Kustantaja: Otava 2023
Alkuteos: The French Braid
Suomennos: Markku Päkkilä
Garrettien suku ei ole erityisen suuri, mutta sen
jäsenet eivät toden totta pidä yhteyttä toisiinsa eivätkä ole toisilleen
läheisiä! Tästä kertoo esimerkiksi serkusten Serenan ja Nicholasin keskustelu,
kun he sattumalta tapaavat toisensa rautatieasemalla,
”Äidilläkin on lonkkavaivoja”,
Serena sanoi Nicholasille. ”Ehkä se on geneettistä.”
”Sinun äitisi on…Alice?”
”Ei, vaan Lily.”
”Aivan. Anteeksi. Mutta minä
istuin sinun vieressäsi isoisä Garrettin hautajaisissa, jos oikein muistan.”
”Ei, se oli Candle.”
”Onko minulla serkku nimeltä Candle?”
Baltimoreen sijoittuva sukutarina jakaantuu seitsemään
osaan, joissa kussakin tarkastellaan jonkun perheenjäsenen näkökulmasta jotain
koko suvun kannalta merkittävää tapahtumaa. Kyseessä voi olla lomamatka,
kultahääpäivä, tulevan puolison esittely suvulle tai tutustuminen
lapsenlapseen, mutta myös yllättävä kuolemantapaus. Tapahtumien aikaväli on
noin kymmenen vuotta alkaen kesästä vuonna 1959 ja päättyen koronakesään 2020,
mutta ihmisten muisteluiden välityksellä käydään kauempanakin menneessä.
Kesällä 1959 Garrettien perhe lähtee ensimmäistä - ja
ainoata - kertaa kesälomalle. Viikko pienessä järvenrantakylässä paljastaa
lukijalle, millaista roolia kukin perheenjäsenistä vetää ja tulee myöhemminkin
vetämään suvun yhteisissä kokoontumisissa. Tässä vaiheessa esikoinen Alice on
seitsemäntoistavuotias, pikkusisko Lily uhmakas viisitoistavuotias ja seitsenvuotias
David mielikuvitusleikkiensä parissa viihtyvä kuopus.
Isä Robin Garrett on kätevä käsistään ja ahkera – hän tuskin
malttaa pysyä poissa putkitavaraliikkeestä, jota hoitaa appensa jälkeen. Hän on
kömpelö puheissaan ja teoissaan eikä hänen hyviä tarkoitusperiään aina ymmärretä.
Hänen suuri rakkautensa on Mercy-vaimo, jota ilman hän ei pystyisi elämään, ja sopuisan
kiintymyksensä kohteina tyttäret Alice ja Lily. Ainoa poika David kuitenkin etääntyy vähitellen isästään, kun tämä yrittää ”miehistää” herkkää kuopustaan.
Mercy puolestaan opiskeli nuorena taidetta ja alkaa nyt yhä
enenevässä määrin omistautua maalaamiselle ja tekemiensä ”talomuotokuvien” markkinoinnille.
Kodinhoito ei häntä kiinnosta eivätkä
oikeastaan lapsetkaan, joihin hän suhtautuu lähinnä huvittuneen etäisesti. Mercy
kaipaa ennen kaikkea itsenäisyyttä ja yksinäisyyttä; vapautumista aikansa
naisiin kohdistuvista odotuksista. Kirjan hauskimpia lukuja on kuvaus siitä,
miten Mercy valmistautuu vähän kerrassaan irtiottoonsa.
Vanhin tytär Alice on jo varhain ottanut kodinhoidon
vastuulleen ja kasvanut kaikkitietäväksi komentelijaksi, joka haluaisi
perheensä toimivan perheen ihannekuvan mukaisesti. Lilyn
kanssa hänellä tulee usein riitaa, koska tunteisiinsa täysillä heittäytyvä pikkusisko
rikkoo naisiin kohdistuvia odotuksia ja saa aika ajoin elämänsä pahasti
sotkuun. Oikea ”Martta ja
Maria” -asetelma!
David kykeni jo lapsena tulkitsemaan ihmisiä, havaitsemaan
heidän pienimpiäkin reaktioitaan ja erottamaan muutoksia äänensävyissä. Isän
varautuneisuus paljastaa hänelle tosiasian: isä kyllä rakastaa poikaansa, mutta
ei pidä hänestä. Niinpä David aikuisena vetäytyy eroon perheestään ja katkaisee
lähes kaiken yhteydenpidon. Siksi onkin outoa, että juuri David on keskeinen
tekijä sille, että suku ylipäätään kokoontuu.
Tyler kuvaa lempeästi, miten pienilläkin tapahtumilla
saattaa olla arvaamattoman suuret vaikutukset suvun jäsenten välisille
suhteille ja miten viattomistakin lausahduksista saatetaan vainuta arvostelua tai
aliarviointia. Ihmiset eivät kerro toisilleen tärkeistäkään asioista, mutta
toisaalta monet näistä asioista ovat silti sukulaisten tiedossa; he vain eivät
ota niitä puheeksi joko hienotunteisuuttaan tai pelkuruuttaan.
”Näin perheenjäsenet tekevät –
vaikenevat ikävistä tosiasioista, sallivat pienen itsepetoksen. Sellaisia
pieniä ystävyydenosoituksia.”
”Ja pieniä julmuuksia”, David sanoi.
Palmikko-romaanissa osa lapsenlapsista jää melko
pintapuoliselle käsittelylle, joten on hieman hankala muistaa, kuka serkuksista
on kenenkin lapsi – etenkin, kun on olemassa sekä Robby-tyttö että Robby-poika.
Tällä kirjailija ehkä haluaa kuvata suvun hajaantumista, vaikka
toisaalta toteaakin Davidin suulla, miten perheet ovat kuin palmikolta purettu
tukka: ”Niistä voi kuvitella irtaantuvansa, mutta oikeasti irti ei pääse
koskaan. Palmikon jäljet näkyvät ikuisesti.”
Kirja on arkisuudessaan miellyttävä ja henkilökuvaukseltaan
kiinnostava. Se ei ole raskas eikä toivoton, vaikka kuvaakin toisistaan
etääntyviä perheenjäseniä, sillä loppuun syttyy ihastuttava toivon kipinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti