Kustantaja: Tammi 2019
Eira Mollbergin teos Villahousuhäpeä on hyvin avoin
ja rehellinen kuvaus ajasta, jolloin kirjailija alkoholin viemänä vajosi
todella alas. Tuolloin hän parin vuoden ajan saapui säännöllisesti kello
yhdeksän ostoskeskuksen kapakkaan ja viipyi. Juominen jatkui kotona, jos
juotavaa vain oli. Ahdistusta helpottavaa diapamia Eira kerjäsi sukulaisilta ja
naapureilta. Vasta hetkellinen muistin katoaminen sai hakeutumaan hoitoon.
Maisemat vaelsivat ohi outoina. Missä minä olen? Minne
olen menossa? Onko ketään, keneltä kysyä apua? Pelotti. Olen tullut hulluksi,
niin luulin.
Mollberg oli hoidossa neljässä erilaisessa päihdelaitoksessa.
Yhdessä oltiin yhteisöllisiä ja toisessa taas kehotettiin välttämään kaikkea
kaveeraamista. Yhdessä löytyi aikaa asiakkaille ja toisessa puuttui empatia kokonaan.
Yhdessä kuunneltiin korkealentoisia luentoja ja toisessa harrastettiin
taideterapiaa. Eirakin löysi näin maalaamisen, kollaasit ja valokuvauksen.
Kuntouduttuaan Mollberg hakeutui Lounais-Virossa Kuremäen
kylässä sijaitsevaan nunnaluostariin, Pyhtitsaan, johon oli tutustunut jo Neuvostoliiton
aikaan ja jossa hänet oli kastettu ortodoksiksi vuonna 1989. Iloisten, ahkerien
ja inhimillisten nunnien joukossa hän löysi lämpöä ja turvallisuutta, jota ei aiemmin
ollut saanut kokea. Satakuusikymmentä uutta äitiä.
Villahousuhäpeä-kirjassa Eira Mollberg miettii paljon
sitä, miksi hänestä tuli pudokas. Jo lapsuudesta ja perheestä löytyy syitä:
sadistisia piirteitä omannut isä, syvästi masentunut äiti ja jo varhain psykiatriseen
hoitolaitokseen päätynyt veli. Kalvava tunne siitä, että tulee ihmissuhteissaan jatkuvasti torjutuksi
ja vähätellyksi. Kyvyttömyys puolustautua.
Minulta puuttuvat näkymättömät turvaliivit
pistosuojuksilla. Tyhmistyn. Lamaannun. Alan kompuroida. Tavarat putoilevat
käsistä. Vajoan häpeän pikipataan. Tulen käyttökelvottomaksi, ja sanat menevät
hyrynlyryn.
Nivelrikko polvessa vaikeutti liikkumista ja muuttunut ulkonäkö hävetti. Työelämässäkin oli vastoinkäymisiä ja nolauksia. Sovittuja
projekteja peruttiin, vakituiset tulot jäivät pois. Velkojen vuoksi oli myytävä
talo. Aivan oman osionsa Villahousuhäpeässä saa kertomus Mollbergin yrityksestä
kirjoittaa Brita Kekkosen elämäkertaa. Hienostunut seurapiirirouva ei sanoja
säästellyt tuomitessaan Mollbergin tietämättömäksi ja taitamattomaksi moukaksi.
Verkko allani ei pitänyt ja solahdin syrjäytyneiden
kastiin. Olin omassa työssäni kohdannut toistuvia hylkäyksiä… Tehtyä työtä,
mutta tulos on tussahtanut tuhkana ilmaan. Tuhkapölyä ei voi tallentaa
käyttötilille, josta nostetaan pankkikortilla menoihin rahaa ja jolla maksetaan
elämiseen tarvittavat laskut.
Mollberg kuvaa kaunistelematta tapaamiaan ihmisiä ja
kokemiaan laitoksia, mutta on yhtä ankara itseään kohtaan. Hän summaa: olen
hupelo. Hupelon (hömelön, höntin, höppänän, hoopon) tunteet ovat voimakkaat ja
siksi taipumus masennukseen ja ahdistukseen on suuri. Siinä samalla kärsivät
myös hupelon tarkkaavaisuus ja muisti. Ehkäpä tuon piirteen tunnistaminen ja
tunnustaminen auttaa jatkossa?
Hupelo unohtaa hameen kotiin ja lähtee
menemään pelkät villahousut jalassa.
Hupeluuteni on
luonut minuun hedelmällisen pohjan kiinnittyä joihinkin asioihin epätavallisen
tulisesti, tulla riippuvaiseksi ja addiktoitua milloin mihinkin. Luettuani
esimerkiksi hyvän kirjan koen sen viimeisen sivun kohdalla hylkäämisreaktion.
Mitä minä nyt teen, kun tämä viisas kirjailija ei ole enää minua tukemassa ja
pitämässä koossa hyllyvää itsetuntoani?
Kiitos mielenkiintoisesta kirjavinkistä, pistin kirjan heti varaukseen. Löytyi onneksi jo täältä Tukholman kirjastosta! /Mari
VastaaPoistaHyvä, Tukholma! Tämä kirja puhutteli minua rehellisyydellään, mutta antoi myös uutta tietoa orotodoksisen nunnaluostarin toiminnasta.
Poista