Kustantaja:
S & S
Alkuteos:
Arv og miljø
Suomennos: Katriina Huttunen
Teatterikriitikko Bergljot katkaisi yhteyden perheeseensä
kaksikymmentä vuotta sitten. Silloin terapiaistunto palautti hänen mieleensä lapsuudessa
tapahtuneita pahoja asioita, joita sukulaiset eivät kuitenkaan myöntäneet
tosiksi. Päinvastoin isä ja äiti syyttivät vanhinta tytärtään huomion
tavoittelijaksi ja psykopaatiksi ja nuoremmat sisaret Astrid ja Åsa asettuivat
heidän puolelleen. Mielenterveytensä turvaamiseksi Bergljot ei voinut muuta
kuin katkaista välit.
Olin toivonut niin kauan, niin turhaan, olin koputtanut
niin monta kertaa äidin ja isän kuvitteelliselle ovelle, olin seisonut heidän
kuvitteellisen ovensa ulkopuolella ja toivonut että se avattaisiin, että
tarinani otettaisiin vastaan, että minut otettaisiin vastaan, otettaisiin
sisään, mutta sitä ei tapahtunut, he eivät avanneet, ovi pysyi lukittuna, ja
olin pettynyt ja surullinen, seisoin kynnyksellä ja koputin heidän ovelleen, ja
lopulta lakkasin koputtamasta, toivomasta, lopulta käännyin ja lähdin sieltä ja
olin eräällä tavalla vapaa.
Nyt Bergljot on kuusikymppinen. Hän toisaalta kaipaa
perhettään ja toisaalta pelkää etenkin vanhempiensa tapaamista. Auktoritaarista
isäänsä hän pelon ja vihan ohella kunnioittaa, mutta kaunista ja hupsun
dramaattista äitiään ajattelee lähinnä katkerana tämän sokean itsekkyyden vuoksi.
Ainoastaan Astridiin Bergljotilla on jonkinlaiset välit, koska tämä pari kertaa
vuodessa soittaa ja kertoo kuulumisia.
Perintötekijät-kirjan varsinaiset tapahtumat alkavat
tilanteesta, jossa Bergljot ja veljensä Bård saavat tietää heidän selkänsä
takana tehdystä sopimuksesta. Vanhemmat ovat luovuttaneet kaksi kesämökkiään
ennakkoperintönä Astridille ja Åsalle, koska nämä ovat pysyneet vanhempiensa
rinnalla ja pitäneet näistä huolta. Bergljot ja hänen tavallansa välit
vanhempiin katkaissut Bård saavat vain pienen rahallisen korvauksen.
Äiti ja isä halusivat mieluummin lomailla vävypoikiensa kuin
oman poikansa ja tämän perheen kanssa. He eivät halunneet nähdä meitä
Hvalerissa. Mutta he halusivat Astridin ja Åsan, näiden miehet ja lapset
lähelleen Hvalerissa ja muualla. Astridiin ja Åsaan ei liittynyt menneisyyttä.
Astrid ja Åsa ottavat lahjan mukisematta vastaan, mutta Bård
vaatii kaikille sisaruksille yhtäläistä oikeutta mökkeihin. Bergljot puolestaan
ei välitä mökeistä eikä rahallisesta korvauksesta – hänelle riittäisi
perinnöksi se, että vanhemmat tunnustaisivat kohdelleensa häntä lapsena väärin.
Isän kuolema ei muuta tilannetta, sillä äiti ja sisarukset ovat yhä olemassa.
… kirjoitin Astridille, että voimme kyllä keskustella ja
pitää yhteyttä, mutta että se oli vaikeaa, koska hän ei ottanut kantaa siihen
mikä oli tärkeintä minulle ja mitä hän ei koskaan kommentoinut tai maininnut….
Kirjoitin että kyse ei ollut siitä että halusin hänen valitsevan puolensa äidin
ja isän ja minun välillä, sillä hänellä oli aina ollut äitiin ja isään
erilainen suhde kuin minulla, hänellä oli ollut erilainen lapsuus kuin minulla.
Silti hän ei voinut teeskennellä että sitä mitä olin hänelle kertonut ei ollut
olemassa, vaikka siihen olikin hänen mielestään epämiellyttävää tai mahdotonta
ottaa kantaa. Se oli hänen haasteensa, kirjoitin. Jos hän halusi olla väleissä kanssani,
ehtona täytyi olla minun tarinani, se mitä olin kertonut.
Bergljot joutuu helposti tunnekuohun valtaan eikä runsas
alkoholinkäyttö paranna asiaa. Bergljot haluaisi tulla kuulluksi ja uskotuksi,
mutta hänen öisin lähettämänsä katkerat ja kiihkeät sähköpostiviestit tuskin
saavat muita suopeammalle mielelle. Voivatko välit koskaan palautua? Mitä perheenjäsenten
välille revennyt kuilu merkitsee seuraavilla sukupolville? Ainakin Bergljotin lapset ovat asettuneet
täysin äitinsä puolelle ja ruvenneet karttamaan sukutapaamisia..
Hjorthin teksti on vuolasta ja tunteikasta. Samoja asioita
ja sanoja toistellaan uudestaan ja uudestaan. Ote on kiihkeä, paikoin miltei
hysteerinen, ja kertojan tunteet heilahtelevat paniikista vihaan ja surusta
vainoharhaisuuteen. Bergljotin unetkin tuntuvat olevan täynnä omaan
elämäntilanteeseen liittyviä merkityksiä ja symboleja. Välillä lukijaa jo alkaa
uuvuttaa tämä samassa kehässä kieppuminen, vaikka tekstissä kieltämättä on myös
voimaa ja runollisuutta.
Perintötekijät-romaani sai vuonna 2016 arvostetun
Kritikerprisen-palkinnon ja oli vuonna 2017 ehdolla Pohjoismaiden neuvoston
kirjallisuuspalkintoon. Teos perustuu paljolti Vigdis Hjorthin omiin
kokemuksiin, mikä on Norjassa nostattanut keskustelua siitä, miten paljon
kirjailijan ja ennen kaikkea hänen läheistensä elämää voi ruotia julkisuudessa.
Myös kirjailijan sisar juristi Helga Hjorth reagoi teokseen ja julkaisi 2017
oman näkemyksensä perintöriidasta romaanissa Fri vilje.
Olen ajatellut kuunnella tämän jossain välissä. Vuolas, tunteikas ja kiihkeä kuulostaa sellaiselta mikä voisi taipuakin äänikirjaksi, vai mitä sanoisit kun olet kirjan lukenut?
VastaaPoistaHyvä lukija saa tästä varmasti paljon irti. Haasteellinen tämä kyllä on, koska samat ajatukset kieppuvat kehässä yhä uudestaan.
Poista