Kustantaja: Otava 2019
Suvi Ratinen (s. 1977) kasvoi vanhoillislestadiolaisessa
perheessä, mutta erosi herätysliikkeestä parikymppisenä. Omasta
lestadiolaistaustasta kirjoittaminen oli mielessä jo silloin ja vuonna 2000
syntyi ensimmäisiä luonnoksiakin. Vei silti vielä vuosia hioa tekstiä ja kerätä
voimavaroja julkisuuden kestämiseen.
Matkaystävä-romaani
sijoittuu vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön Keski-Suomessa 1980- ja
1990-luvuilla. Tarinaa kertova tyttö jää nimettömäksi, mutta kasvaa silti
lähelle lukijaa rohkeudessaan ja ehdottomuudessaan. Myös epäilyissään ja
heikkoudessaan.
Uskovien keskellä tytön on hyvä olla, mutta kaikkialla
muualla – koulussa, kaupoissa, väkijoukoissa – hän yrittää sulautua
mahdollisimman hyvin ”tavallisten suomalaisten” joukkoon. Läheisin ystäväkin on
maailmallinen Raisa, jonka tempauksista tytön sisin pyrkii pahentumaan, vaikka
tietoinen ääni huutaa olemaan hyväksymässä.
Lestadiolaiset nuoret yrittävät parhaansa mukaan vältellä
maailmallisuutta, mutta saada silti jotain hauskuutta elämäänsä. Vanhaa
häävideota katsellaan yhä uudestaan ja uudestaan, kaiutetaan soittimissa
sodanaikaisia isänmaallisia marssilauluja ja korvataan kirosanat hokemalla ”voi
raato”. Käydään seurojen jälkeen iltakylässä, missä tytöt ja pojat voivat tutustua
toisiinsa ja alkaa ehkä seurustellakin.
Ajan kuluessa kertojaa alkaa yhä enemmän ahdistaa lestadiolaiseen
maailmankuvaan liittyvä epäoikeudenmukaisuus. Kuinka kadotukseen voivat joutua
kaikki nekin, joilla ei koskaan ole ollut edes mahdollisuutta opista
kuulemiseen ja uskon omaksumiseen?
- Ootko sä koskaan miettiny…, alan
takellella. – Että kaikkien muiden uskontojen ihmiset joutuu helvettiin… kaikki
noi hellarit ja jehovat ja kaikki eriseurat, esikoislestadiolaiset ja
rauhansanalaiset… ja kaikki kirkkouskovaiset, kaikki papitkin.
- Joo, mut sehän on
ihan oikein niille, Marko sanoo… - Ne on valinneet niinku väärän tien,
omavanhurskauden… ja kadotuksen.
Vähitellen tytössä vahvistuu päätös: hän eroaa yhteisöstä
heti ylioppilastutkinnon jälkeen. Päätöstä ei horjuta äidin suunnaton suru, ei
ystävien kauhistelu eikä saarnaajien varoittelut siitä, että kaikille uskonsa
kieltäneille käy lopulta huonosti.
Kirjan nykyhetkessä eli vuonna 2006 nuori nainen asuu
Helsingissä ja opettelee kaikkea tavalliseen suomalaisuuteen liittyvää: alkoholinkäyttöä, biletystä, tietoutta elokuvista ja erilaisista bändeistä sekä Trivial Pursuit -pelin pinkkien korttien oikeista vastauksista.
Hän on vanhempien paheksunnasta huolimatta avoimesti avoliitossa ja
remontoimassa omaa kotia. Ura Tilastokeskuksessa on nousussa.
Elämä ilman lestadiolaisuuden leimaa tuntuu kertojasta vapauttavalta,
mutta samalla hän uupuu joutuessaan koko ajan pelkäämään paljastavia
lipsahduksia. On yksinäistäkin, kun ei voi turvautua kehenkään, ei kumppaninsa
taustasta tietämättömään poikaystävään eikä nykyään edes Raisaan. Muistoja
uskonyhteisön turvallisuudesta ja lämmöstä ei ole helppo tukahduttaa, tietoutta
yhteiseen laumaan kuulumisesta. Matkaystävyydestä.
Äiti ja isä, kaikki
sukulaiseni, serkut, vanhat kaverit perheineen, lapsineen ja puolisoineen…
Kaikki sisareni ja veljeni, rakkaat matkaystäväni, jotka ovat pikkuserkkujani
tai ainakin naimisissa jonkun serkkuni tai pikkuserkkuni kanssa, kaikkihan me
lopulta kuulumme samaan sukuun, kierrymme yhteen, koko Suomen suuri siioni,
Helsingistä Rovaniemelle ja pohjoisemmaksi, jääkää Jumalan rauhaan, te pienet
talitintit ja kottaraiset, joita tämän maailman nokkimisjärjestelmä ei
tunnusta.
Matkaystävä-teos
tuo hieman erilaisen näkökulman lestadiolaisuuteen. Keski-Suomessa
vanhoillislestadiolaisia on Pohjois-Suomeen verrattuna vähän, joten nuorten
kokemat häpeäntunteet ovat aivan ymmärrettäviä. Raikkaalla otteella, ymmärtäen
ja hieman humoristisestikin Ratinen kuvaa lestadiolaisnuorten kipuilua uskonnon
asettamien rajojen ja kasvukipujen kurimuksessa. Hieman jännitystäkin on. Minkä
tien kirjan minäkertoja lopulta valitsee? Mitä on tapahtunut hänen
lapsuudenystävälleen ja uskonveljelleen Järvisen Markolle?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti