Kustantaja: Bazar 2024
Nurmeksesta kotoisin oleva ja Rovaniemellä asuva Katja Kärki
(s. 1985) on koulutukseltaan äidinkielen, kirjallisuuden ja suomi toisena
kielenä -opettaja sekä sanataideohjaaja. Hänen kiitetty esikoisteoksensa Jumalan
huone ilmestyi vuonna 2019 ja Lappiin sijoittuva romaaninsa Eeled
vuonna 2021. Kolmannessa teoksessaan Evan neljä elämää Kärki kertoo
tarinan kuvanveistäjä Eva Ryynäsestä (1915–2021).
Tarinan alussa ollaan 1920-luvulla Vieremällä, missä Åsenbryggin
perhe asuu Honkajärven talossa. Perheessä on viisi lasta, joista Eeva toiseksi
vanhin. Eeva tarkkailee alati ympäristöään: millainen on hevosen kaulan kaari,
millainen vasikan hontelo olemus, millaisia taivaan pilvet. Jo seitsenvuotiaana
hän vuolee puusta ilmeikkäitä pieniä eläimiä. Sukan kutominen ei sen sijaan
onnistu häneltä lainkaan.
… on vain pakko veistää ja piirtää, koska maailmassa on
niin paljon kaunista ja kiinnostavaa, ja ellei sitä pääse tekemään, tuntuu kuin
olisi vajaa ja sairas.
Yhdeksäntoistavuotiaana Eeva huomaa isän vanhan, lahon
hakkuupölkyn piilottelevan sisällään seitsemää härkien ympäröimän kiven päällä
huutavaa veljestä. Veistoksen ansiosta pelkän kansakoulun käynyt neitokainen
pääsee opiskelemaan Suomen Taideyhdistyksen piirustuskouluun Helsinkiin. Tässä
vaiheessa koko perhe vaihtaa sukunimensä Honkajärveksi.
Ateneumissa Eeva saa ystäviä ja ihailijoita. Oppilaitoksen
järjestämissä suunnittelukilpailuissa hän menestyy loistavasti ja pystyy
palkintorahoilla maksamaan huoneensa vuokran, mutta menettää samalla muutamia ystäväkseen
luulemiaan. Eeva ei ymmärrä kilpailua ja kateutta, mutta ilkeät puheet
kantautuvat kyllä ”maaseudun harrastelijan” korviin.
Rahapulasta johtuva paastoaminen ja tiukan opiskelun
aiheuttama stressi väsyttävät välillä Eevan niin pahasti, että hän joutuu lepokotiin
toipumaan. Juuri ennen talvisodan syttymistä hän kuitenkin saa kuvanveistäjän
tutkintonsa suoritettua ja on siis todistetusti ammatti-ihminen. Kotipuolessa silti
ukot ehdottelevat; ”Ruumisarkkuja jootasit veestelemään. Senhän sinä ossoot.”
Jatkosodan aikaan Eeva tapaa tulevan miehensä, luutnantti
Paavo Ryynäsen, jonka silmät ovat syvät kuin suolammet. Eevan isä ilahtuu
siitä, että mies on maanviljelijä. Eeva taas iloitsee miehen ymmärryksestä
taidetta kohtaan. Opiskelutoverit sen sijaan paheksuvat Eevan katoamista Karjalan
metsiin. Eihän siellä voi taidetta syntyä!
Lieksan Vuonislahdelle nousee kauniin luonnon keskelle
pikkuhiljaa Eevan ja Paavon oma valtakunta. Pienestä saunamökistä aloitetaan ja
aina rahatilanteen salliessa rakennetaan lisää. Eeva ahkeroi emäntänä, hoitaa
lehmät ja kanat, poimii metsästä marjat ja sienet, auttaa peltotöissä. Kylällä
juorutaan ”Paaterin noidasta”, joka kesällä kuljeskelee alasti tiluksillaan.
Viimein Paateriin valmistuu talo, jonka avarassa pirtissä
Eevalla on mahdollisuus tehdä veistoksiaan. Ihmisiä saapuu kaukaakin
ihmettelemään, mihin kaksi aikuista ihmistä tarvitsee niin paljon tilaa. On
nimittäin käynyt niin, että Eevalle ja Paavolle ei ole siunaantunut lapsia,
vaikka mitään syytä siihen ei ole löytynytkään. Ovat kuitenkin sisarusten ja
naapurien lapset. Kummilapset. Eevan puusta luomat lapset.
Lapsen poski on sileä ja lämmin, pehmeä sormenpäissä. Valo
osuu siihen ikkunasta ja saa sen nukan hehkumaan. Silitän ja hyväilen. Hyräilen
ja hymyilen. Lapsen kasvot ovat kauniit kuin jumalan.
Suomessa taidepiirit ihannoivat vielä 1960-luvulla
nonfiguratiivista ja rajoja rikkovaa taidetta. Eevan töitä pidetään niissä piireissä vanhanaikaisina ja Eevaa itseään ITE-taiteilijana. Amos Anderssonin museossa vuonna
1974 järjestetty Eva Ryynäsen retrospektiivinen näyttely ”Puusta puonnut”
todistaa kuitenkin yleisön rakastavan juuri hänen tapaansa kuvata maailmaa.
Menestys on valtaisa ja Evalle satelee tilauksia ulkomaita myöten.
Taiteeni on silmiin solahtavaa, se lainaa muotonsa
luonnosta niin ettei ihminen aina edes ymmärrä katsovansa taidetta. Taiteeni ei
riko arjen pintaa. Se ei ole särö todellisuudessa. Se on arkea, arjessa. Arkeen
uinutta unta.
Tyhjilleen jäänyt navetta muuttuu Eevan ateljeeksi ja
Paaterista tulee virallinen vierailukohde. Eva saa keskittyä taiteen
tekemiseen, sillä hänellä on Paavo! Mies tekee moottorisahalla veistosten
aihiot, teroittaa taltat, rauhoittelee turhautumiset ja valvoo, että vaimo
muistaa myös syödä ja nukkua. Pariskunnan välinen kiintymys on kuvattu
kauniisti, kuten myös taiteilijan luomisen palo.
Kun muut näkevät vain puun, sen syyt ja pinnan ja sileän
pökkelön, tiedän sen sisällä olevan jotain muuta. Joskus sen näkee heti. Joskus
sen vain tietää. Silloin sillä ei vielä ole hahmoa, muotoa tai nimeä.
Käteni etsivät, hapuilevat ja tunnustelevat, ne silittävät sen esiin. Sen,
minkä tiedän puussa piilevän. Se ikään kuin haluaa tulla esiin ja nähdyksi,
minun kätteni kautta.
Katja Kärki korostaa loppusanoissaan, että kirjassa
esiintyvä Eva on fiktiota, vaikka mukaan onkin poimittu todellisia tapahtumia. Tarina
on kuitenkin varsin uskottava ja ehjä. Kaikkitietävän kertojan lisäksi
näkökulmansa tarinaan tuovat Eeva itse ja henkilöistä ihanin eli Paavo sekä kyläläisten
puheita sivusta kuunteleva Elina. Aivan oleellinen osa kirjan tunnelmasta
syntyy vuonislahtelaisen murteen käytöstä kirjan repliikeissä.
Kuinkahan moni alkaa tämän kirjan luettuaan suunnitella
matkaa Vuonislahteen katselemaan Paaterin taiteilijakotia ja ensimmäistä naisen
konsanaan rakentamaa kotikirkkoa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti