötätuntoa. Ihan konkreettisiakin ratkaisuja porukassa löydetään. Muodottomalta
möykyltä tuntuneen ongelman käsittely onkin kuin norsun syömistä – pala
kerrallaan.
Sanotaan että ihmisen persoonallisuus on hänen
kokemustensa summa. Mutta sehän ei ole totta, ei täysin, sillä jos
menneisyytemme olisi kaikki mikä meitä määrittää, emme koskaan sietäisi
itseämme. Meidän on vakuutettava itsellemme että olemme enemmän kuin eilisiä
virheitämme. Että olemme myös kaikkia seuraavia valintojamme, kaikkia
huomisiamme.
PS. Ahdistunutta porukkaa -romaanin lopussa on
luettelo suomalaisista tukipalveluista puhelinnumeroineen ja nettiosoitteineen,
jos ihminen tarvitsee jonkun, jonka kanssa puhua.
10.8.2020
OATES, JOYCE CAROL: Elämäni rottana
Kustantaja: HarperCollins 2020
Alkuteos: My Life as a Rat
Suomennos: Kira Poutanen
Elämäni rottana -romaani sijoittuu Yhdysvaltoihin South
Niagaraan, joka on ollut ennenkin Oatesin teosten näyttämönä. Siellä asustaa irlantilaistaustainen,
katolilainen ja työväenluokkainen Kerriganin perhe, jossa isä on perheen
ehdoton pää ja aina vain väsyneemmäksi käyvä äiti vastuussa kodista. Lapsia
siunautuu seitsemän kappaletta, joista viimeisimpänä kirjan päähenkilö Violet
Rue. Tarinan alkaessa hän on kaksitoistavuotias.
Isälle, Vietnamin sodan veteraanille, on tärkeää kuulua
Irlannista Yhdysvaltoihin muuttaneiden Kerriganien kunnialliseen sukuhaaraan.
Siksi perheen nimeä ei saa häpäistä eikä sen sisäisiä asioita päästää
julkisuuteen. Parhaimmillaan isä osaa olla hurmaava, mutta humalapäissään
täysin arvaamaton. Poikiaan hän nöyryyttää ja kurittaa vielä sittenkin, kun
nämä ovat jo lähes täysikäisiä, mutta tyttäriään hän jumaloi. Etenkin
kuopustaan.
Vuosia sitten, kun olit pieni tyttö, isä paukkasi aina
sisään: Hei, kotona ollaan! Hän huusi sinua: Hei, Violet Rue,
isä on kotona! Missä isän paras tyttö on? Violet RUE!
Sitten tapahtuu jotain kamalaa. Neljä nuorukaista, joukossa
Kerriganin kaksi vanhinta poikaa eli Jerome Junior ja Lionel, pahoinpitelevät
mustan koulupojan niin pahasti, että tämä kuolee vammoihinsa. Violet sattuu
näkemään jotain, jonka perusteella osaa myöhemmin laskea yhteen yksi plus yksi.
Tieto on niin raskas, että aiemmin tasapainoinen tyttö muuttuu itkeskeleväksi
ja uniinsa pakenevaksi.
Violet yrittää puhua äidilleen, mutta tämä vain raivostuu.
Hän yrittää keventää sydäntään rippituolissa, mutta pappi keskeyttää
tunnustuksen alkuunsa. Lionel-veli vainuaa uhan ja tönäisee sisarensa alas
jäisistä rappusista niin että tämä loukkaantuu pahasti. Varoittaakseen?
Tappaakseen? Äiti kieltäytyy viemästä tyttöä lääkäriin, mutta
kouluterveydenhoitajan luona koko tarina lipsahtaa ulos.
Kukaan ei satuta sinua. Ei enää koskaan. Tästä eteenpäin
olet turvassa, Violet.
Nuorukaisille määrätään pitkät vankeustuomiot. Mielipiteet
vellovat. Monet uskovat, että pojat on pakotettu tunnustamaan ja heidät on
tuomittu vain, koska he ovat valkoisia. Suurin syyllinen heidän kohtaloonsa on selvästikin
nuorin sisar, vasikkahuora ja rottanarttu.
Tytär ei koskaan sanonut olevansa pahoillaan. Ei koskaan pyytänyt anteeksi. Janosi vain rakkautta kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Jeromen sydän on haavoilla, tyttären petos oli vielä vuosienkin jälkeen kuin avoin haava. Sillä Violetia Jerome oli rakastanut eniten.
Violetin turvallisuuden vuoksi hänet otetaan huostaan ja sijoitetaan
lapsettomaan sukulaisperheeseen. Irma-täti olisi valmis rakastamaan tyttöä ja
antamaan tälle kaikkensa, mutta Violet vain odottaa paluuta kotiin. Hän ei käsitä, millainen paaria on perheensä silmissä,
eikä osaa kuvitellakaan, että karkotus tulisi kestämään kolmetoista pitkää
vuotta.
Minulla ei ollut yhteyttä ihmisiin, jotka olisivat
voineet auttaa minua. Jos elämäni rottana jonain päivänä päättyy, voin
muistella näitä vuosia kuin kuumeista unta, jossa uneksija juoksee jatkuvasti
epätoivoisena pakoon jotakin.
Koko ajan Violetia kalvaa pelko siitä, että veljet – etenkin
Lionel – vapautuisivat ennen aikojaan ja tulisivat kostamaan. Koettelemukset
eivät lopu tähän, niin kohtuuttomalta kuin se tuntuukin, vaan Violetin tielle
osuu hyväksikäyttäjiä toisensa jälkeen. Miehiä, joihin tyttö on luottanut ja joilta
hänen olisi kuulunut saada turvaa ja huolenpitoa. Onko siis ihme, jos Violetille
kehittyy vakavia itsetunto-ongelmia?
Tarina on rankka ja Oates kertoo sen kiihkolla, joka
osoittaa hänen elävän teini-ikäisestä nuoreksi aikuiseksi varttuvan naisen mukana
kaikkien epäoikeudenmukaisuuksien ja alistamisien läpi. Kehityskaari on kuitenkin
hyvä, sillä kirjan lopussa Violet on jo valmis päästämään irti menneestä ja
siirtymään eteenpäin. Päätökset tulevaisuuden suhteen tekee hän itse eikä
kukaan ulkopuolinen.