Kustantaja: Bazar 2019
pohjoiskarjalalaisessa
lestadiolaisyhteisössä. Uskonto ei ole teoksen varsinainen pääteema, vaan
kolmen eri ikäpolven naisen kapina sääntöjä ja rajoituksia vastaan. Häviävätkö uskonyhteisön turvallisuus ja perhepiirin yhteys taistelun, kun vastassa on
yksilön vapauden- ja itsenäisyydenkaipuu?
Vuonna 1922 syntynyt Aili on nuorena niin rehevä ja
eläväinen, että äiti eli Ämmä-Eeva katsoo asiakseen varoittaa häntä niin kirkkouskovaisista
kuin työväenaatteesta ja niin tansseista kuin nuorten miesten kosiskeluista. Yhden
miehen Aili todella haluaisi, mutta joutuu tyytymään korvikkeisiin ruumiin
paloa sammuttaakseen. Lopullisen rauhan Aili saa vasta seuroissa kokemastaan
herätyksestä. Hänestä tulee tiukka ja joissakin asioissa jopa ahdasmielinen uskovainen.
Ailin sisarentytär Maria syntyy vuonna 1960. Pieni Maria
näkee ja kuulee paljon, mutta ei kaikkea näkemäänsä ja kuulemaansa pysty lapsen
kokemuksella ymmärtämään. Hämmennystä lisäävät aikuisten välttelevät ja joskus
jopa valheelliset vastaukset Marian kysymyksiin. Syntyy painajaisia. Aikuisena
koulutus, työ ja oma koti toisella paikkakunnalla vieraannuttavat Marian vähitellen
uskonyhteisöstä, vaikka hän seuraväen kahvitteluun ja iänikuisiin pullatalkoisiin
vielä osallistuukin. Ehkä tilanne olisi toinen, jos eräs tietty saarnaaja vastaisi
Marian lähettämiin signaaleihin?
Nuorisoa edustaa kirjassa vuonna 1985 syntynyt Elsa, joka on
Marian siskontytär ja kummilapsi. Elsa on hieman kapinallinen jo lapsena ja
nuorena hän heittää herätysliikkeen säännöt ja odotukset romukoppaan. Ero on
täydellinen, kun Elsa poistaa kännykästään jopa perheenjäsenten yhteystiedot.
Menen sinne, missä on
uutta happea, jota hengittää, ja keuhkorakkulani laajenevat, ilma on ilokaasua.
Menen sinne, missä taivaalla siintää himmeä sateenkaari ja ihmisillä on
unelmia, eikä minun tarvitse kuunnella enää yhtäkään tärisevin äänin tulkittua
saarnaa, kohdata teidän katsettanne, jolla syljette päälleni viimeisen tuomion.
Te itse olette kuin käärmeet. Te olette kuin katalat käärmeet, jotka mustina matelette
mieleeni ja myrkytätte kaiken mitä on. Haluaisin nauraa, mutta naurua ei tule.
Ja jos itken, itken ilosta ja pyyhin teidät pois kuin kyyneleet.
Opiskelukaupungissa Elsan elämä on suorastaan itsetuhoista,
yhtä biletystä, alkoholin ja huumeiden käyttöä ja yhden yön seksisuhteita. Vaatiiko
irtiotto lestadiolaisuudesta kaiken tämän vai onko takana jotain muutakin?
Kirjan kertojina vuorottelevat Elsa, Maria ja Aili. Kunkin
oma tarina etenee kronologisesti, mutta esimerkiksi vanhasta Ailista saadaan
Elsan ja Marian kuvaus paljon ennen kuin hän itse pääsee kertomaan
lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Suvun sisällä on piinaavia salaisuuksia, joista
monet tietävät mutta joista kukaan ei puhu. Jotka kuitenkin vaikuttavat elämään
sukupolvesta toiseen.
Meidän perheen virheet
ja synnit mumistaan Jeesukselle, joka antaa anteeksi. Eikä ole tarpeen pyytää
anteeksi siltä, kenelle on sanottu pahasti tai kenelle on tehty väärin.
Kuvitellaan vaan, että kaikki on hys hys hyvin ja voidaan aloittaa puhtaalta
pöydältä.
Lukijalle suvun salaisuudet paljastuvat vähän kerrassaan
pienien vihjeiden avulla. Täysin auki ei asioita selitetä missään vaiheessa,
vaan lukija saa itse oivaltaa. Aina ei tiedä, miten pitkälle meneviä päätelmiä
vihjeistä uskaltautuisi tekemään.
Katja Kärki on kotoisin Nurmeksesta, joten hänelle kirjan
ympäristöt, tapahtumat ja kieli ovat tuttuja. Kirjassa on yli 460 sivua, mutta
monipolvinen tarina pitää hyvin otteessaan. Kuvauksia Elsan opiskeluaikaisista
toilailuista olisi ehkä voinut hieman vähentää, vähemmälläkin hänen kapinansa
ja kiukkunsa olisivat tulleet ymmärretyiksi. Tämä ei kuitenkaan himmennä sitä,
että kyseessä on todella lupaava esikoisteos ja hieno lukukokemus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti