Kustantaja: Tammi 2021
Tumma, kookas nainen, jota Italiassa luultiin venäläiseksi
aristokraatiksi. Lahjakas nainen, jonka ansiosta Alvar Aallosta tuli kuuluisa.
Nainen, joka jäi vaille ansaitsemaansa arvostusta. Rouva Alvar Aalto. Aino A.
Ai kyllä kannatti saada syöpä ja kuolla, kun sai elää
sellaisen miehen rinnalla. Tai jos ei rinnalla niin ainakin samassa talossa,
siinä jonka minä suunnittelin… Anteeksi, nyt lipsahti. Talossa jonka Hän
suunnitteli. Kaikki minkä minä suunnittelin, oli yhden nukutun yön jälkeen
hänen suunnittelemaansa.
Aino Marsio (1894–19949) osoitti melkoista rohkeutta
lähtiessään opiskelemaan arkkitehdiksi, sillä ammattia ei 1900-luvun alussa
pidetty naiselle ollenkaan sopivana. Professorikin varoitti: miesarkkitehdit
tulisivat saamaan useimmat merkittävät suunnittelutyöt, vaikka heidän
suunnitelmansa olisivat kuinka epäkäytännöllisiä ja hengettömiä rumiluksia
tahansa. Samaa sanoi myöhemmin Suomen ensimmäinen oman toimistonsa perustanut naisarkkitehti
Wivi Lönn:
… mitä tahansa naisarkkitehtina teetkin, sinulle annetaan
kunniaa vain sisustajana, koristelijana, ornamenttien tekijänä, lautasliinan
taittelijana.
Ainon avioliitto Jyväskylään toimistonsa perustaneen Alvar
Aallon (1898–1976) kanssa tuskin perustui suureen rakkauteen. Ennemminkin taisi
olla kyse yhteisen ammatin luomasta ymmärtämyksestä ja yhteistyön tarjoamista
mahdollisuuksista. Alvar ideoi ja Aino piirsi hänen lennokkaat suunnitelmansa
ymmärrettävään muotoon. Ainolla olivat etunaan epätavalliset taidot: kokemus
puusepän ja muurarin töistä.
Järvelä ei Alvarin maineelle kumartele. Mies on äärettömän
huomionhakuinen – aina esiintymässä kuin näyttelijä yleisölleen. Itsetunto on
suunnaton. Toisaalta Alvar on kuin lapsi, jonka on aina voitettava kilpailut,
joita muut eivät ehkä tiedä olevan käynnissäkään, ja joka siksi kieltäytyy
nostamasta Ainoakaan tasavertaiseksi rinnalleen.
Alvarin päässä suunnitelmat sinkoilevat. Aino oppii pian,
että vaikeneminen on viisautta toteutuskelvottomien ideoiden kohdalla – tällä
tavalla ne unohtuvat Alvarilta nopeasti ja tekevät tilaa uusille suunnitelmille.
Syntyneistä raakileista kehittyy sitten Ainon ansiosta uutta suomalaista
arkkitehtuuria, kunhan Alvar vain ei pääse tekemään piirustuksiin muutoksia.
Alvar ei ole helppo työtoveri eikä myöskään helppo puoliso.
Naissuhteita hänellä riittää, oonhan Alvaillar hurmaamisen lahja. Hurmaamistaidollaan
hän onnistuu hankkimaan myös tukijoita, mutta tolkku rahankäytössä puuttuu
kokonaan ja vie perheen välillä pahaan ahdinkoon. Kauniita lupauksia mies
suoltaa keveästi, mutta unohtaa ne hetkessä.
Alvar on sinitiainen. Kaikille rintahöyheniään
pörhistelevä ja ympäriinsä äkeilevä, reviiristään tietoinen. Tiainen, joka
matkustaa lastulla soljuvan virtani päällä ja tiitittää jokaisen joenmutkan
jälkeen, että tsii-tsii, minä voitin, olen ensimmäinen… Minä ole Aino. Minä
olen tuli ja vesi ja maa ja ilma. Ja niiden kaikkien kultainen leikkaus.
Ainakin olen kaikkea tuota enemmän kuin herra Tsii-tsii.
Aino on eittämättä luova ja lahjakas ja omaa myös pelisilmää.
Yksi Ainon lempi-ideoista on tehdä kodista rajaton eli yhdistää sisätilat
suurilla ikkunoilla ja liukuovilla ulkotilaan. Kaarevat muodot ovat toinen
hänen kehittelemänsä oivallus: aaltoilevat sisäkatot, aaltoilevat seinät ja
kaartuvajalkaiset tuolit. Kaikkea tätä palvotaan yhä Alvar Aallon nerokkuuden
tuloksena.
Tätä on arkkitehtuuri. Toisten ideoiden varastamista ja
uudelleen keksimistä ominaan. Jos haluaa olla suuri arkkitehti, pitää olla myös
suuresti huonomuistinen, jotta voi vakuuttavasti kieltää napanneensa ideansa
muilta.
Ilmeisesti Jari Järvelän tympeytyminen Alvar Aaltoa kohtaan
on alkanut Jyväskylän yliopiston päärakennuksen käyttökelvottomista vessoista
ja johtanut aiheeseen perehtymisen jälkeen lopulta Aino Aallon jäljille.
Taustatyön määrä on jälkisanojen perusteella ollut suunnaton, mutta sen
tuloksena on syntynyt teos, jossa yhdistyvät hyvä ajankuva ja hykerryttävän
satiirinen henkilökuvaus.
Ainon jääminen miehensä varjoon ja vaille tunnustusta tuntuu
pahalta. Toisaalta vaikuttaa siltä, ettei Aino tehnyt työtään maineen vuoksi, vaan
ihmisläheisen arkkitehtuurin ja käytännöllisten tavaroiden luomiseksi.
Järvelälle kiitos siitä, että tämä lahjakas, ahkera ja järkevä nainen pääsee
nyt viimeinkin esiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti