Kustantaja: WSOY 2018
Liisa on nuori ja epävarma maalaistyttö saapuessaan kesällä
1983 Helsinkiin kirjoittajakurssille. Hän on lehti-ilmoituksen avulla saanut
vuokralle huoneen ja vuokraemännäkseen laulajatar Sylvi Indreniuksen, oikean
diivan. Liisa joutuu heti Sylvin tutkivan katseen alle.
Sylvi Indrenius oli
vaaniva hämähäkki, joka kietoi lukinhärmänsä äidin nilkkoihin. Millainen
ihminen tarrautuu nuoreen tyttöön kuin saaliiseen ja saa tämän vakuuttumaan
omasta lahjattomuudestaan? Ja miten yksinäinen ja vietävissä oma äitini lienee
ollut parikymppisenä, juuri ennen syntymääni.
Kaiken takana on Sylvin oma tarina. Hän herätti 1930-luvulla
huomiota ensikonsertistaan lähtien ja menestyi oopperalaulajana
kansainvälisestikin. Sota-aikana rintamakiertueilla Sylvi kuitenkin ajautui
esiintymään kehnohkossa Stella-revyyssä, mikä ainakin hänen omasta mielestään
aiheutti oopperauran katkeamisen.
Leipänsä Sylvi on tienannut opettajana. Hän on päättänyt,
että todellisen lahjakkuuden nähdessään tekee kaikkensa tämän tukemiseksi, kun
taas vähemmän lahjakkaille järjestää parhaaksi katsomansa ”hyvän elämän”.
Lahjakkuus on niin
harvinaista, ettei sillä sovi leikkiä. Rahalla ei ole sen kanssa mitään
tekemistä. Lahjakkuus on kuin outo, metallintuoksuinen veriryhmä. Kenen
suonissa sellaista virtaa, hän on jumalten oma eikä häntä sovi pilkata.
Kirjailijan urasta haaveilevan Liisan Sylvi luokittelee
nopeasti vähemmän lahjakkaiden joukkoon ja päättää taata tälle sairaanhoitajan
koulutuksen. Sylvi järjestää kaiken myös silloin, kun Liisa tulee lyhyen
suhteen jälkeen raskaaksi ja synnyttää pojan, Jurin. Näin Sylvi hankkii
itselleen perheen ja opetettavakseen tulevan neron – aistiihan hän välittömästi
pienessä Jurissa piilevät mahdollisuudet.
Kirjan näkökulmat ovat menneen osalta Liisan ja Sylvin ja
nykyhetkessä Jurin, kolmekymppisen lääkärin. Liisa taisteli itsensä eroon
Sylvin vaikutuspiiristä, mutta pääsikö hän henkisesti irti? Miksi hän lopetti
Jurin rakastamat musiikkiopinnot ja vieläpä myi pois pianon, jonka Juri oli
saanut Sylviltä? Kostonhalustako? Vai haluten pojalleen turvallisen porvarillisen
ammatin taiteilijapiirit läheltä nähtyään?
Kirjan nimeksi on valittu Stella. Revyy oli käännekohta, josta lähti liikkeelle monelle ihmiselle
pahaa mieltä aiheuttanut tapahtumasarja. Sylvi itse koki haaveidensa
romahduksen ja yrittäessään ilmeisen vilpittömästi estää muita kokemasta
samanlaisia pettymyksiä ohjaa ihmisiä tilanteeseen, jossa nämä vuosien perästä onnettomina
pohtivat menetettyjä mahdollisuuksiaan.
Musiikki on Stellassa
läsnä monella tapaa. Taustalla soi yhä uudestaan Robert Schumannin laulusarja ”Frauenliebe
und -leben”. Sitä Sylvi lauloi Juri-vauvalle, vaikka tämä muistaa sen enää
alitajunnassaan. Sitä työstävät säestäjäksi pakotettu Juri ja tyttöystävänsä
sopraano Jenni. Jurilla olisi mielipiteitä tulkinnan suhteen, mutta ylimielinen
Jenni ei ota ehdotuksia kuuleviin korviinsa – hänhän on laulaja ja Juri vain
taustavoima.
Jennille laulu on
kuningaslaji. Ja laulajat ovat hänen mielestään työssään aina vaikeimman
äärellä – me muut pääsemme helpommalla koska vain näppäilemme, hinkkaamme tai
paukutamme ”puulaatikkojamme”.
Herkullisimpia kohtia on kuvaus siitä, miten Juri
korjauttaa kovia kokeneen pianon uuteen loistoon. Siinäpä vilisee teknistä
tietoa toisensa perään! Ehkä pianon kohtalo on merkki siitä, että särkyneestä
saattaa tulla vielä eheä. Juristakin.
Stella on
hienovarainen tulkinta ihmisistä, heidän tunteistaan ja heidän välisistä
suhteistaan. Kaikista ihmisistä paljastuu erilaisia puolia, niin myös aluksi
kovin voimakkaalta ja itsekeskeiseltä vaikuttavasta Sylvistä. Surumielinen
kertomus, mutta ei vailla toivoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti