Kustantaja: Otava 2021
Saila Susiluoto (s. 1971) on palkittu runoilija, jolta 2021
ilmestyi ensimmäinen romaani nimeltä Kehrä. Tosin tämäkin teos
muistuttaa enemmän proosarunoa kuin perinteistä romaania. Teksti on hienostunutta
ja moniulotteista, mutta kiinnostavasti myös pikkuisen rosoista. Toistuvana
symbolina on kehrä: antiikin maailman napa, aurinko, mehiläispesä, koko elämä.
Mazzano Romano on italialainen keskiaikainen
pikkukaupunki, jota ympäröi ihmeellinen luonto. Trejan laakson vesiputoukset
puskevat höyryä niin että edessä nouseva vuori on kuin elokuvasta Sumuisten
vuorten gorillat, tämä on näkymä parvekkeen aitiolta. Ensimmäisenä yönä laakson
yllä näkyvät tähdet, lehtipöllö laulaa, putouksen kuohu. On niin hiljaista että
taivaalle miltei repeytyy linnunradan kumea ääni.
Suomalainen kirjailijapariskunta viettää neljä viikkoa
Mazzanon kylän linnakkeessa eli borgossa sijaitsevassa taiteilijaresidenssissä.
Asunto on kostea ja kylmä, mutta etenkin ensi päivinä sieltä avautuvat
hurmaavat maisemat korvaavat epämukavuudet. Vähitellen kuitenkin jopa kauneuteen
tottuu ja huomio kiinnittyy enemmän kylän rähjäisyyteen ja likaisuuteen.
… seinillä ryöpsähtelevät villiviinit, ruukuissa kasvaa
milloin mitäkin mutta aina jotain, sinisiä kukkia, pieniä tomaatteja,
vaaleanpunaisia pelargonioita, basilikaa, tunnistamattomia rönsyjä, kadun yllä
roikkuu erivärisiä vaatteita tai räsyjä, pimeässä ja kosteassa, eivät ne siinä
kuivu, tuolla on rikkinäisiä ämpäreitä, jalan edestä talon koloihin luikahtavia
takkuisia kissoja…
Nainen kirjaa päivittäin muistiin kokemuksiaan, kun
residenssin asukkaat tutkivat kylän ympäristöä, luontoa ja ikivanhoja
muistomerkkejä tai matkustelevat suurempiin kaupunkeihin. Paikat, tapahtumat ja
kokemukset löytävät yllättäviä yhtymäkohtia antiikin myyteihin, Egyptin jumaliin,
satuihin ja naisen näkemiin mystisiin uniin.
Päiväkirjanomaisten merkintöjen lomaan nainen sirottelee eri
suuntiin harhailevia mietteitään. Hän ajattelee esimerkiksi monin tavoin
lahjakasta isäänsä, jonka elämää lukuisat pelot rajoittavat. Tytär puolestaan
saa äidin miettimään asioiden tärkeysjärjestystä. Tyttö suree lajikatoa,
luonnon kuormittumista ja saastumista eikä halua tehdä tai omistaa mitään
turhaa. Hän ei usko, että sanat riittävät enää pelastamaan kaunista maailmaamme.
Miksi surra kirjoituksen katoamista, runojen, lauseiden
ja tarinoiden häviämistä, merkityksen vähenemistä, oman ruumiin vanhenemista ja
hajoamista, kun luonto, koko sen avara ja loistavan kukoistava elonkirjo on
vähä vähältä katoamassa? Meidän maailmamme joka ei ole ihmiskunnan kaaren
säkenöivä kulissi, silti se on ainut joka olemassaolomme kerran todisti, Maa.
Eniten nainen kuitenkin pohtii omaa kirjailijantyötään ja omaa
luovuuttaan. Hän oli suunnitellut aloittavansa Italiassa seuraavaa teostaan ja
kokeilevansa runojen jälkeen jotain ihan uutta. Mitään ei kuitenkaan tunnu
syntyvän. Novelleihin olisi ideoita, mutta teksti ei lähde vetämään. Romaanimuoto
taas ei tunnu omalta. Nainen haluaisi luoda taivaanrannan kultaisesta kehrästä
siistin kerän, mutta tulos saattaakin olla sotku!
Tuntuu kuin olisin kävellyt runosta kauas, kuin olisin
katkaissut taustalla alati jylläävän metaforakoneiston, ikään kuin metafora
itsessään olisi liikaa tai ei riittäisi, kuin se olisi liian kaukana, ei enää
tavoittaisi mitään. Vielä kauempana on romaanimuoto jota olen hakenut, johon
olen kyllästynyt heti, muotoon tai omaan ääneeni muodon sisällä, olen lakannut
kirjoittamasta ja vaiennut. Jokaisen hiljaisuuden jälkeen tuntuu että olen yhä
vähemmän kirjailija, vähemmän minä, mitään. Muodonmuutoksessa tämä on
kivuliainta. Jotain, jokin on muuttumassa mutta ei ole takeita mitä
liikahduksen takana on, perhosen väreilevät, loistavat siivet tai pieni,
tuhkaantunut kotelo josta elämä on lopullisesti kadonnut.
Kehrä on kaunis ja monikerroksinen teos, joka tarjoaa
loputtomasti oivallettavaa ja nautiskeltavaa. Se on yhtä aikaa haikea
hyvästijättö entiselle maailmallemme ja toiveikas katse tulevaisuuteen. Ehkäpä
sanoissa sittenkin on voimaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti