Kustantaja: Teos & Förlaget 2024
Alkuteos: Prinsessan av Vasa (2024)
Suomennos: Laura Jänisniemi
Lars Sundin Pietarsaari-trilogian ensimmäisessä
osassa Kolme sisarta ja yksi kertoja (2014) harrastajateatteriryhmä harjoittelee
vuonna 1948 Tšehovin näytelmää Kolme sisarta, mutta traaginen tapahtuma
estää sen esittämisen. Siskoksia esittäneiden Maggien, Ulla-Majn ja Iriksen
ystävyys kuitenkin säilyy. Toisessa osassa Mistä musiikki alkoi (2018)
ollaan 1960–1980-luvuilla ja pääosassa Ulla-Majn poika Alf Holm, josta vastoin
äitinsä tahtoa tulee säveltäjä.
Trilogian päätösosassa Vaasan prinsessa eletään jo vuotta
2018. Näkökulma kirjassa on vuorotelle noin kuusikymppisen Alf Holmin,
arvostetun säveltäjän, ja hänen tyttärensä Alexandra Schalin-Holmin,
balettitanssijan. Heidän tarinastaan pystyy kyllä nauttimaan, vaikkei aiempia
osia olisi lukenutkaan, sillä Sund ujuttaa sopivissa kohdissa mukaan
tarpeellista tietoa menneestä.
Nuori Alexandra on muuttanut Ruotsiin luodakseen uraa
tanssijana. Hän tapaa Samin, jonka seurassa on niin luontevaa ja turvallista
olla, että Alexandra suostuu jo lyhyehkön tuttavuuden jälkeen lähtemään miehen
kanssa saarihyppelylle Tukholman saaristoon. Pari ehtii kuitenkin vain
rantautua ensimmäiselle saarelle, kun Alexandra saa puhelinsoiton: hänen
88-vuotias kummitätinsä Iris on kriittisessä tilassa Kokkolan sairaalan
teho-osastolla.
Alexandralla ei ole vaihtoehtoa. Hänen on lähdettävä heti
Suomeen, vaikka se tuhoaisikin orastavan suhteen Samiin. Iris on hoivannut
kummitytärtään vauvavuosista asti, ollut tukena, opastanut ja kannustanut
vaikeina hetkinä ja rakastanut Alexandraa koko sydämestään. Hänelle Alexandra
on pystynyt puhumaan avoimesti vaikeistakin asioista ja uskaltanut purkaa
tunteitaan.
Istuessaan Iriksen vuoteen vieressä muuten tyhjällä
osastolla Alexandra vaipuu mietteisiinsä. Hän muistaa, miten Iriksen ansiosta
nelivuotiaana löysi tanssin ja miten tanssi kannatteli häntä vaikeina lapsuus-
ja nuoruusvuosina. Alexandra nimittäin on autismin kirjolla, mutta asia
paljastui vasta hänen mennessään 17-vuotaana rajun kokemuksen jälkeen
psykologille. Siihen asti häntä oli pidetty vain hyvin ujona.
Hänenhän on vaikea tulkita äänensävyjä, eleitä, ilmeitä
ja katseita; sosiaaliset koodit, joita useimmat meistä pitävät itsestään
selvinä ja ymmärtävät melkein vaistomaisesti, ovat Alexandralle visaisia
pähkinöitä, jotka tekevät hänet avuttomaksi monissa tilanteissa.
Myös Alf on vajonnut muistoihinsa. Vaimon kuoleman jälkeen hänestä tuli pienen vauvan yksinhuoltaja, joka pidättäytyi kaikista naissuhteista,
kunnes nyt Alexandran itsenäistyttyä on löytänyt rinnalleen ymmärtäväisen ja
järkevän Marian. Syyllisyydentunne kalvaa muutenkin haurasta mieltä: miten hän
ei aikoinaan huomannut rakkaan ”Vaasan prinsessansa” vaikeuksia? Syventyikö
hän liiaksi sävellystyöhön?
Alexandran isä istuu pianon ääressä ja miettii… Hän
soittaa esiin ideoita, ajatuksia, teemoja. Hakee säveliä ja sointuja päästään,
jossa soi aina musiikki, niin hän ainakin itse väittää.
Nykyisin Alf suhtautuu tyttäreensä hieman arasti, koska
tietää, ettei elämäntavoissaan täytä tämän vaatimuksia. Alexandran
ominaispiirteisiin kuuluu totaalinen uppoutuminen sellaisiin
asioihin, jotka häntä kiinnostavat, kuten ilmastokysymyksiin, eläinten
oikeuksiin ja vegaanisuuteen. Omaksumistaan periaatteista hän ei tingi
vähääkään. Hän on vakaumuksellinen streittari.
Musiikki oli Pietarsaari-sarjan aiemmissa osissa
suuressa roolissa ja on sitä myös Vaasan prinsessassa. Maininnat
ulottuvat Beethovenista Arvo Pärtiin, kansanmusiikista iskelmiin, jatsista
musikaaleihin, Frank Zappasta Klamydiaan. Oskar Merikannon kaihoisaa laulua Miss’
soutaen tuulessa laulaa Alexandra hiljaa Iriksen korvan juuressa, mutta
myös Alf lepytellessään Mariaa.
Lars Sund osaa tarinoinnin taidon. Vaasan prinsessan
juoni on aika yksinkertainen, mutta siinä on yksityiskohtaisia kuvauksia
dramaattisista tapahtumista kuten esimerkiksi Alexandran myrskyisistä
ristiäisistä. On
kuvauksia ihmisistä ja heidän elämänvaiheistaan. On luonnon kauneutta ja
mahtia. Jotain kaikille aisteille.
Vasta Vaasan prinsessa -romaanin lopussa selviää
tarkalleen, millaisia ikäviä asioita sen henkilöt ovat kokeneet ja miten
muistot kokemuksista ovat vaikuttaneet heidän elämäänsä. Kaiken surun ja
luopumisen keskellä he kokevat nyt myös vapautumista - tulevaisuudella
on luvassa jotain hyvää niin Alexandralle kuin Alfille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti