Kustantaja: Otava 2025
Kansi: Piia Aho
Viipurissa vuonna 1878 syntynyt Aino oli runoilija,
suomentaja ja fennomaani Julius Krohnin tytär. Vuonna 1900 hän meni lyhyen
tuttavuuden jälkeen naimisiin itseään kymmenen vuotta vanhemman virolaisen
diplomaatin Oskar Kallaksen kanssa ja menetti samalla Suomen kansalaisuuden. Lanko
oli kyllä varoittanut: älä mene ulkomaalaisen kanssa naimisiin… jos
menet, ei sinusta voi tulla suomalaista kirjailijaa.
Virosta Aino kuitenkin löysi uuden innoituksen kirjalliseen tuotantoonsa. Vaimon ja äidin roolit sen sijaan eivät Ainolle sopineet. Hän synnytti viisi lasta, joista yksi kuoli vain kolmen päivän iässä. Rakastumaan altis Aino uskoi löytäneensä sielunkumppaninsa Eino Leinosta ja
Oskarin järkytykseksi suunnitteli hetken avioeroakin ajattelematta juurikaan
lapsiaan.
Viron itsenäistyttyä Oskar oli kaksitoista vuotta suurlähettiläänä
Lontoossa ja Aino pääsi suuren maailman makuun, vaikka rakkain paikka hänelle
olikin Kassarin saari Hiidenmaalla. Viron itsenäisyys päättyi 1940
neuvostomiehitykseen. Se tuotti Kallaksen perheelle surua: Sulev-poika teki
itsemurhan NKVD:n kuulustelujen jälkeen ja tytär Laine kuoli puna-armeijalaisen
harhaluodista.
Pakolainen-teos kuvaa kronologisesti - joskin muistojen värittämänä - Aino Kallaksen
viimeisiä elinvuosia. Vuonna 1944 saksalaismiehitys on ohi ja puna-armeija
vyöryy jälleen Viroon. Tuhansien muiden virolaisten tavoin myös Aino ja Oskar
pakenevat maasta. Ensin he tulevat Suomeen, mistä jatkavat oman turvallisuutensa vuoksi Ruotsiin, joka on avannut ovensa pakolaisille.
Murhetta riittää. Henkisesti ja fyysisesti hauras Oskar
kuolee Tukholmassa vuonna 1946. Ruotsiin lapsiensa kanssa saapunut Virve-tytär huolehtii
Ainosta, mutta pelkää Viroon jääneen puolisonsa puolesta. Rahat ovat vähissä.
Lisäksi ruotsalaisten myötätunto pakolaisia kohtaan on lopahtanut, kun nämä
eivät rauhan tultuakaan palaa synnyinmaahansa eli Viron neuvostotasavaltaan.
Hän tuntee, miten raivo ja kipu nousevat,
ymmärtämättömyys pakolaisten asemaa kohtaan sattuu taas kuin tuttu huitaisu
puukolla,
vaikka ei ole
hänen syytään, että Diakonissalaitos antaa heille pakolaisille alennusta, heitä
on täällä muitakin kuin hän, josta oman maan asukkaat juoruilevat, hän tietää
sen kyllä, ja tietää että herättää ihmisissä ärtymystä, koska ei osaa olla
tarpeeksi nöyrä ja kiitollinen ja pidättyväinen…
Taloudellinen tilanne saa Ainon pyörtämään päätöksensä, jonka
mukaan hänen vuosina 1897–1931 kirjoittamiaan päiväkirjoja saisi julkaista
vasta kuoleman jälkeen. Kustantaja uskoo kirjojen menestykseen, sillä intiimit tekstit tyydyttävät varmasti lukijoiden sensaationnälkää. Valvontakomission pelossa Ainon on kuitenkin poistettava tekstistä Viroon liittyviä
merkintöjä, aivan kuin koko kansaa ei olisi koskaan ollutkaan.
Tilanne on ahdistava. Suomessa Aino on Viron kansalaisena
todellisessa vaarassa joutua luovutetuksi venäläisille ja karkotetuksi
Siperiaan, sillä Suomi on aiemmin jo luovuttanut Neuvostoliittoon joukon
inkeriläisiä ja virolaisia. Toisaalta Virossa ei voida julkaista Aino Kallaksen
teoksia, koska häntä pidetään suomalaisena.
Heikon kuntonsa vuoksi Aino on muiden avun varassa, mutta
toivomiaan helpotuksia – esimerkiksi matalampaa sänkyä – hän joutuu suorastaan
tivaamaan. Oma avuttomuus kaihertaa, mutta myös kodittomuuden tunne. Mitä on
tapahtunut Viron kodille ja sinne jääneille rakkaille tavaroille? Milloin Aino voi
palata Suomeen? Pääseekö hän synnyinmaahansa edes kuolemaan?
Hän ajattelee, ettei tule koskaan
kotiutumaan Tukholmaan,
ei tyytymään toisen luokan kansalaisuuteen,
ei pakolaisuuden pakostakin synnyttämään alemmuuden tuntoon, ei vapaaehtoisesti
sulautumaan itselle elimellisesti vieraaseen mentaliteettiin,
Tukholma ei ole
merkinnyt hänelle koskaan mitään muuta kuin hätäsatamaa.
Stalinin kuolema vuonna 1953 poistaa pahimman pelon. Ainokin
on nyt tervetullut takaisin Suomen kansalaiseksi sekä oikeutettu ottamaan
vastaan Jenny ja Antti Wihurin rahaston myöntämän miljoonan markan elämäntyöpalkinnon.
Taloudellisia huolia Ainolla ei enää ole, mutta lisää surua kyllä: Virve-tytär
kuolee syöpään.
Aino Kallas kuoli vuonna 1956. Hänen asemansa niin Suomen kuin
Vironkin kirjallisuudenhistoriassa on vakaa, mutta mitä hänen henkilökohtaisesta
elämästään nykyisin muistetaan? Ratisen kirja avaa siihen aivan uuden näkymän
ja herkistää ajattelemaan myös tämän hetken pakolaisten tilannetta.
Ratinen on kehittänyt Pakolainen-teokseen erikoisen
tyylin: hän rytmittää pitkiä ja monipolvisia lauseita sisennyksin. Yllättävää
on sekin, että näkökulma on kyllä koko ajan Ainon, mutta minämuodon sijasta
teksti onkin hän-muodossa. Tällä lailla lukijan ja Ainon välille syntyy pieni -
ja helpottava - etäisyys. Tunteet kyllä koskettavat, mutta eivät muserra.
Suvi Ratisen biofiktiivinen teos Pakolainen tarjoaa sekä asiantuntevan katsauksen Aino Kallaksen elämään ja tuotantoon että tunteita koskettavan tarinan. Kannattaa lukea!

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti