Kustantaja:
Otava 2018
Alkuteokset:
Mother’s Milk ja At Last
Suomennos: Markku Päkkilä
Edward St Aubynin (s. 1960) viisiosainen Patrick Melrosen tarina on osittain omaelämäkerrallinen. Sen kolme ensimmäistä osaa ilmestyivät keväällä 2018 yhteisniteessä Loistava menneisyys. Syksyllä 2018
ilmestyneessä niteessä Toivoa sopii sarjan
kaksi viimeistä osaa keskittyvät selvittelemään sitä, onko Patrickin
itsetuhoisuus äidin vai isän syytä. Isä oli hirveä sadisti, mutta oliko äitikin
täysin epäpätevä?
Äidinmaitoa-osassa
Patrick on 42-vuotias, työskentelee asianajajana, on naimisissa ja kahden
pienen pojan isä. Elämäänsä tyytyväinen Patrick ei ole. Alkoholinkäyttö on
lähtenyt jälleen hallinnasta. Mary-vaimo omistautuu täysin Thomas-vauvalle eikä
enää hääräile miehensä ympärillä. Hänelle Patrickin uskottomuus on miltei
helpotus, mutta mies kaipaa äidillistä syliä.
Hänen laillaan rakennettu
ihminen, joka oli pohjimmiltaan silkkaa kaaosta ja pitkälle kehittynyttä älyä
eikä juuri mitään niiden välissä, tarvitsi epätoivoisesti jonkinlaista
ei-kenenkään-maata.
Patrickin Eleanor-äiti on tässä vaiheessa halvauskohtauksen
jälkeen hoitokodissa miltei puhekyvyttömänä. Viimeisillä voimillaan hän jakelee
pois omaisuuttaan ja lahjoittaa perheen Ranskassa sijaitsevan Saint-Nazairen
kesäkodin lipeväkielisen Seamusin johtamalle Transpersoonallisuussäätiölle.
Patrick näyttää jäävän tyhjän päälle, mikä ei paranna hänen mielialaansa.
Anteliaisuus syntyi
yleensä halusta antaa jotakin jollekulle, kun taas Eleanorin filantropia oli
perustunut haluun antaa kenelle tahansa kaikki.
Asioita katsotaan paljon myös Patrickin ja Maryn esikoisen
Robertin kannalta. Hän on tarkkanäköinen poika, mutta välillä päässä mylläävät
mielikuvat käyvät hänen voimilleen. Thomas-vauva on katkaissut Robertin
yhteyden äitiin, joten poika lähentyy yhä enemmän isäänsä. Pikkuvanhaan tapaan
hän toistelee tältä oppimiaan mielipiteitä.
Loppujen lopuksi
-osassa ollaan Eleanorin hautajaisissa. Rituaalien lomassa paljastetaan
esimerkiksi Eleanorin taustaa ja sitä, miksi hänestä tuli sellainen kuin tuli. Miksi
hän luopui omaisuudesta? Miksi hän jäi avioliittoon järjettömän väkivaltaisen
Davidin kanssa ja uhrasi tämän mielihaluille poikansakin?
Vastaus piilee paljolti Eleanorin omassa lapsuudessa ja
nuoruudessa. Upporikkaassa perheessä, ylimielisessä säätyläiselämässä. Tasa-arvottomuuden
herättämässä auttamishalussa. Halussa olla parantaja ja pyhimys.
… hän oli takertunut
ajatukseen, että häntä odotti tehtävä maailman pelastajana, vesimiehen aika,
paluu primitiiviseen kristinuskoon, samanismin paluu – nimilappu vaihtui
vuosittain, mutta Eleanorin rooli säilyi ennallaan: sankarillinen ja
optimistinen näkijä, joka ylpeili nöyryydellään.
Kirjan ote on satiirinen. Henkilöistä esimerkiksi Maryn
itsekeskeinen ja välinpitämätön äiti on kuvattu varsin säälimättömästi, samaten
Eleanorin materiaan kiintynyt Nancy-sisko, jonka mielestä tuttavien
kallisarvoiset esineet pääsisivät paremmin arvoonsa hänen hoivissaan. Huumoria
on Patrickin lasten pikkuvanhoissa ja joskus varsin oivaltavissa kommenteissa.
Nimihenkilö Patrick ei enää keski-ikäisenä herätä niin
paljon sääliä kuin herätti kauhean lapsuuden haavoittamana nuorukaisena.
Päinvastoin alkaa kyllästyä hänen jatkuvaan uhrin osassa vellomiseensa ja
muiden syyttelyynsä ja toivoisi hänen ryhdistäytyvän. Onneksi loppu jo lupailee
hyvää. Patrick oivaltaa, että isä ja äiti olivat vain ihmisiä ja uhreja hekin.
Myötätunnon syvetessä
hän tajusi olevansa oletettujen syyttäjiensä vertainen ja näki vanhempansa,
kärsimystensä oletetut syypäät, onnettomina lapsina, joiden vanhemmat näyttivät
puolestaan syypäiltä heidän kärsimyksiinsä. Ei ollut ketään jota syyttää, vaan
kaikki tarvitsivat apua, ja ne jotka näyttivät ansainneen kovimmat syytökset
tarvitsivat sitä eniten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti