Kustantaja: Jalava 2015
Alkuteos: Odinsbarn
Suomennos: Eeva-Liisa Nyqvist
Graafisena suunnittelijana kirjailijantyönsä ohella työskentelevä
norjalainen Siri Pettersen (s. 1971) osui todelliseen kultasuoneen Korpinkehät-fantasiasarjallaan.
Kuuleman mukaan fanit maalaavat kirjojen päähenkilöistä muotokuvia, suunnittelevat
Korpinkehät-aiheisia koruja ja astioita, leipovat Korpinkehät-kuppikakkuja,
ottavat Korpinkehät-tatuointeja ja ovat kehittäneet kirjan logoa muistuttavan
jooga-asennonkin. Pettersenin kirjat ovat saaneet hyvän vastaanoton myös kriitikoilta,
palkintojakin on tullut. Trilogian ensimmäinen osa Odinsbarn voitti
vuonna 2014 Fabel-palkinnon, joka myönnetään parhaalle norjalaiselle
fantasiateokselle, ja toinen osa Råta sai äskettäin Bokhandler-palkinnon.
Odininlapsen alkuomistus kertoo
sen tarkoitusperistä paljon:
..sinulle, joka
aina luit kirjoja, joista muut eivät olleet kuulleetkaan. Sinulle,
kummajaiselle, joka aina istuit luokan perällä. Sinulle, joka kasvoit pimeässä
kellarissa, jossa nopanheitto määräsi kohtalot. Sinulle, joka yhä naamioidut.
Sinulle, joka et koskaan sopinut joukkoon, sinulle, joka usein tunsit olevasi
väärässä ajassa ja paikassa.
Kaikilla Yminmaan asukkailla on häntä ja kyky syleillä eli vetää maasta
Mahtia itseensä. Hirka-tyttö on hännätön ja maasokea, mutta vasta 15-vuotiaana
hänelle selviää syy: hän on toisesta maailmasta saapunut ihminen, odininlapsi,
jonka koskettaminen saattaa tartuttaa muihin tautia ja mätää. Kiellettyjen
yrttien kaupustelija löysi hänet parin päivän ikäisenä muinaisesta kivikehästä
ja piti siitä lähtien turvassa. Nyt 15-vuotiaan Hirkan pitäisi osallistua
Mahtia testaavaan Riittiin, mutta onko hänellä onnistumisen mahdollisuuksia? Mitä tapahtuu, jos hän paljastuu? Mitä
merkitystä korpeilla, pyhillä linnuilla, on Hirkan tarinassa? Entä nuorella
sankarilla Rimellä, jota kohtaan Hirka tuntee suurta mielenkiintoa?
Henkilöhahmot ovat mielenkiintoisia ja monet varmaan kasvavat vielä
tarinan edetessä. Keskeisin hahmo on Hirka, joka joutuu erilaisuutensa vuoksi
jatkuvasti uhkaaviin tilanteisiin. Ajoittain hän on tyypillinen teini, joka
uskoo olevansa syynä kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, vaikka taustalla
vaikuttaisivat ihan muut tekijät. Toisaalta Hirka on totuutta etsiessään
neuvokas ja rämäpäisyyteen asti rohkea. Mielenkiintoisia ovat kuvaukset Hirkan
tavoista käyttää yrttejä sairaiden ja loukkaantuneiden parantamisessa – magiaa
ja loitsuja hän ei tarvitse.
Korpinkehät-sarjan maailma
muistuttaa vanhojen pohjoismaisten myyttien ja saagojen maailmaa, mutta on
silti siitä kaukana. Fantasian muodossa se käsittelee monia nykyajassa tärkeitä
ja kipeitä asioita. Erilaisuus herättää silmitöntä pelkoa ja kaikkeen
tuntemattomaan liitetään miltei naurettavia kauhukuvia. Valtaan pyritään ja vallasta
pidetään kiinni keinolla millä hyvällä, oma minä nostetaan muita tärkeämmäksi.
Ihmisille (ja ihmisenkaltaisille olennoille) ominaista tarvetta uskoa johonkin
omaa itseä suurempaan käytetään kyynisesti hyväksi.
Kirjassa tulee vastaan paljon yminmaalaisia sanoja käsitteitä, joita ei
mitenkään selitellä tai tulkita. Ne avautuvat lukijalle vähitellen – jos avautuvat.
Harmittavinta on kirjoitusvirheiden luvattoman suuri määrä, vaikka eipä sekään
vie Odininlapsen viehätystä ja imua. Vauhdikas seikkailukertomus sopii
yläasteikäiselle (joka jaksaa lukea yli 600-sivuista opusta), mutta kiinnostaa
fantasiasta pitävää aikuistakin. Tekstistä voi löytää syvällistä
elämänfilosofiaa:
Kaikki kuolevat.
Sillä ei ole väliä. Kaikki kuolee yhtä varmasti kuin elää. Se ei ole tärkeää,
Hirka. Meidät hajotetaan osiin ja kootaan uudelleen kuin uusiksi. Sinä olet
taivas, maa, vesi ja tuli. Elävä ja kuollut.
PS. Kirjan kansi on oudon kiehtova, yhtä aikaa hienostunut ja
vastenmielinen. Herättää huomiota.