Kustantaja:
Bazar 2019
Alkuteos: Le
Assaggiatrici
Suomennos: Helinä Kangas
Rosella Postorino (s. 1978) on italialainen journalisti,
kirjailija ja toimittaja. Suden pöydässä on hänen neljäs romaaninsa ja ensimmäinen suomeksi julkaistu teoksensa. Alkuteos Le Assaggiarici
voitti arvostetun italialaisen Premio Campiello -kirjallisuuspalkinnon vuonna 2018.
Berliiniläinen Rosa Sauer on ollut naimisissa vain vuoden,
kun aviomies Gregor lähtee vapaaehtoisena rintamalle. Kumpikaan puolisoista ei
ole kansallissosialismin kannattaja, mutta velvollisuudentunne kutsuu
puolustamaan isänmaata. Kun pommitukset Berliinissä kiihtyvät, katsoo Rosa parhaaksi
muuttaa appivanhempiensa luo Gross-Partschiin Itä-Preussiin (nykyiseen
Pohjois-Puolaan). On vuosi 1943 ja Rosa on kaksikymmentäkuusivuotias eloisa ja
kaunis nainen.
Pian Rosan saapumisen jälkeen talon ovella seisoo kaksi
SS-miestä. Yhdeksän muun naisen kanssa Rosasta tulee Hitlerin ruoanmaistaja,
sillä vain muutaman kilometrin päässä Gross-Partschista sijaitsee natsiarmeijan
salainen päämaja Sudenpesä, jossa Susi eli Hitler usein asustaa. Naisten
tehtävänä on varmistaa kolme kertaa päivässä, ettei Johtajan ruokaan ole
myrkytetty. Tietysti ajatus kuolemasta pelottaa, mutta toisaalta ruoka
maistuu nälkiintyneiden naisten suussa taivaalliselta.
Aluksi otamme pieniä palasia, aivan kuin voisimme myös
kieltäytyä tästä ruoasta, joka ei ole tarkoitettu meille, joka on tullut
osaksemme sattumalta; olemme sattumalta sen arvoisia, että meidät on kutsuttu
tälle aterialle. Mutta sitten ruoka laskeutuu vatsan tyhjään aukkoon, ja mitä
enemmän tuo aukko täyttyy, sitä enemmän se laajenee ja sitä tiukemmin
puristamme haarukoitamme. Omenastruudeli on niin hyvää että silmiini tulvahtaa
kyyneleitä…
Jokaisen on syötävä oma ruoka-annoksensa ja odotettava
sitten tunti paikoillaan, jotta ruoassa mahdollisesti oleva myrkky ennättää
vaikuttaa. Hermojaraastava tilanne. Hiukan vaikea Rosan on perustella itselleenkään
sitä, että on valmis laittamaan henkensä alttiiksi sen henkilön vuoksi, jota
inhoaa.
Meillä ei ollut vaihtoehtoa, se oli alibimme. Olin
vastuussa vain syömästäni ruoasta; syöminenhän on aivan viatonta toimintaa,
kuinka se voisi olla synti? Häpesivätkö muut naiset sitä, että he myivät
itsensä kahdellasadalla markalla kuukaudessa: hyvä palkka ja oivallinen ruoka
päälle?
Kymmenen naisen joukko on sekalainen. On intohimoisia
Hitlerin ihailijoita (Rosan määritelmän mukaan Kajahtaneet), on virallisiin
tiedotteisiin naiivisti uskovia, on kyynikoita ja on vaikenijoita. Yhteishenki
ei ole erityisen hyvä, koska useimmat ajattelevat vain omaa turvallisuuttaan.
Vastoin parempaa tietoaan Rosa kuitenkin ajautuu auttamaan pulaan joutuneita
tovereitaan, mikä kyllä vaatii rohkeutta jota hän ei ole uskonut itsessään
olevan.
Kaikenlainen sankarillisuus oli tuntunut minusta
järjettömältä jo vuosia. Minua hämmensi mikä tahansa intomielisyys, mikä
tahansa usko, etenkin usko oikeuteen – se oli romanttisen idealismin jäänne,
naiivi, epäaito tunne, irrallaan todellisuudesta.
Rosa joutuu puntaroimaan muitakin moraalisia ja eettisiä ongelmia. Miten
paljon hän tosiasiassa tietää juutalaisiin kohdistuvasta vainosta? Onko hän
vain sulkenut silmänsä, jottei joutuisi ottamaan kantaa? Kuinka monikerroksisia
ihmisen tunteet ovat? Rosa rakastaa ilman muuta yhä puolisoaan, mutta tämä ei
välttämättä ole enää edes elossa. Voiko silloin antautua ruumiin himolle, etenkin
jos suhteesta saattaa olla hyötyä? Sota loppuu aikanaan, miten elää itsensä
kanssa sen jälkeen?
Suden pöydässä -romaani kuvaa sujuvasti ja
kiinnostavasti Hitlerin aikaa uudenlaisesta näkökulmasta. Postorino näki vuonna
2012 lehtijutun tuolloin 95-vuotiaasta Margot Wölkistä, joka oli yli
seitsemänkymmentä vuotta pitänyt salassa kaikilta (jopa aviopuolisoltaan), että
oli sota-aikana ollut yksi Hitlerin ruoanmaistajista ja ainoa Punaisen Armeijan
teloitukselta säästynyt. Wölkiä haastattelemaan kirjailija ei ehtinyt ennen
tämän kuolemaa, mutta idea kirjaan oli saatu.
Oho, onpa mielenkiintoinen aihe!
VastaaPoistaKiitos vinkistä.
Tässä on tosiaan hieman erilainen näkökulma Hitlerin aikaan! Ajan julmuus käy kyllä ilmi, mutta myös inhimillisyys.
Poista