Kustantaja: Johnny Kniga 2015
Tapio Koivukarin romaani Ariasman
(2011) kertoi siitä, miten vuonna 1615 islantilaiset talonpojat surmasivat nimismiehen yllytyksestä joukon Islannin vesille valaanpyyntiin saapuneita baskikalastajia. Poltetun miehen tytär -teos kuvaa
tapahtumia samalla seudulla viitisenkymmentä vuotta myöhemmin.
Nuori Manga vaeltaa ylängön halki, kohti seutuja joilla on
tuntematon ja joilla on ehkä mahdollisuus saada työtä ja uusi elämä. Mangan isä
Hyväniemen Thórdur nimittäin on vastikään poltettu roviolla noitana ja nyt epäillään
tytärtäkin Paholaisen välikappaleeksi. Tuttavat loittonevat, orastava
rakkaussuhde lopahtaa ja lapset heittelevät kivillä. Kirkonmäellä syljetään
perään ja singotaan kirouksia.
… täällä minua odotti
vain tihentyvä piiri kuin korppien joukko jalkaansa loukanneen karitsan
ympärillä, odotti syytösten syöveri ja pahan hengen palkka, sillä milläs olisin
saattanut todistaa, etten tiennyt kirkossa kouristavan pirun alkuperää, en sen enempää
kuin toisetkaan, niin lähellä oli se leiskaus, syljetty syytös, olinhan minä
Hyväniemen Manga, poltetun miehen tytär…
Kirjan ensimmäisessä osassa vuorottelevat kertojina
pääasiassa Manga ja Thórdur. Siinä selviää, miten naapureitaan rohkeammasta ja
yritteliäämmästä ihmisestä voi tulla ”Rantojen suurin noitamies”, joka
syytösten paineessa alkaa epäillä itsekin itseään. Toki Thórdur on
kristillisten menojen ohella tehnyt varmuuden vuoksi vanhoja taikoja ja
uhrannut pikkuväelle, mutta niinhän on tehnyt moni muukin.
Ensi alkuun on vain vihjailtu vaimeasti, miten Thórduria säät
suosivat ja miten hän aina löytää parhaat turska- ja haiapajat. Sitten on alettu huhuta vaimon kuolemasta hivuttavaan sairauteen ja nopeasti löydetystä uudesta
rakkaudesta. Yhtäkkiä kaikkialla onkin jo nähty merkkejä noituudesta. Papin suuhun
lentänyt kärpänen saa hänet yskimään kesken siunauksen - Paholainen on ottanut
kärpäsen muodon. Kirkonmenojen aikana nuoret neidot alkavat kouristella ja kirkua
- Paholainen on mennyt heihin. Kun yhä useampi sormi osoittaa Thórduria, on tie
roviolle valmis.
Kirjan toinen osa kertoo Mangasta. Voiko hän löytää uuden
elämän? Uskaltautuuko hän oikeuteen itseään puolustamaan? Tämä on myös kaunis
rakkaustarina, jossa epäitsekkyys ja uskollisuus kukoistavat vaikeuksista
huolimatta. Onneksi sentään vielä joku säilyttää suhteellisuudentajunsa eikä
anna järjen ja ystävyyden hävitä noituusepäilyiden keskellä.
… jos ruvetaan
noitamiehen perhettäkin epäilemään ihan vain varmuuden vuoksi, riittääkö sekään
ja pitääkö tuomita ennen pitkää koko pitäjän väki.
Poltetun miehen ja hänen tyttärensä tarina etenee ilman
ylitsepursuavaa dramatiikkaa. Koivukarin hidas ja rauhallinen tyyli pystyy kyllä
hyvin paljastamaan ihmisten mielenliikkeet ja heidän vähittäisen murtumisensa
tai kasvamisensa. Pienin vivahtein kuvataan sitä, miten joukkohysteria ottaa
ihmiset valtaansa muutaman omia tarkoitusperiään ajavan kiihottajan pistäessä
vyöryn liikkeelle. Pelottavaa ajatella, miten nykyaikana sosiaalisessa mediassa
liikkeelle lähtevät valeuutiset voivat saada yhtä pelottavia mittasuhteita!
Tavalliseen tapaansa Koivukari on perehtynyt tarkasti
1600-luvun uskomuksiin Islannissa, kansantarinoihin ja tapoihin. On paljon
tietoa oikeuskäytännöistä, joissa juonittelulla tuntuu olleen suuri sija. On
tietoa asumisesta ja vaikkapa turvetalon rakentamisesta. Pientä
salaperäisyyttäkin on: mitä merkitsee tarinassa siellä täällä vilahteleva kettu?
Traanituikun valo ja
toisaalta sana, ääneen luettu tai laulettu, tarinaa eteenpäin vievä tai
taitavasti runomuotoon taottu. Kaikki ne lupasivat hengen voittoa aineesta ja
valon pimeydestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti