Kustantaja: WSOY 2020
Alkuteos: Inland
Suomennos: Irmeli Ruuska
Téa Obreht (s. 1985) herätti kansainvälistä huomiota Balkanille
sijoittuvalla järjen ja magian välillä häilyvällä esikoisteoksellaan Tiikerin
vaimo. Hänen toinen romaaninsa Vedetön maa sijoittuu 1800-luvun
lopun Amerikkaan. Kertojina vuorottelee kaksi henkilöä, jotka elävät omaa
elämäänsä ilman mitään selkeää yhtymäkohtaa, mutta joiden silti olettaa liittyvän jollakin lailla toisiinsa.
Lurie on turkkilaistaustainen nuori mies, joka on saapunut
Amerikkaan isänsä kanssa ja jäänyt hyvin pian orvoksi. Hän löytää paikkansa
pikkurikollisten joukosta, mutta joutuu erään ryöstön jälkeen kuolemantuottamuksesta etsintäkuulutetuksi ja seriffi
Bergerin vainoamaksi. Pakoilu alkaa.
Oikukkaan kohtalon ansiosta Lurie osuu paikalle juuri, kun USA:n
armeijan kameliosasto on lähdössä kohti sisämaata. Armeija nimittäin
haluaa kokeilla kameleiden käyttökelpoisuutta
tutkimusmatkalla maan kuivimmille seuduille, koska ne selviävät varsin pitkiä aikoja ilman vettä. Lurie pääsee
kamelinajajaksi ja tutustuu elämänsä tärkeimpään elävään olentoon eli
Burke-nimiseen kameliin. Burke on ”sinä”, jolle Lurie kertoilee kokemuksistaan ja tapaamistaan ihmisistä.
Matkassa on monta käännettä, mutta loppujen lopuksi Lurie ja
Burke ovat omillaan. He nappaavat onnea, sieltä, mistä sitä on saatavissa, ja
ansaitsevat elantonsa tavoilla, joita tielle osuu. Koko ajan Lurieta ympäröivät
tuttujen ja tuntemattomien haamut: tavaroita kuolemansakin jälkeen himoitseva toveri,
susien surmaamat ihmiset, intiaanien tappamat perheet, nälkään ja janoon
kuolleet uudisraivaajat.
…vaikka olin nähnyt kuolleita koko ikäni, en ollut vielä
koskaan nähnyt kuin yhden kerrallaan enkä ollut oivaltanut, etteivät he
tienneet toistensa läsnäolosta. Yhtäkkiä kaikkein murheellisinta tuossa
paikassa ei ollutkaan se, miten kammottavalla tavalla ne ihmiset olivat
kuolleet, kaukana siitä. He näkivät elävät, mutta eivät toisiaan. Nimettöminä
ja hautaamattomina, yhtäkkiä hämmentävään pimeyteen joutuneina, he nousivat ja
huomasivat olevansa ypöyksin.
Nora Lark puolestaan on hyvästä kodista lähtöisin, mutta
avioliitto haihattelijan kanssa on tuonut hänet kauas Arizonan syrjämaille. Huonosti
käy Emmetin tämänkin projektin: omavaraiseksi suunniteltu elämä muuttuu
taisteluksi kuivuutta ja nälkää vastaan.
… tässä laaksossa, joka oli joskus vihertänyt niin, että
oli narrannut maanviljelijät tulemaan tänne, elettiin nyt vuosi vuoden perään
toivossa, joka perustui talviseen lumisateeseen jossain sadan mailin päässä,
vaikka niistä lumista ei ollut kahtena edellisenä kesänä hellinnyt edes pientä,
kirkasta vesinoroa yhteenkään jokeen, jonka varteen laakson väki oli
valtauksensa paaluttanut.
Nyt Nora odottelee kaupungista vettä hakemaan lähtenyttä
Emmettiä takaisin kotiin. Mies on viipynyt matkalla odotettua pitempään ja
kaksi vanhempaa poikaakin on teillä tietymättömillä, mutta Nora ei ole kovin
huolestunut. Eniten häntä harmittavat palvelustyttö Josien dramaattiset
kuvailut yöllä pihapiirissä liikuskelleesta siipiniekasta Pedosta, johon
kovapintainen ja kyyninen Nora ei usko, mutta joka on pelottanut hänen herkän
kuopuspoikansa suunniltaan.
Onhan Norallakin toki kummituksensa. Perheen Evelyn-tytär
kuoli muutaman kuukauden ikäisenä epämääräisissä olosuhteissa, mutta on jatkanut
Noran mielessä varttumistaan ja kasvanut jo nuoreksi neidoksi, joka neuvoo ja
toruu äitiään. Onko Noralla siis oikeutta epäillä Josieta, joka on jo saanut
laajalti mainetta välittäjänä elävien ja kuolleiden välillä?
… jos maailman riesana oli määrättömästi pieniä otuksia,
joita ei erottanut paljaalla silmällä mutta jotka olivat niin häijyjä että
pystyivät tuhoamaan kokonaisia kaupunkeja -, eikö myös ollut mahdollista, että
Josien väitteissä, niin hyödynhakuisia ja ennenkuulumattomia kuin ne olivatkin,
voisi piillä totuuden siemen? Voisivatko kuolleet tosiaan asua elävien rinnalla
maailmassa: nauraa, kukoistaa, kasvaa ja puuhailla lukemattomien tuonpuoleisten
toimiensa parissa, jotka olivat näkymättömiä vain siksi, että niiden näkemisen
mekanismia ei ollut vielä keksitty?
Päivän edetessä talon asukkaiden jano yltyy yltymistään,
mutta Nora kärsii myös sisäisestä piinasta. Näyttää siltä, että hänen kauan varjelemansa
salaisuudet eivät olekaan niin kovin salaisia, vaan ehkä käytettävissä häntä
vastaan. Onko hän aiheuttanut perheelleen ja ystävilleen korvaamatonta vahinkoa
puuttuessaan vastoin Emmetin varoituksia peliin, jossa päätetään, mikä asutuskeskittymä
nousee piirikunnan hallintokeskukseksi ja kuka suurmaanomistajista saavuttaa seudulla
valta-aseman?
Vedetön maa -romaanissa on maagista imua,
kohtalokkuutta, verevyyttä ja haurasta kauneutta. Silmissään miltei näkee
laajalle aukeavat maisemat, ja tuntee ihollaan auringon
polttavuuden, sieraimissa rutikuivasta maasta nousevan pölyn ja suussa viileän veden kaipuun. Sitkeä, teräväsanainen,
jääräpäinen ja itsevarma Nora on kiinnostava hahmo, mutta askarruttamaan jääkin
palvelustyttö Josie. Hieman yksinkertainen vai tavattoman ovela?
Senhän länsi saa aikaan. Toisin kuin mikään muu paikka.
Se vaikuttaa samoin jokaiseen mieheen, naiseen ja lapseen. On kohtalon määräys,
että näillä tasangoilla on ollut sellainen vaikutus heti siitä hetkestä asti,
kun ensimmäinen tulija raahautui kunnon mäelle, vilkaisi joka suuntaan
avautuvaa maisemaa, imi sitä itseensä ja sanoi, että se kaikki oli tarkoitettu
vain hänen yksinäiselle sielulleen. Kun hän tuumi itsekseen: täällä asuu
ylevyys, ja minä olen ainoa, joka sen näkee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti