Kustantaja: Otava 2025
Paula Nivukosken romaanissa Nopeasti piirretyt
pilvet (2019) nuori Liisa joutuu ottamaan vastuun isokyröläisestä
Koskiluhdan tilasta ja kehittyy todelliseksi voimanaiseksi. Teoksessa Kerran
valo katoaa (2022) pääosissa ovat Liisan tytär Kerttu ja tämän puoliso Johannes, joka joutuu jatkosodan aikaan sotavangiksi. Pimeät päivät, valkeat
yöt jatkaa Kertun ja Johanneksen tarinaa.
Eletään 1950-luvun alkua. Kertun elämä Johanneksen
rakentamassa Ruusupuron talossa on kiiltokuvaihanaa, sillä hänellä on kaikki,
mitä maailmassa saattaa toivoa. Sodan muistot palaavat enää harvoin ahdistamaan
Johannesta, joka kohentaa tiluksia seuranaan jo isäntämäisiä otteita esittelevä
seitsemänvuotias Eino. Kertun helmoissa pyörivät tomera Anni ja Sakari-vauva.
Eräänä kevätpäivänä Eino ryhtyy veistämään komeaa
kolmimastoista kaarnalaivaa tuohipurjeineen. Jossain vaiheessa yleensä asioihin
puuttumaton mumma rupeaa kyselemään Einon perään ja Kerttu arvaa nopeasti,
mistä lähteä etsimään. Hän on vain kädenojennuksen päässä pojastaan, kun
villisti kuohuva Kyrönjoki tempaa tämän mukaansa. Mitään ei ole tehtävissä.
Taivas on valkea ja hiljaa, aivan kuin Jumalakin olisi
kääntynyt selin. Einon viimeisenä päivänä taivas oli kirkkaampi kuin ikinä.
Ehkä enkelit jo tiesivät ja kaikki taivaan kynttilät sytytettiin.
Kertun ylle laskeutuu musta ja kylmä hiljaisuus. Hän tuskin
pystyy hengittämään, saati puhumaan. Arkisiin askareisiin ryhtyminen tuntuu
vaativan enemmän voimavaroja kuin hänellä on, mutta omasta vihkipuvusta
leikatun Einon kuolinpaidan hän silti haluaa ommella omin käsin. Ajatteleekohan
hän kuten mumma ja pieni Anni: Minkä tähären Einolle luotiin niin vähän
päiviä ja mumma saa viäläki elää?
Ystävät eivät yritä lohduttaa Kerttua sanoillaan, vaan auttamalla
hienotunteisesti käytännön töissä ja lempeästi koskettamalla. Kerttu ja
Johannes sen sijaan eivät osaa tukea toisiaan, vaan tuntevat kuilun kasvavan
välilleen. He näkevät kyllä toistensa surun, mutta vetäytyvät vaieten oman
kuoreensa. Metsä on se paikka, minne kumpikin hakeutuu huutamaan ilmoille tuskaansa.
Muiden ihmisten kohdalla elämä menee koko ajan eteenpäin ja
uudet tapahtumat vievät jo heidän huomionsa. Kerttu sen sijaan pystyy ilon
hetkinäkin ajattelemaan vain sitä, ettei Eino saanut näitäkään asioita nähdä ja
kokea. Surevalle ja syyllisyydestäkin kärsivälle äidille ulkopuolisten on turha
sanoa, ettei hänen pitäisi valittaa, kun hänellä on sentään vielä jäljellä
kaksi lasta.
Syksyllä Senni-täti kutsuu Kertun vierailulle luokseen
Vaasaan. Ajatus suorastaan huimaa: voisiko Kerttu tosiaan lähteä uuteen
ympäristöön ja kokea hetken vapautta! Oppisiko hän silloin hengittämään niin, ettei
kipu joka hetki viiltäisi sielua halki? Johannes vakuuttaa
pärjäävänsä kotona lasten kanssa muutaman päivän ja kaikki ystävät lupaavat
auttaa tarvittaessa.
Muutaman päivän
ajan saisin olla omien ajatusteni kanssa tai kaikista ajatuksista vapaa.
Muutamaksi päiväksi päästäisin irti surustani, hellittäisin kaikesta ja
katsoisin, mitä minusta on jäänyt jäljelle.
Sennin luona on hyvä olla. Keitetään kaffit, puhellaan
arkisista asioista. Tutustutaan kaupungin vilinään ja koetaan uusia ja
kiinnostavia asioita: teatteria, konsertteja, elokuvia, kahvilaelämää. Kerttua
pelottaa ajatus kotiinpaluusta, sillä hän ei tunne itseään vieläkään tarpeeksi
vahvaksi pitämään kaikkea koossa. Ja niin lähtö Vaasasta siirtyy milloin
mistäkin syystä.
Omaiset ja ystävät suhtautuvat todella ymmärtävästi Kertun
pitkittyvään poissaoloon. Lapsensa kuoleman jälkeen pahan romahduksen aikoinaan
kokenut äiti tietää, että liikaa kantamaan joutuneen on välillä pakko
hellittää. Ja Johannes osaa ilmaista syvimpiä tuntojaan paljon paremmin
kirjeessä kuin puheissaan:
Tuu sitten takaasin, kun jalaat kantaa hiakkateilläkin.
Vaikka voin minä sua syliskin kantaa tai reppuseljäs.
Nivukoski kuvaa runollisen kauniisti ja uskottavasti kaikkinielevän
surun eri vaiheita ja vivahteita sekä elämänuskon vähittäistä palautumista. Lempeä
huumori takaa sen, ettei tarina käy lukijalle liian raskaaksi. Oman lisänsä siihen
tuo mehevän pohjalaisen murteen luonteva käyttö. Erityinen huomio kiinnittyy
lukujen napakoihin loppusitaisuihin ja puhutteleviin luontokuvauksiin.
Kirjan pohjimmainen sanoma kiteytyy himmelissä. Mumman
tekemä taidokas himmeli särkyy eikä sitä voi mitenkään korjata, mutta Kerttu
tekee tilalle uuden ja hieman yksinkertaisemman. Se toimii, vaikkei olekaan
täydellinen. Samoin ihminen voi särkyä ja jatkaa elämäänsä hieman erilaisena, sillä
rikkinääselläkin syrämmellä voi rakastaa.
Pimeät päivät, valkeat yöt on hieno teos! Siitä nauttiakseen ei välttämättä tarvitse lukea sarjan aikaisempia osia, mutta henkilöiden elämänvaiheiden tuntemus antaa kyllä lukukokemukselle erilaista pohjaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti