Kustantaja: Otava 2025
Kansi: Piia Aho
Kirjailija ja toimittaja Jenni Räinä (s. 1980) oli
mukana kirjoittamassa Metsä meidän jälkeemme -teosta, joka kritisoi
Suomen metsäpolitiikkaa. Teos voitti vuonna 2019 tietokirjallisuuden
Finlandia-palkinnon. Esikoisromaani Suo muistaa (2022)) puolestaan
käsittelee ojitetun suon ennallistamista. Luonto on yhtenä osatekijänä myös
Räinän historiallisessa romaanissa Vaino.
Suomessa elettiin 1700-luvun alkupuolella isonvihan aikaa. Etenkin
Pohjois-Pohjanmaa kärsi venäläisten miehittäjien tuhovimmasta, sillä alueesta
haluttiin autio suojavyöhyke ruotsalaisten hyökkäysten varalta. Talot
poltettiin ja ihmiset tapettiin sukupuoleen ja ikään katsomatta.
Vaaleatukkaiset lapset vietiin idän orjamarkkinoille.
Vaino-romaanissa saadaan kolmen eri henkilön
näkökulmat vuoden 1715 tapahtumiin, mutta myös jokaisen omia muistoja elämän
tärkeistä hetkistä ennen vainolaisten saapumista. Eniten tilaa saa kahdeksantoistavuotias
Valpuri, jota läheiset kutsuvat Vapuksi. Minämuodossa puhuva Valpuri esittelee
itsensä näin:
Olen Valpuri Hansintytär, Etelä-Iistä,
Räinänperältä, merenrannalta.
Olen äitini tytär. Isäni lapsi. Hanneksen ja
Matin isosisko.
Olen Lempin lypsäjä. Tiitun rapsuttaja ja
yhdeksännettätoista vuotta vanha.
Olen nilkku.
Olen sitkeä. Minulla on jaksavat kädet.
Minulla on
tarkka korva. Pystyn yhdistämään monet kertomukset suureksi virraksi, joka
valuu minusta kohti seuraavia uomia.
Valpurin koti on pitkään säästynyt kasakoiden vierailulta,
mutta vanhemmat ovat silti valmentaneet lapsiaan hyökkäyksen varalta. Kun
venäläiset sitten saapuvat ja keskittyvät tihutöihinsä, onnistuvat Valpuri,
häntä kaksi vuotta nuorempi Hannes ja kahdeksanvuotias Matti livahtamaan pakoon
ja suuntaamaan pohjoiseen kohti isänsä turkismetsästyksessä käyttämää erämajaa.
Vaellus tiettömillä taipalilla ei ole helppoa. On epätietoisuus
vanhempien kohtalosta. On nälkää ja sairautta, vaikka Valpuri onkin monitaitoiselta
äidiltään oppinut etsimään ruokaa ja lääkettä luonnosta. Sitten sisko joutuu
eroon veljistään ja kokee jotain, mikä kalvaa häntä pitkään. Onko hän syntinen
vai viaton uhri?
Olen joutunut metsän sisään, enkä usko, että pääsen
täältä enää koskaan pois. Luulin että täällä olisi musta taivas ja vallitsisi
synkkä ulina mutta onkin vain avara valkoinen hiljaisuus, jonka keskellä leijun
niin kuin en maailmassa olisikaan. Taivas ja maa ovat samanvärisiä ja lumen
peittämiä ja sitä olen minäkin.
Toinen näkökulma on Suur-Iin nimismiehen Gustaf Lillbäckin. Mies
suree sitä, ettei lähtenyt kolme vuotta aikaisemmin perheensä kanssa Ruotsiin
heti, kun kasakkajoukkojen lähestymisestä alkoi kantautua tietoja. Viivyttelyn
seurauksena hän menetti kolme poikaansa venäläisille. Tällä kertaa hän on
jäänyt virka-asuntoonsa odottamaan kasakoita saadakseen tietoja lastensa
kohtaloista.
Kolmas näkökulma on kirjoitettu erilaisella fontilla ja se
kuuluu venäläisten ryöstämälle suomalaiselle pojalle. Hänet on kastettu pakolla
ortodoksiksi ja samalla hän on saanut uuden isän kasakkaryhmän johtajasta sekä
uuden nimen. Poika on oppinut puhumaan venäjää ja myös tappamaan ja
ryöstelemään. Hänellä on valtaa määrätä ihmisten elämästä ja kuolemasta – hän
on joku!
Poika on enemmän kuin hänen on koskaan annettu olla. Hän
on mies eikä poika. Hän saa juodakseen viinaa niin paljon kuin haluaa ja kun
hän sitä juo, häneen nousee puhdas ja valkoinen raivo. Se työntää häntä
eteenpäin. Pojasta on tullut kurinpitäjä ja verojen kerääjä kuten oli
tarkoituskin.
Miten poika voitiin aivopestä niin nopeasti ja niin
täydellisesti? Oliko hän jo valmiiksi pahalle huokoinen, kuten hänen
kasvattamiseensa osallistunut mies sanoo? Vai oliko hänellä niin voimakas
itsesuojeluvaisto, että se sai hänet mukautumaan julmiin vaatimuksiin? Vai
oliko hänkin sodan uhri? Millä mitalla tuomita hänet jälkikäteen?
Vaino-romaani perustuu tositapahtumiin ja
asiakirjoista löytyvät myös eräiden keskeisten henkilöiden kohtalot. Räinä
kuvaa yhtä Suomen hirvittävimmistä ajanjaksoista niin elävästi, että lukijankin
on kohdattava sen kauheudet. Samalla voi herkistyä myös nykyhetken vastaaville
tapahtumille.
Jos katsoisi tätä kaikkea latvojen yltä tai vielä
korkeammalta, näkisi kai hävityksen samankaltaisuuden. Tulvan joka riepoo
mukaansa rannan kasvillisuuden. Reviiriltään eksyneet hyönteiset, jotka tulevat
tapetuiksi tai syödyiksi. Hämähäkit jotka levittävät verkkonsa ja odottavat,
että saalis kadottaa elämänliekkinsä. Ajan joka kiertää kehää.
Räinän teksti on ilmaisuvoimaista ja soljuvaa ja paikallisväriä sille antavat pohjoisen murteen sanat ja puheenparret. Akvarellimaiset kuvaukset metsistä, virroista ja etenkin soista ovat ihastuttavia, mutta mielenkiintoa herättävät myös tiedot luonnonlääkinnästä ja rohtojen vaikutusta voimistavista vanhoista loitsuista. Vaino-romaani herättää ajatuksia ja sehän on hyvän kirjan merkki!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti