KÄHKÖNEN, SIRPA: Graniittimies
Kustantaja: Otava 2014
Kiitetyn ja palkitun kirjailijan
Sirpa Kähkösen (s. 1964) teoksista sekä Kuopio-romaanisarja
että tietoteos Vihan ja rakkauden liekit (2010)
liittyvät paljolti hänen oman sukunsa vaiheisiin. Ne syntyivät halusta ymmärtää
isoisän menneisyyteen liittyvää hiljaisuutta ja tarpeesta avata edellisiä
sukupolvia traumatisoineita asioita tämän päivän lukijoille. Graniittimies-romaanin punaupseerioppilas
Lavr eli Lassi Tuomi oli todellisuudessa Sirpa Kähkösen isoisä Lauri Tuomainen,
jonka myöhempiä elämänvaiheita kuvataan Kuopio-sarjassa.
Graniittimiehen päähenkilö on
kuitenkin Lavrin käly Klara, jonka muistokirjoitus on luettavissa Mustat morsiamet -romaanissa.
Graniittimies-romaanin
alkupuolisko on Klaran minämuodossa kirjoittama selostus tapahtumista alkaen
siitä, miten hän aviopuolisonsa Iljan kanssa saapui hiihtäen Petrogradiin
kevättalvella 1922. Aineellisesta niukkuudesta huolimatta tekemisen halu oli kaikilla
vahva ja usko uuteen parempaan yhteiskuntaan horjumaton. Paljon oli opittavaa:
uusi ympäristö, uusi kieli, uusi kulttuuri.
Halusin myös sanoa, että
aluksi oli vaikeinta. Tärkeintä oli löytää se pieni asia, johon saattoi
kohdistaa katseensa ja jota saattoi ryhtyä korjaamaan. Jos katsoi koko suurta
työmaata, uupui.
Se pieni asia löytyi
katulapsia auttamaan perustetusta ”Ilon sepät” -yhteisöstä. Lisäksi Klaralle
tarjoutui vielä mahdollisuus adoptoida kaksi lasta, orvot sisarukset.
Ystäväpiirikin kasvoi. Suomesta saapui Iljan pikkuveli Lavr ihailemansa veljen
perässä. Uhkea ja elämänjanoinen Jelena tuli sukupuolten välistä tasa-arvoa etsimään.
Ydinjoukkoon kuului lisäksi sirkuksen nuori tähtiballerina, tietä yhteiskunnan
huipulle tavoitteleva klovni, varakas liikemies ja idearikas kuvataiteilija. Ilon
aikaa ei kuitenkaan jkestänyt kauan. Kun Klara allekirjoittaa raporttinsa vuonna
1935, on Stalinin vainojen aika jo alkanut. Lavr on karannut idealismin
romahdettua takaisin Suomeen ja vankileiri uhkaa taustaltaan epäilyttäviä
henkilöitä.
Kirjan loppupuolella ollaan
datshalla Pietarin lähellä, vuosi on edelleen 1935. Ystäväpiiristä ovat jo
erkaantumassa ne, jotka oman selviytymisensä vuoksi ovat valmiit millaisiin
tekoihin tahansa. Muiden keskuudessa vallitsee jonkinlainen alistuneisuus:
mahdollisuudet parempaan on menetetty ja tehtävänä on enää jälkien siivoaminen.
Tässä osiossa käydään vuoronperään kaikkien ajatuksissa, joten näkökulmia ja
tyylilajeja on monta.
Ja toveruusliittoja solmiessaan ihmisen tuli olla
tarkka ja laskelmoiva: uskollinen sai olla vain niille, jotka olivat uskollisia
valtiolle. Niin että loppujen lopuksi ihmisen ainut toveri oli suuri valtio.
Kähkösen tekstiä on mukava
lukea, se on niin hallittua ja sujuvaa. Graniittimiehessä
myös kirjan rakenne on kiinnostava ja taidokas. Tietyt asiat toistuvat ja
ne voi nähdä sekä konkreettisina että symbolisina, esimerkiksi tulvavedestä
pelastumistietä etsivä sirkuskarhu. Henkilögalleria on sopivan kokoinen;
ihmisten väliset suhteet hahmotuvat ja henkilöt tuntuvat todellisilta ihmisiltä
hyveineen ja paheineen. Jopa ne nimettömät, joita luonnehditaan vain muutamalla
määreellä. Yhdeksi päähenkilöksi voi lukea myös kaupungin, joka nimeltään
muuttuu joustavasti Petrogradista Leningradiksi, mutta pysyy sielultaan samana.
Katulasten mielessä se elää myyttisenä Piter-hahmona, jonka nimeä he kantavat
ikuisesti käsivarteensa tatuoituna.
Mikä sitten on graniittimies,
jonka mukaan kirja on nimetty? Se on kattoa kannatteleva jättipatsas, joka
korkealta paikaltaan seuraa tyynenä vuosien ja ihmisten lipumista ohi. Sitten
eräänä päivänä pieni tyttö menettää henkensä keisarin ratsukkosaattueen jaloissa
ja graniittimies laskeutuu maahan kostamaan hänen puolestaan. Keisari heitetään
pois, tyrmien ovet avataan ja jätin johtama kulkue hulmuttaa valtavaa lippua,
jossa lukee ”Svoboda”. Vapaus.
TERVO, KATI: Sukupuu
Kustantaja: WSOY 2014
Kati Tervolta (s. 1954) on
aiemmin ilmestynyt pakinakokoelmat Kesäpäiväkirja (2008) ja Jääkaapin
henki (2011). Nyt Tervo on kirjoittanut ensimmäisen romaaninsa Sukupuu, jossa seitsemän naisen kautta
kuvataan historian tapahtumia neljän sukupolven aikana niin Suomessa kuin
Saksassa.
Kirja alkaa kuusivuotiaan
Heidin kuvauksella mummunsa viimeisistä päivistä vuonna 1959. Muistisairas Adele
on lapsen näkökulmasta toisaalta pelottavan susimainen rähisijä ja toisaalta
leppoisa leivoksista nautiskeleva hahmo. Teoksen seuraavassa luvussa palataan menneisyyteen
ja tilanteeseen, jossa nuori ja toiveikas Adele-morsian on saapunut tulevan
anoppinsa luokse Tampereelle odottelemaan sulhasen toipumista sotavammoista.
Poikaansa palvova Liisa-anoppi ei saksalaissyntyisestä miniästä ilahdu:
Siinä se ny kuluttaa mun lattioita. Olisi saanu jäärä
astumati kynnykseni yli. Olisi pysyny Saksanmaalla. Ei puhu kiältä. Palvoo
kuvastinta, keimailee ja suipistelee suutaan. Kihartaa hiuksiaan raudalla, jota
kuumentaa liärelläni. Haisee viaraalta. Kulkee kukkahattu päässä kaupunkilla.
Soittaa soittopeliä, että hävettää naapurien takia.
Adele on lopun ikäänsä vieras
uudessa kotimaassaan ja sivullinen perheessään. Hänen hermojaan suojellaan,
häntä kohdellaan kuin lasta. Aviosuhde ei vastaa unelmia, anoppi omii salakavalasti
lapset ja side sukulaisiin katkeaa sodan vuoksi. Myöhemmissä luvuissa Saksaan
jääneet sukulaiset kertovat omat tarinansa, jolloin valottuu myös Adelen
lapsuus ja nuoruus: miten hän rakastui Johannekseen, miten torjui muiden huolenpidon
ja lähti rakastettunsa perään kauas vieraaseen maahan. Oliko Adelen osa
siltikään muiden osaa huonompi? Kirjan
viimeisessä luvussa keski-ikäinen Heidi matkustaa Dresdeniin etsimään juuriaan
ja rakentamaan sukupuutaan.
Nuorena olin tukehtua
perhehistorian alle. Minua painoi, ettei kotona puhuttu sodasta, ei kadonneista
sukulaisista. Elettiin kuin mitään kauheuksia tai vääryyksiä ei olisi
tapahtunut. Jos olikin, ne eivät meidän perhettä koskeneet.
Kati Tervo käyttää lyhyitä ja
keveitä lauseita, jotka antavat lukijalle mahdollisuuden rakentaa kokonaisuuksia
omassa mielikuvituksessaan. Kukin naisista kertoo tarinansa omalla tavallaan ja
painottaa tiettyjä itselleen tärkeitä asioita, kenties kaunisteleekin omaa
toimintaansa. Toisen henkilön näkökulma kyseiseen henkilöön ja tämän toimintaan
saattaa muuttaa käsitystä ratkaisevasti. Taustalla ovat maailmaa myllertäneet suuret
historialliset tapahtumat, sodat ja luonnonmullistukset, jotka ovat muovanneet
yksittäisten ihmisten kohtaloita ja tunteita. Erityisesti korostuu
äidinrakkaus:
Äiti on lapsen majakka.
Näyttää tiät kotia karien ohi.