Kustantaja: Otava 2019
Euran Honkilahdessa vuonna 1955 syntynyt Ulla-Maija
Paavilainen työskenteli 1980-luvulla vapaana toimittajana Jyväskylässä, kun hänet
kutsuttiin Uusi Suomi -lehteen Helsinkiin. Myöhemmin Paavilainen oli
toimittajana Seurassa ja Iltalehdessä ennen kahdeksantoista vuotta kestävää
uraansa Me Naiset -lehden päätoimittajana. Sitten meni kymmenen vuotta
Sport-lehden päätoimittajana, kunnes Paavilainen jättäytyi vapaaksi
journalistiksi. Eli kokemus lehtimaailmasta on vankka.
Yksi Hyvä tyttö
-romaanin keskeisistä henkilöistä on Aura. Hän työskentelee 1980-luvun maakunnassa
keikkatoimittajana eikä kavahda paukkupakkasia, ympäripyöreitä päiviä tai
hyytyviä autoja. Useita kuolonuhreja vaatineesta vanhainkodin tulipalosta Aura
onnistuu kirjoittamaan niin tunnevoimaisen artikkelin, että Uusi Sanoma -lehti
katsoo aiheelliseksi kutsua hänet riveihinsä Helsinkiin.
Aura aloittaa työnsä naistensivujen osastolla. Etukäteen
nousevaksi kyvyksi hehkutettu nuori toimittaja joutuu hakemaan paikkaansa ja
luomaan omat kontaktiverkkonsa. Koulu on kieltämättä kovaa, kun maalaistyttö
joutuu ilman varoitusta keskelle seurapiiritapahtumaa ja jopa linnan juhliin.
Opittava on myös se, mistä asioista ja missä hengessä linjaltaan
konservatiivisessa lehdessä saa kirjoittaa.
Hänpä aloittaa jutun kirjoittamalla siitä,
miten joulun aikaan ihmisillä pitäisi olla hyvää tahtoa ja
lähimmäisenrakkautta. Ei ole hyvää tahtoa sellaisella, joka kaasuttaa autollaan
apua tarvitsevan perheen ohitse pakkasessa ja jättää nämä kärsimään ja
paleltumaan.
Jutussa on kyseenalaistettava, onko
ihmisillä enää ollenkaan jäljellä inhimillisiä tunteita. Voisiko siinä viitata
jotenkin Jeesus-lapseen ja talliin? Ehkä ei. Jeesushan jäi henkiin.
Aura on yksinäinen. Toimittajien vapaa-aikaan kuuluisivat
kapakassa istuminen ja runsas ryyppääminen, mutta Auralla jo opintolainan koroista
suoriutuminen vaatii valintoja. Mielellään Aura kyllä tarttuu jokaiseen
ojennettuun käteen, jopa silloin kun se on jo varattu. Eihän moni muukaan pistä
painoa uskollisuudelle.
Sanomalehden ja aikakauslehtien toimittajat
istuvat eri puolilla kapakkaa. Heidän pöytäkeskusteluissaan on se ero, että
sanomalehden toimittajat kertaavat päivän tapahtumia ja haukkuvat esimiehiään,
kun taas aikakauslehtien toimittajat kehuvat itseään ja haukkuvat esimiehiään.
Toinen tärkeä nainen Hyvä
tyttö -romaanissa on Auran pomo, osastopäällikkö Erika. Hän häpeää
vaatimattomia lähtökohtiaan ja pyrkii salaamaan niin taustansa kuin myös sen
tosiasian, että on päässyt esimiesasemaan lehden omistajan tuella. Tosin se
taitaa olla turhaa paikassa, joka vilisee toimittajia… Erika esiintyy
tietoisesti hyväntuulisena ja tasapainoisena ja ihailee kovasti mukavan pomon
olemustaan. Kuitenkaan hän ei häpeä käyttää hyväkseen Auran artikkelia, jonka
julkaisemisen on siirtänyt hamaan tulevaisuuteen.
Kulisseissa käydään jo taistelua vallasta. Lehtitalon omistaja
”Lasseliten” haluaisi säilyttää kaiken ennallaan eikä missään tapauksessa tahtoisi
luopua paperimuotoisesta sanomalehdestä. Uudistajat taas saarnaavat uuden tekniikan,
organisaation muokkaamisen ja sisällön uudistamisen puolesta. Edistyksellisimmät
povaavat jo tietotekniikan voittokulkuakin, mutta harva vielä siitä innostuu.
Hyvä tyttö on
kepeä ja nopealukuinen romaani, jonka vahvana pohjana ja uskottavuuden takeena
ovat Paavilaisen omat kokemukset. Kiinnostavuutta siinä riittää kaikille, vaikka lehtialan ammattilaisille.se varmaankin tarjoaa erityisen paljon muisteltavaa ja vertailtavaa. Jatkoa on luvassa, jolloin selvinnee se, onko
Aura enemmän kuin hyvä tyttö ja se, miten pitkälle kantavat Erikan juonittelut.
Pienistä vihjeistä voisi arvella, että jatkossa entistä suuremman roolin saa Lisa,
omistaja-Lassen vaatelias ja määrätietoinen Rouva.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti