Kustantaja: Tammi 2020
Alkuteos: The Bass Rock
Suomennos: Aleksi Milonoff
Me olemme susia -romaanissa tapahtumat ajoittuvat
kolmelle eri vuosisadalle, mutta tarkastelun kohteena on kuitenkin aina miesten
naisiin ja tyttöihin kohdistama väkivalta ja alistaminen. Onko naisen asemassa
ja miesten asenteissa tapahtunut vuosisatojen aikana juurikaan muutosta?
Viime kädessä mies haluaa panna naista, eikö niin? Ja
joskus panemisen jälkeen mies tappaa naisen, koska on pannut naista luvatta
eikä halua joutua ongelmiin. Ja kyse on aina omaisuudesta, että tämä on
jumalauta minun tomaattini ja minä olen sen kovalla työllä ansainnut, sen pitää
olla just sellainen kuin minä haluan ja odottaa lautasella, kunnes leikkaan sen
veitsellä ja ripottelen päälle suolaa.
Sarah on 1700-luvulla elävä nuori tyttö, jota syytetään
noituudesta. Kylän pappi pelastaa hänet, mutta joutuu itse pakenemaan
kyläläisten vihaa pienen seurueensa kanssa. Taivallus metsien halki kohti
rannikkoa kestää viikkoja ja Sarahin vaikutus seuralaisiin kasvaa yhä
suuremmaksi. Liian suureksi ollakseen hyväksi hänelle itselleen?
Kirjan toisessa aikatasossa ollaan 1950-luvulla. Liikemies Peter Hamilton muuttaa perheineen Bass Rock
-saaren vartioimaan skotlantilaiseen rannikkokylään. Peterin ensimmäinen vaimo
kuoli sodan aikana ja uusi vaimo Ruth on naitu lähinnä pitämään huolta Peterin
lapsista ja hänen ostamastaan talosta. Ruth yrittää tosissaan olla hyvä vaimo
Peterille, hyvä äitipuoli Christopherille ja Michaelille ja hyvä kartanonrouva
perinteistä kiinni pitäville kyläläisille.
Ruth tuntee olonsa kovin yksinäiseksi. Vanha talo on liian
suuri ja aavemainen. Peter on jatkuvasti poissa työkiireisiin vedoten, mutta
Ruthin kasvavan epäilyksen mukaan ihan muista syistä. Kyläläisten kovasti
odottamat talvijuhlat jättävät pahan maun suuhun ja pastori Jon Brown herättää
suorastaan pelkoa. Ainoastaan taloudenhoitaja Betty asettuu tukemaan Ruthia. Ja
tietenkin Booey-koira.
2000-luvulla talo laitetaan myyntiin ja sitä palkataan
väliaikaisesti hoitamaan nuori Vivian, jonka isä on Ruthin poikapuoli Michael
ja äiti Bettyn siskontytär Bernadette. Vivianin elämä on yhtä sekasotkua
alkoholin, työttömyyden ja lyhytkestoisten miessuhteiden vuoksi, mutta
tapaaminen osa-aikaisen seksityöläisen ja noidaksi tunnustautuvan Maggien
kanssa saattaa muuttaa kaiken.
Maggien puheet miesten pahoinpitelemistä, raiskaamista ja
tappamista lapsista ja naisista raastavat sielua. Jokainen tällainen tapaus
pitäisi muistaa. Metsään tapettu tyttö. Isäntäänsä komerossa pelkäävä
palvelijatar. Tyttö, jonka oma perhe luovuttaa herrasväen käytettäväksi, koska
hän on jo valmiiksi särkynyt. Golfmailalla tapettu nainen. Rannalta suuresta
matkalaukusta löytynyt kuollut nainen.
…tunnen myös suurta iloa, on vain punertava pimeys
silmäluomien takana ja äänet, jotka värähtelevät hampaissa, ja se tuntuu
hyvältä, olen vain kädet, jotka kytkeytyvät siskojeni käsiin, silmämunat, jotka
ovat turvassa kuopissaan, kieli ja selkäranka, jotka yhdistyvät ytimeeni
saakka. En tiedä, kauanko veisaamme, mutta olen kuin lepakko tai valas ja näen
keittiössä muitakin ihmisiä, naisia ja lapsia, jotka ovat käsikkäin niin kuin
me, ja mietin, onko tässä nyt se kummitus jonka kaikki näkevät, onko se itse
asiassa satatuhatta eri kummitusta, joista vain yhteen voi keskittyä
kerrallaan. Hahmot lipuvat huoneen ovesta ulos, ja näen seinän läpi, että he
täyttävät koko talon ylhäältä alas, heitä on komeroissa, heitä on
lattialautojen alla, heitä virtaa takaovesta puutarhaan, heitä on golfkentällä
ja rannalla ja heitä kelluu meressä, ja kun me kävelemme, kävelemme suoraan
heidän lävitseen.
Kaikki kertomuksen naiset ovat kokeneet aivan tavallisten ja
mukavien miesten taholta eriasteista ahdistelua. Nöyryyttävää kähmintää leikin
varjolla. Vähättelyä. Vihjailuja mielenterveysongelmista. Tunteilla
kiristämistä. Uhkailuja ja fyysistä väkivaltaa. Raiskauksia. Mutta kyllä
naisetkin tarpeeksi ärsytettyinä pystyvät jopa tappamaan eli ketkä ovatkaan susia
ja miksi?
Oletko ikinä katsonut peiliin ja irvistänyt tahallaan,
paljastanut hampaat, ärissyt ja murissut ja tajunnut yhtäkkiä, että sisälläsi
on joku toinen jota et päästä ulos? Että me olemme susia ja sen takia meitä
jahdataan.
Englantilais-australialaisen Evie Wyldin (s. 1980) vaikuttavassa
romaanissa on goottilaisen kauhun tuntua ja hämäryyttä. Mieltä jää kuitenkin
askarruttamaan 1700-luvun osuus – onko naisten kokeman väkivallan lisäksi
yhdistävänä tekijänä myös muistoja ja aaveita sisältävä vanha talo?
Jonkinlaista sekavuutta kertomuksessa on, mutta onneksi eri aikatasot on
numeroitu, joten aina tietää, kuka kertojista kulloinkin on äänessä.
Järkyttävintä luettavaa ovat nimettömiksi jäävien uhrien tarinat, jotka on
merkitty pois lennähtävällä linnulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti