Kustantaja:
WSOY 2018
Alkuteos:
Chanson douce
Suomennos: Lotta Toivanen
Leïla Slimani on Marokon kansalainen, mutta äidinäitinsä
syntyperän vuoksi hänellä on myös Ranskan kansalaisuus. Niinpä hän on voittanut kirjoillaan merkittäviä palkintoja kummassakin maassa. Esikoisromaanilla Dans
le jardin de l’ogre (2014) Slimani
voitti ensimmäisenä naisena La Mamounian, Marokon suurimman
kirjallisuuspalkinnon. Romaani Chanson douce (Kehtolaulu) sai puolestaan
vuonna 2016 Goncourt-palkinnon, joka on Ranskan arvostetuin
kirjallisuuspalkinto. Samalla Slimanista tuli Ranskan luetuin kirjailija ja
presidentti Emmanuel Macron nimitti hänet Ranskan kulttuurin ja kielen
lähettilääksi 2017.
Kehtolaulu alkaa
tilanteesta, jossa Massén perheen äiti Myriam palaa kotiin töistä ja kohtaa
kauhistuttavan näyn. Adam-vauva on kuollut ja isosisko Mila kuolemaisillaan.
Lastenhoitaja Louise on vetänyt ranteensa auki ja iskenyt veitsen kurkkuunsa,
mutta on vielä pelastettavissa. Loppuratkaisun suhteen ei siis ole
jännitettävää, vaan tarkoitus onkin pohtia tragediaan johtaneita syitä.
Tämä paljastuu: Massén perheen isä Paul tekee ympäripyöreitä
päiviä musiikkituottajana ja Myriam-vaimo masentuu kotona kahden pienen lapsen
kanssa. Hankalaa on niin kaupassa käynti kuin kylvettäminen, siivoaminen,
lääkärissäkäynti ja jopa laskujen maksaminen.
Talvipäivät tuntuivat
hänestä loputtoman pitkiltä. Milan oikuttelu kävi hermoille, Adamin jokeltelu
oli yhdentekevää. Myriam kaipasi päivä päivältä yhä kipeämmin sitä, että saisi
kävellä yksikseen, ja hänen teki mieli huutaa kuin sekopää kadulla. ”Ne syövät
minut elävältä”, hän joskus ajatteli.
Sitten Myriamille tarjoutuu mahdollisuus palata rakastamaansa
työhön juristiksi. On aika hankkia lastenhoitaja, mutta tarkkaan valiten.
”Ei paperitonta, siitä me kai ollaan samaa
mieltä? Siivoojan tai maalarin kohdalla se ei haittaa. Täytyyhän ihmisten tehdä
työtä, mutta lastenhoidossa se on liian vaarallista. En halua meille ketään,
joka pelkää hätätilanteessa soittaa poliisille tai mennä sairaalaan. Eikä
sitten liian vanhaa, eikä hunnutettua eikä tupakoitsijaa. Tärkeintä on, että
hän on reipas ja palvelualtis. Ja tekee työnsä niin että mekin päästään töihin.”
Louise on kuin
vastaus Myriamin ja Paulin rukouksiin. Hän ottaa heti tilanteen haltuunsa
ammattimaisen itsevarmasti ja lumoaa lapset hetkessä. Pikku hiljaa hän ulottaa
taikavoimansa koko asuntoon. Enää ei kerry tavarakasoja eikä tiskiä,
likapyykkiä tai avaamattomia kirjeitä. Irronneet napit on ommeltu, verhot
pesty, lakanat vaihdettu. Maukasta ruokaa on tarjolla niin perheelle kuin yhä
useammin käyville vieraille.
Louise otetaan
mukaan jopa perheen lomamatkalle Kreetalle, mutta pientä epävarmuutta
vanhempien mielissä alkaa esiintyä. Huoli työnnetään kuitenkin syrjään, koska
on tärkeämpää keskittyä kiinnostaviin työtehtäviin ja edetä uralla.
Louisen elämästä paljastetaan
samaan aikaan aina vain enemmän ja enemmän. Yhtä kaaosta ja ahdistusta! Mies on
kuollut ja jättänyt perinnöksi valtavat velat. Tytär on jo lukioikäisenä
katkaissut yhteyden äitiinsä ja häipynyt omille teilleen. Työ Massén perheessä on
tyydyttävää, mutta tulee loppumaan viimeistään siinä vaiheessa kun Adam menee
kouluun. Mihin Louise silloin joutuu?
Hänellä on vain yksi
mielihalu: olla samaa maata heidän kanssaan, löytää oma paikkansa, asettua
siihen, tehdä pesä, kolo, lämmin soppi.
Slimani on saanut aiheen kirjaansa vuonna 2012 New Yorkissa
tapahtuneesta Krimin perheen murhenäytelmästä, jossa lastenhoitaja puukotti
kuoliaaksi perheen kuusi- ja kaksivuotiaat lapset ja yritti sitten surmata
itsensä veitseniskuilla kaulaan. Slimani käsittelee kuitenkin aihetta
hienostuneesti ja vailla skandaalin hehkutusta. Tärkeintä on sukeltaa ihmisten
mieliin ja ymmärtää ne hienoiset liikahdukset, jotka lopulta paisuvat
hallitsemattomaksi vyöryksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti