Kustantaja: Otava 2019
Mirjami on itsenäinen jatko-osa Heidi Könkään vuonna 2017 ilmestyneelle romaanille Sandra, joka kertoi sisällissodan ajasta Ruovedellä
sankarinaan sisukas torpparin vaimo Sandra. Jatko-osassa päähenkilönä on Sandran
tyttäristä keskimmäinen eli Mirjami.
Vuonna 1928 perhe joutui myymään omaisuutensa ”vapaaehtoisessa” huutokaupassa, jättämään torppansa Ruovedellä ja muuttamaan Mänttään
kunnan hankkimalle tontille suon reunaan. Siellä alkeellinen ”koppeli” oli
ottamassa vastaan vanhempia ja yhdeksää lasta. Talolle annettiin nimeksi Kurki
suolla pesivien lintujen mukaan.
Marraskuussa 1939 syttyy sota. Mänttä on kaukana rintamasta,
mutta sota tulee lähelle sielläkin. Ihmisten tunteet vaihtelevat
sotatilanteiden mukana, mutta silläkin on merkitystä, onko henkilö kokenut jo
yhden sodan vai onko kaikki vielä uutta.
Kurjen talo täyttyy Helsingistä paenneista sukulaisista,
mutta tehtaan vuoksi myös Mänttää pommitetaan. Joitakin lapsia lähetetään sotaa
pakoon Ruotsiin, mistä he palaavat äidinkielen ja ihmiset unohtaneina. Taisteluissa
kaatuu tuttuja kyläläisiä ja lottiin liittynyt Mirjami joutuu seisomaan
hautajaisissa kunniavartiossa. Yhteisissä ponnisteluissa katoaa hetkeksi myös
raja-aita ruotsinkielisen herrasväen ja kyläläisten väliltä.
Elokuun 14. päivä 1941 on Mirjamille kohtalon päivä, sillä
silloin hän tapaa komean suomenruotsalaisen Torin. Iloluontoisen pikku
midinetin ja sulavakäytöksisen helsinkiläisen puutarhurin välillä säkenöi heti
ja suhteessa edetään nopeasti, koska Torin lähtö rintamalle voi olla edessä
hetkenä minä hyvänsä.
Solttu tuli ensin ikkunani alle ja lähti
muutaman viikon kuluttua, kun katsoin hänen loittonemistaan yläkerran
pikkuikkunasta.
Niiden kahden
ikkunasta katsomisen välillä minä olin elossa ensimmäisen kerran.
Liekki Mirjamin sydämessä ei enää sammu, vaan kestää erot,
vanhempien kielteisen asenteen, hiljaisuudet ja lopulta Torin hiuduttavan
sairaudenkin. Kuinka pitkään Mirjan on valmis taistelemaan rakkautensa
puolesta?
Perheen naiset kertovat vuorollaan asioista minämuodossa,
kukin omalla äänellään. Välillä nähdään sama tapahtuma useammasta eri
näkökulmasta ja välillä yksi kertoja jatkaa siitä mihin toinen jäi. Eniten
ääneen pääsee tietenkin romaanin nimihenkilö Mirjami, mutta oma näkökulmansa on
myös pikaisen sota-ajan avioliiton solmivalla Annikilla, orastavan naiseuden
kanssa kipuilevalla Soililla ja kaikista huolta kantavalla Sandra-emolla.
Lyhyeksi luultu sota jatkuu jatkumistaan ja elämä niin
rintamalla kuin kotonakin käy yhä tukalammaksi. Ruokaa ei saa enää
kupongeillakaan. Nälkiintyneet ja huonokuntoiset naiset ja tytöt ovat taudeille helppoa saalista, mutta niin vain he puurtavat töissä, jotka
ennen ovat kuuluneet miehille. Lopulta toiveissa on vain se, että tulisi rauha
millaisilla ehdoilla tahansa. Kaikkien pelokas katse tarkkailee pihatietä: onko
papin musta hahmo tuomassa suruviestiä.
Puhuttiin kesäsodasta, mutta sota ei lopu eikä lakkaa
vaikka kesä meni ja meni syksykin, vain ruoka loppui, samoin kengät, kankaat,
kaikki. Muuta ei ole kuin pelkoa ja huhuja ja loputonta raatamista töissä ja
kotona ja ikuista ruuan metsästystä, turhia seisomisia kuponkien kanssa
kauppojen jonoissa.
Könkään teksti etenee rauhallisesti ja ilman paatosta. Yksityiskohdat
luovat ajankuvaa, mutta kertovat paljon myös ihmisistä. Millä lailla luodaan
arkista turvallisuuden ja jatkuvuuden tunnetta? Millä lailla reagoidaan
äkillisessä kriisitilanteessa? Miten kannetaan tai vältetään vastuuta? Miten
suhtaudutaan kanssaihmisiin? Mirjamin perheen naiset eivät missään vaiheessa
aio luovuttaa, vaan toivo kantaa heitä pahimpienkin paikkojen yli. Sandran
henki elää hänen jälkeläisissään.
Sisar luulee muuttavansa, mutta minä tiedän ettei
Kurjesta pääse koskaan pois. Se on aina meissä niin kuin isä ja äiti ovat aina
meissä. He ovat meidän tukipuitamme, pitävät pystyssä, mutta on siinä siteessä
muutakin. Kaikki, mitä heille on tapahtunut, on siirtynyt meihin ja me kannamme
huomaamattamme myös kaikkia heidän vaiheitaan, ja eniten niitä, mitkä he
uskovat peittäneensä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti