Kustantaja: Otava 2019
Pienessä maalaiskylässä Pyreneillä asui 1100-luvulla Adèle-niminen
tyttö, joka menetti jo varhain äitinsä ja joutui hoitamaan yksinään isänsä
taloutta. Hurskaan äitinsä opetuksia noudattaen tyttö kävi ahkerasti kirkossa,
vaikka tulikin sen takia jumalattoman isänsä pahoinpitelemäksi. Aikuisuuden
kynnyksellä Adéle jäi härkävaunujen alle niin pahasti, että molemmat jalat
ruhjoutuivat. Avuttomana toipilaana hän sitten tuli raiskatuksi ja alkoi
odottaa lasta, mutta lapsi syntyi kuolleena. Tämän jälkeen sielunsynkkyyteen
vajonnut Adèle harhaili ympäriinsä ja jostain syystä putosi kalliolta, mutta ei
kuollutkaan! Päinvastoin, hän lakkasi jopa ontumasta! Vähitellen kyläläiset
ymmärsivät, että Adèle kykeni ihmetekoihin ja auttoi rukouksillaan apua
tarvitsevia. Adéle kuoli pelastaessaan palavasta talosta pienen lapsen – mutta
vain, koska oli sopinut niin Jumalan kanssa.
Adèlen kysymys -pienoisromaanin kertoja,
keski-ikäinen yliopisto-opettaja, ryhtyy sapattivapaansa aikana täydentämään
kesken jääneitä kirkkohistorian opintojaan. Tutkimuksensa aiheeksi hän valitsee
Etelä-Ranskassa 900 vuotta sitten eläneen Pyhän Adèlen, joka kaltoinkohdellusta
lapsesta ja hyväksikäytetystä neidosta muuttui ihmeidentekijäksi ja
kanonisoiduksi pyhimykseksi. Idea on lähtöisin opiskeluaikaiselta ystävältä,
joka Adèlen pyhäinjäännöslippaan ääressä omakohtaisesti on kokenut koko elämänsä
muuttavan ihmeen.
Niinpä mies viettää ranskalaisessa luostarissa kolme
joulunajan viikkoa tutkimassa vanhoja asiapapereita. Tiedot ovat ristiriitaisia
ja epäloogisia ja mahdollistavat myös tulkinnan varsin tavanomaisesta naiseen kohdistuvasta
väkivallasta. Pyhäinjäännösten äärelläkään mies ei koe odottamaansa järistystä,
mutta voiko hän silti varmaksi sanoa, etteikö jokin ihme ole tapahtunut tai
tapahtumassa?
Ihmiset odottavat mieluusti nopeita ihmeitä, mutta
hitaita ihmeitä he eivät huomaa. Ja maailma on kuitenkin täynnä hitaita
ihmeitä. Usein johdatuksen näkee vasta jälkikäteen.
Adélen mysteerin tutkimusten lomassa luodataan kertojan
elämää, niin menneisyyttä kuin nykyhetkeä. Lapsuus on ollut vaikea poissaolevan
isän ja tähän kuumeisesti takertuneen äidin välissä ja nykyhetkessä taas
huolettaa vaimon etääntyminen ja pojan ahdistuneisuus. Luostarin hiljaisuudessa
nämäkin asiat asettuvat oikeisiin mittasuhteisiin ja kohdalleen. On mahdollista
ymmärtää vanhempiaan. On mahdollista olla ottamatta liikaa vastuulleen
suhteessa rakkaimpiin. Ehkäpä tämä onkin Adélen suoma ihme?
Katselen kahta pipopäistä miestä ja ajattelen, että
meissä kaikissa on lommo valmiina. Lommo ei koskaan oikene, mutta meidän
tehtävämme on löytää paikka, jossa sen kanssa voi elää. Ja kerätä ympärillemme
ihmiset, jotka eivät välitä sen olemassaolosta, tuomitse meitä.
Haahtelalla on taito vetää yhteen toisistaan täysin
poikkeavia asioita. Ajatus ihmisessä olevasta lommosta lähtee alun perin
hupaisesta huomiosta, että ranskalaisten mielestä lommo autossa kuuluu asiaan
ja on miltei kunnia-asia, jotain tyylikästä.
Adélen kysymys on tunnelmaltaan surumielinen ja
viipyilevä, mitä korostaa keskitalveen liittyvä hämäryys, lumen hiljaisuus ja
kaukaiset tähdet. Toki luostarissakin suoritetaan arkisia askareita, kannetaan
maallisia huolia ja pidetään kontakteja ulkomaailmaan. Kirjan kertojalle
kohtaamiset avaavat uusia näköaloja ja tukevat uskoa tulevaisuuden suhteen. Ihan
kirjaimellisestikin, kun apotti raamatulliseen tapaan pesee pois lähtevän
vieraansa jalat.
Ei hän tiedä minusta kovinkaan paljon, eikä hän tiedä
äidistäni, eikä tiedä pienestä pojasta, joka seisoi kevätpäivänä kerrostalon
pihalla. Mutta silti minusta tuntuu kuin hän tietäisi ja samalla pesisi pois
kaiken mikä minua on vaivannut, koko elämäni ja kaikki sen taakat, jokaisen
rikkomukseni, ottaisi ne omiin käsiinsä ja antaisi veden huuhtoa ne pois.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti