13.6.2018

BARTON, FIONA: Leski


Kustantaja: Bazar 2018
Alkuteos: The Widow
Suomennos: Pirkko Biström

Kertomus alkaa keskiviikosta 9. kesäkuuta 2010. Glen Taylor -niminen mies on jäänyt bussin alle ja kuollut. Miksi se herättää poliisissa ja lehdistössä niin suurta kiinnostusta?

Palataan menneeseen, lokakuuhun vuoteen 2006. Kodin etupihalla kissan kanssa leikkinyt kaksivuotias Bella Elliott on siepattu. Talon takaosassa puuhailleen äidin mukaan lapsi oli valvomatta vain pari minuuttia, mutta siinä ajassako äiti ehti tehdä ruokaa ja laskostaa pyykitkin kuivausrummusta? Poissa Bella ainakin on ja ainoa johtolanka on puoliksi imeskelty Skittles-karamelli (jollaisia Dawn-äiti ei koskaan osta).

Poliisi Bob Sparkes joukkoineen etsii Bellaa ja tämän sieppaajaa yhä turhautuneempana. Suloisen pikkutytön on saattanut siepata yhtä hyvin pedofiili kuin ihminen, joka ei ole pystynyt saamaan omaa lasta. Tyttö voi yhtä hyvin olla jo kuollut kuin jonkun hoivissa hyvissä voimissa.

Viimein löydetään todisteita, jotka viittaavat selkeästi yhteen henkilöön: kuljetusfirman kuskiin Glen Tayloriin. Hän oli kyseisenä päivänä lähellä Bellan kotia, hänen käyttämästään autosta löytyy Skittles-karamellin käärepaperia ja oikeanlaista kissankarvasta – ja mikä raskauttavinta – hän on internetin lapsipornosivujen suurkuluttaja. Oikeus kuitenkin katsoo todisteet riittämättömiksi. Glen vapautetaan ja hänelle maksetaan suuret vahingonkorvaukset.

Kaiken aikaa Glenin vierellä seisoo hänen hiljainen ja huomaamaton vaimonsa Jean. Nainen vakuuttaa järkähtämättä uskovansa miehensä syyttömyyteen, mutta mitä hän oikeasti ajattelee? Luvuissa, joissa päästään Jeanin ajatuksiin, syntyy vaikutelma, että jotain salattavaa on. Glenillä on ”höpsötyksensä”, joista Jean ei halua tietää yhtään enempää, mutta piiloteltavaa on hänellä itselläänkin. Päällepäsmäri-Glen ei suinkaan pysty kaikkia vaimonsa tekoja ja ajatuksia valvomaan ja määräämään.

Minulla on Bellan kuvia sanomalehdistä ja hienoja värikuvia aikakauslehdistä. Päätin etten liimaa häntä leikekirjoihin, koska hän on todellinen ja ainutlaatuinen ja toivon, että jonain päivänä tapaan hänet. Kun hän tulee kotiin.

Leski on psykologinen trilleri, jossa kaikki jännitys rakentuu lukijan päässä. Raakuuksia ei kuvata missään vaiheessa. Kertojina vuorottelevat leski Jean Taylor, poliisi Bob Sparkes, Bella-tyttösen äiti Dawn Elliott ja toimittaja Kate Waters, mutta yksi puheenvuoro on myös Glen Taylorilta.

Henkilöistä Jean on kiinnostavin, eräänlainen epäluotettava todistaja. Tavallaan hän tietää asioista, mutta sulkee päättäväisesti silmänsä, korvansa ja ajatuksensa totuudelta viimeiseen asti. Myös sureva äiti Dawn saa vähitellen ulottuvuuksia. Tietenkin hän tekee kaikkensa saadakseen lapsensa takaisin, mutta rakastaakohan hän julkisuutta hieman liikaa? 

Fiona Barton (s. 1957) on työskennellyt pitkään toimittajana ja uutispäällikkönä Ison-Britannian suurimmissa sanomalehdissä. Nykyisin hän toimii kouluttajana. Esikoisromaani Leski syntyi toimittajantyön aikana heränneestä mielenkiinnosta: mitä tuntee syytettynä olevan miehen vaimo?

Suurissa oikeudenkäynneissä – kun rikos on ollut niin kuohuttavan kauhea, että on päässyt uutisotsikkoihin – olen huomannut tarkkailevani syytetyn aitioon joutuneen miehen vaimoa ja miettiväni, mitä hän on todella tiennyt tai suostunut tietämään…
   Halusin tietää, minun oli pakko tietää, kuinka tämä suhtautuu ajatukseen, että aviomies, hänen itse valitsemansa mies, saattaa olla hirviö.

Taustansa vuoksi Barton pystyy kuvaamaan lehtien välistä häikäilemätöntä kilpailua kohu-uutisista ja yksinoikeuksista haastatteluihin. Säälimätön ahdistelu kohdistuu niin syytettyyn kuin tämän omaisiin ja luhistaa täysin näiden normaalin elämän – joskus mielenterveydenkin. Leski on monipuolinen ja uskottava trilleri ja oikeussalidraama, joten Bartonin syksyllä ilmestyväksi ilmoitettua uutta romaania jää odottamaan kiinnostuneena.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti