Kustantaja: Tammi 2016
Alkuteos: Maestra
Suomennos: Kristiina Vaara
Englantilaisen Lisa Hiltonin trilleriä
Maestra on verrattu eroottisuutensa
vuoksi kohusarjaan Fifty Shades of Grey ja sen päähenkilöä ominaisuuksiensa puolesta Gillian Flynnin ”kilttiin tyttöön” ja Stieg
Larssonin sankarittareen Lisbeth Salanderiin. Kuitenkin se on ihan
omanlaisensa, ei minkään kopio.
Judith Rashleighilla on kattava
taidealan koulutus ja pätevän taideasiantuntijan intuitio. Kunnianhimoisia
urahaaveita ei kuitenkaan vastaa hanttihommien tekeminen minimipalkalla
taidehuutokaupassa. Sattumalta Judith päätyy maksetuksi seuralaiseksi
suomalaisen Ollin pyörittämään samppanjabaariin, missä tulot ovat ihan eri luokkaa.
Tämä jääkin ennen pitkää hänen ainoaksi tulolähteekseen, sillä
taidehuutokaupasta tulee potkut juuri kun Judith uskoo voivansa säästää firman
nololta huijausjutulta. Hän suuntaa ulkomaille. Näin on hitaahkon alun jälkeen
asetelmat saatu valmiiksi ja varsinainen toiminta voi alkaa.
Maestraa
markkinoidaan eroottisena trillerinä. Erotiikkaa on. Judith nauttii
seksistä eri muodoissaan ja kuvaukset hänen seikkailuistaan ovat
yksityiskohtaisia ja ronskeja. Tähän kirjaan ei todellakaan kannata tarttua,
jos seksikohtaukset tympäisevät. Siltikin erotiikka on tässä sivuseikka, vain
yksi osa Judithin elämästä. Kirja on ennen kaikkea vauhdikas ja hyvä trilleri.
Judith joutuu tahtomattaan keskelle sotkuista tapahtumavyyhteä, josta purkaantuu
uusi kompastuttava langanpää toinen toisensa jälkeen. Toisaalta Judith itsekin
tarttuu kohdalleen osuviin tilaisuuksiin uhkarohkeasti ja omiin ulkoisiin ja
henkisiin avuihinsa luottaen. Joskus tilanteet johtavat jonkun kuolemaan, mitä Judith
ei suinkaan halua. Hän haluaisi vain turvallisen elämän ja mielekkään työn
taiteen parissa.
Himo
ja puute, sanoin itselleni, ja niiden välinen etäisyys oli se mistä minun piti
neuvotella. Näin joskus elämäni nuorallatanssijan nuorien verkostona, jota
pitkin minun piti kävellä, nuorat oli venytetty sen varaan mitä minulla oli
annettavana tai mitä pystyin uskottelemaan, että minulla oli annettavana, ja
mitä tulisin omistamaan.
Suuressa osassa Maestrassa on taidemaailma, jonka
kirjailija näyttää tuntevan hyvin. Luotettavaltakin vaikuttavien
instituutioiden takana saattaa piillä väärentäjiä, huijareita ja
rikollisjoukkoja – mafia muiden joukossa. Hilton myös kuvailee ja analysoi mielenkiintoisesti
joitakin tunnettuja taideteoksia. Tärkeimmiksi nousevat Artemisia Gentileschin
maalaukset juutalaisesta Judithista, joka onnistuu katkaisemaan
vihollisarmeijan päällikön Holoferneen kaulan. Aika selvää on, että Judith
Rashleigh samaistuu tähän rohkeaan naiseen. Pieni feministisyyden häivähdys?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti