Kustantaja: WSOY 2023
Alkuteos: Regardez-nous danser
Suomennos: Sampsa Peltonen
Katsokaa kun tanssimme on toinen osa Leïla Slimanin Toisten
maa -trilogiasta ja jatkoa teokselle Sotaa, sotaa, sotaa, jossa
ranskalainen Mathilde ja marokkolainen upseeri Amine tapasivat vuonna 1944
Elsassissa, rakastuivat ja menivät naimisiin. Mathilde matkusti Marokkoon
eksoottisen seikkailun toivossa, mutta edessä olikin vuosia kestävä ankara
aherrus Aminen perimällä maatilalla Meknèsissä. Sarja perustuu osittain
Slimanin oman suvun tarinaan.
Katsokaa kun tanssimme -teos käsittelee vuosia
1968–1974. Marokossa vallitsee poikkeustila, parlamentti on erotettu ja perustuslaki
hyllytetty. Kapinoitsijoita kohdellaan ankarasti ja jopa lukiolaisia ammutaan.
Kuningas Hassan II vakuuttaa tukevansa erityisesti maataloutta, mutta keskittyy
lähinnä pönkittämään omaa valtaansa. Hänellä on onni mukanaan, sillä hän
selviää hengissä attentaateista ja armeijan vallankaappausyrityksestä.
Maareformin hän aloittaa vuonna 1972.
Amine on ostanut edullisesti pari naapuritilaa ja
vaurastunut, joten hän on nyt kelvollinen seurapiireihin ja rotaryklubiinkin.
Hän on komea kuin filmitähti, hyvä tanssimaan ja kovasti naisten suosiossa. Mikään
ei kuitenkaan tuo Aminelle turvallisuuden tunnetta, vaan hän pelkää koko ajan
velkaantumista ja konkurssia. Aviopuolisona hänestä on tullut etäinen ja valtaansa
korostava ja työnantajana kova ja joustamaton.
Mathilde ei viihdy seurapiiritilaisuuksissa, joissa tuntee
itsensä kömpelöksi ja elähtäneeksi. Kotona hän saa syytöksiä laiskottelusta ja
tuhlailusta, vaikka on oikeastaan se, joka pitää kodin pystyssä ja maatilan
kirjanpidon kunnossa. Marokkolaisessa kulttuurissa naisella vain ei ole kovin suurta
arvoa, mistä todistaa Aminen kauniin ja kapinallisen Selma-sisaren dramaattinen
kohtalokin. Vanhat kaunat estävät kuitenkin naisia yhdistämästä voimiaan.
Jokaisen silitetyn paidan, kiillotetun kengän ja vyön
päällä pömpöttävän vatsan takana Mathilde näki naisen kädet. Jääkylmään veteen
kastetut kastiketahroja suovalla kuuraavat kädet. Kädet täynnä pieniä
palovammoja ja haavoja, jotka eivät ehtineet arpeutua… Amine kuvitteli, että
Mathilde tekee tuon kaiken silkasta rakkaudesta, ja Mathilden teki mieli
huutaa: ”Se, mitä minä sinusta teen silkasta rakkaudesta, se on työtä!”
Katsokaan kun tanssimme -teoksessa keskitytään
paljolti seuraavan sukupolven jäseniin. Aminen ja Mathilden tytär Aïcha opiskelee Strasbourgissa lääkäriksi. Hän on totinen
ja syrjäänvetäytyvä nuori nainen, joka syventyy täysillä opintoihinsa, koska muiden
joukossa tuntee itsensä ulkopuoliseksi ja tyhmäksi. Suhtautuminen ”afrikkalaiseen”
on usein ennakkoluuloista ja kommentit rasistisia.
Vieraillessaan neljän opiskeluvuoden jälkeen kotona Aïcha tuntee itsensä jälleen muista poikkeavaksi ja
vieraaksi. Isän toiveesta hän auttelee Mathildea sairastuvalla ja osoittautuu
varsin päteväksi, mutta ei aina kiitollisuudella vastaanotetuksi. Mathilde on
saavuttanut kyläläisten luottamuksen, mutta tuntee nyt itsensä pelkäksi
puoskariksi.
Kouluaikaisen ystävänsä seurassa Aïcha
osallistuu nuorison hillittömään ilonpitoon, mutta tapaa myös vakavahenkisen
taloustieteiden opiskelijan Mehdin, joka haluaisi uudistaa marokkolaista yhteiskuntaa
ja jota ystävät siksi kutsuvat Karl Marxiksi. Miehen vaikutuksesta Aïcha alkaa
havainnoida elinympäristöään ihan uudella tavalla. Perustuuko hänen perheensä -
ja koko marokkolaiseliitin - vauraus heikommassa asemassa olevien
hyväksikäytölle?
Hän ei ollut ikinä tullut katsoneeksi kunnolla kaikkia
kotimaansa naisia ja miehiä, heidän kurjia elinolojaan, kaikkea sitä puutetta.
Niitä miesjoukkoja, jotka passitettiin sotimaan toisten puolesta, kuolemaan
toisten puolesta, uhraamaan parhaat vuotensa ja voimansa työnteon alttarille.
Toisten puolesta.
Aïchan veli, kahdeksantoistavuotias Selim, on ajelehtija.
Hän joutuukin etsimään omaa tietään varsin epäsovinnaisilta tahoilta kuten
esimerkiksi marokkolaisten keskuudessa suurta hämmästystä aiheuttavista
hippiyhteisöistä, kunnes lopulta irtaantuu perheestään täysin. Aminelle tämä
aiheuttaa kalvavaa ahdistusta: kuka rupeaa aikanaan hoitamaan maatilaa, jonka
eteen hän on uhrannut niin paljon?
Kun hän makaa haudassa, näillä mailla patsastelee joku
toinen, josta Aminen ei tiedä mitään ja joka voi vaikka tuhota kaiken. Ajatus
riivaa häntä, eikä hän ymmärrä, miksi on saanut osakseen tällaista
kiittämättömyyttä.
Kirjan lopussa ollaan vuodessa 1974. Aïcha
on läheistensä epäilyistä ja paheksunnastakin huolimatta erikoistunut
naistentauteihin ja synnytyksiin, koska haluaa auttaa nimenomaan naisia. Hän on
naimisissa, mutta silti täysin itsenäinen oman tiensä kulkija. Nyt Amine ja
Mathilde ovat saaneet ilouutisen: heille on syntynyt tyttärentytär! Tieto
nostaa jo unohdetuiksi luullut tunteet pintaan ja purkaantuu tanssiksi.
Ja sitten pariskunta oli keinunut siinä pitkien palmujen
alla sylikkäin joulukuun viimassa, vaikka ympärillä oli lauma epäuskoisena
tuijottavia kuiskuttelevia naisia. Amine ja Mathilde olivat tanssineet, ja
jotkut naisista vannoivat myöhemmin, että isännän poskilla valui kyyneliä ja
emäntä toisteli arabiaksi: ”Olethan sinä onnellinen, olethan?”
Tanssijoita ja tanssin katsojia kuvataan myös esimerkiksi Aïchan
häiden yhteydessä. Siinä tilanteessa korostuvat Marokossa vallitsevat
luokkaerot, sillä katsojat ovat varjossa lymyileviä köyhiä kyläläisiä ja
tanssijat vaurasta marokkolaiseliittiä ulkomaalaisine ystävineen. Marokkolaisuuteen
juhlissa ei viittaa mikään. Samankaltaisilla tuokiokuvilla Slimani konkretisoi muitakin
marokkolaisen yhteiskunnan piirteitä: kaikkialla rehottavaa korruptiota, turismin
vaikutusta, naisten huonoa asemaa, yläluokan itsekeskeisyyttä ja opportunismia,
omasta kulttuurista irtaantumista.
Eivät he niin erilaisia olleet kuin samassa
illallispöydässä istuvat arabit, nuo elegantit ja avarakatseiset herrasmiehet,
everstit ja korkeat virkamiehet, joiden rouvilla oli länsimaalaiset iltapuvut
ja lyhyet hiukset. Ei, eivät he tosiaan niin erilaisia olleet kuin nämä yläluokkaiset,
jotka vailla tunnontuskia ja taka-ajatuksia antoivat paljasjalkaisten lasten
kantaa ostoksensa keskustorilta eivätkä suostuneet heltymään kerjäläisille,
”koska siinä käy niin kuin koirille, joille heitetään tähteitä ruokapöydän
alle. Tottuvat vielä sellaiseen ja menettävät pian viimeisetkin työhalut.”
PS. Kirjan alussa on hyvä henkilöesittely, kiitos siitä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti