Kustantaja: Otava 2023
Vesa Haapalan teos Alexis on Alexis Stenvallin eli kirjailija
Aleksis Kiven (1834–1872) fiktiivinen päiväkirja ajalta 12.1.1866–7.6.1870.
Päiväkirja etenee kronologisesti, mutta muistojen ja mietteiden avulla
luodataan myös mennyttä. Viinaanmenevän
kraatarin poika Alexis oli niin hyväpuheinen, että hänestä toivottiin pappia ja
hänen koulutukseensa uhrattiin rahaa. Kirjailijanura ei todellakaan ollut
perheen unelma!
Kirjan tapahtuma-aikaan Alexis on jo julkaissut mm.
palkitut näytelmänsä Kullervo ja Nummisuutarit sekä runokokoelman Kanervala.
Hän on muuttanut Siuntioon ja saanut asunnon Fanjunkarsin torpassa Charlotta
Lönnqvistin luona. Parikymmentä vuotta Alexista vanhempi mamselli pitää
vuokralaisestaan äidillisesti huolta, maksaa tämän velkojakin niin että on itse
joutua ahdinkoon. Ehkä hän on toivonut läheisempää suhdetta, mutta Alexis
pelkää liiallista sitoutumista.
Toki Alexis kaipaa rakkautta. Helsinkiläisissä
kulttuuripiireissä tavattujen neitosten pienikin ystävällisyys nostattaa
hänessä suuria unelmia ja jopa kosimahaluja, mutta eihän köyhä maalaispoika
aviokumppaniksi kelpaa. Haapalan teoksessa Alexis saa kuitenkin hetken kokea
naisen läheisyyttä ja perhe-elämän lämpöä yrittäessään pitää huolta nuorena
leskeksi jääneestä Hiljasta ja tämän pojasta, mutta loppu on traaginen. Niinpä
nuori mies joutuu keventämään oloaan toisin keinoin.
Siuntiossa Alexis aloittaa rohkeasti aivan uudenlaisen työn,
suomenkielisen romaanin seitsemästä veljeksestä. Valmista mallia tai
kieltä romaanille ei ole, vaan alusta on luotava kaikki. Kansan elämän kuvaus
ei suinkaan ole helppoa miehelle, joka ei itse kuulu rahvaaseen, mutta ovat
kuitenkin ihmisten puheet teillä, metsissä ja pelloilla ja krouveissa kerrotut
kaskut. Henkilöille esikuvaa löytyy eri puolilta, omasta perheestäkin. Versioita
tarinasta syntyy, korjauksia toisensa perään.
Hauskaa on asioita sanoiksi saada ja antaa niille uusi
elämä, mutta työstä väsyn, loputonta on kappaleiden hionta ja sovittaminen. On
oltava kaskua, sanontaa, arjen kieltä ja toimintaa, oikeassa järjestyksessä. On
oltava leikkiä ja vakavuutta ja näiden yhteenpanoa, silloin kun monta asiaa
kootaan peräkkäin ja veljesten touhu ja puhe vaihtuvat kertojan sanoiksi.
Katovuodet koettelevat Suomea 1860-luvulla. Valtio ryhtyy
hankkimaan viljaa ulkomailta aivan liian myöhään ja tuhannet ihmiset joutuvat
lähtemään kodeistaan ruokaa kerjäämään. Fanjunkarsissa nälkäisiä autetaan niin
paljon kuin pystytään ja Alexis pääsee mielipuuhiinsa eli kalastamaan ja
metsästämään. Hän ei kuitenkaan halua kirjoittaa näkemästään kurjuudesta,
vaikka omatunto pisteleekin.
Sitä kurjuutta, joka on kuolemana Suomen teillä
vaeltanut, silmiin piirtynyt laihoina ja elämänsä menettäneinä naisina ja
lapsina, sitä en ole tahtonut kertomukseeni juuri tuoda, sillä yhtään suurempaa
taakkaa en tahdo lyödä tämän kansan harteille, iloa pikemminkin ja huumoria ja
toivoa paremmasta.
Kerjäläisten mukana etenevät myös taudit ja Alexis sairastaa
lavantaudin useampaan kertaan. Muitakin tauteja ehkä on. Henkistä kanttia
puolestaan rapauttavat monet huolet. Kirjat eivät mene kaupaksi, velat kasautuvat.
Ystäviltä saatuja vippejä Alexis ei hyvistä päätöksistään huolimatta osaa
käyttää järkevästi. Hän sortuu viinaan yhä uudestaan, häpeää humalassa
tekemiään tyhmyyksiä ja haihduttaa ahdistusta juomalla lisää.
Vaikka Alexis on saanut vaikutusvaltaisia ja uskollisia
ystäviä mm. Uno Cygnaeuksesta ja Kaarlo Bergbomista, on hänellä myös
voimakkaita arvostelijoita. Etenkin oikeakielisyysauktoriteettina esiintyvän
August Ahlqvistin kritiikki Seitsemän veljestä -romaanin ilmestymisen
jälkeen on murskaava: kirja on yksiselitteisesti huono! Tämän jälkeen teos
vedetään pois myynnistä ja kirjailija jää ilman niitäkin tuloja.
Viimeisinä vuosinaan Alexis on hyvin ihmisarka ja
masentunut. Usko omiin kirjailijankykyihin horjuu, mutta olisiko hänestä
mihinkään muuhunkaan? Alkoholinkäyttö riistäytyy käsistä, kunnes seurauksena on
juoppohulluuskohtaus. On kipua ja vaivaa ja öisiä painajaisia. Silti miehen
mielessä itää toive jostain tulevasta ajasta, jossa hänen sanojansa viimeinkin
arvostettaisiin.
Vain hetken säkeet viipyvät kuvitelmassa, jonka esiin
loihdin. Mutta jos ne sanoiksi saan ja julkaisen, jos siinä onnistun, niin ehkä
jokin aika minut löytää ja minä muutun olevaksi ja elän, vaikkei se kaikkien
tahto olisi ja vaikka he tahtoisivat minun peräti peräksi antavan.
Kirjallisuudentutkija ja kirjailija Vesa Haapala (s. 1971) on
onnistunut luomaan hyvin uskottavan kuvan Aleksis Kivestä ja hänen elämästään. Teokseen
on upotettu Kiven tekstejä useista eri lähteistä, mutta Haapalan oma kieli mukailee
Kiven tyyliä niin hyvin, etteivät ne pomppaa esiin. Hieman olisi joitakin
mietelmiä voinut karsia, mutta Haapalan luonnonkuvaukset ovat hienoja ja
runoilijan taito näkyy kauniisti monikerroksissa lauseissa.
Muistot seisovat ajan virrassa – niistä jää sydämeen
kipu, ja kaikki muu on ääntä, veden soutua.