Kustantaja: Like 2019
Haudallasi, Adriana -romaanin tapahtumapaikkana on
Sahlbergin aiemminkin kuvaama Göteborg. Myös tässä kirjassa se on pimeä, öinen
ja ahdistava. Osittain tapahtumat sijoittuvat myös Göteborgin naapurikuntaan
Kungsälviin.
Kirjan kokija ja näkijä on 46-vuotias Daniel, joka omistaa
pienen ja huonosti tuottavan antikvariaatin. Hän omistaa myös talon, jonka
sivurakennuksen vuokraamalla saa hieman tuloja. Ensimmäiseksi vuokralaiseksi tulee
miltei väkisin romanialaissyntyinen Adriana, jonka liiketoimien laatu pian
paljastuu Danielille. Hän ei niitä tuomitse.
Minä en jaksanut olla pettynyt muuhun kuin itseeni. Se
oli turvallista, mukavuudenhaluista pettymystä ja sellaisena pelastukseni,
sisälläni vaalima paikka. Siinä paikassa minun ei tarvinnut tuomita ketään, ei
edes itseäni, ja olin siellä lohdullisen vapaa haaveista.
Adriana ja Daniel ovat kumpikin yksinäisiä ja apeita
ihmisiä, joten ei ihme että heidän välilleen syntyy pelkkää seksisuhdetta
voimakkaampi side. Danielin riippuvuus Adrianasta alkaa kuitenkin vähitellen lähennellä
sairautta ja hänen halunsa suojella Adrianaa kaikkia pahantahtoisia ihmisiä
vastaan muuttuu miltei maaniseksi.
Danielilla on lapsuuden perua jonkinlainen jakautunut
persoonallisuus. Se voimistuu nyt, kun maailma alkaa näyttää Danielin silmissä
yhä ahdistavammalta ja rumemmalta. Yhteiskunnalla ei ole toivoa, vaan kaikki
hyvä ajetaan alas. Ihmisillä ei ole toivoa, sillä itsekkyys ottaa vallan
kaikkialla. Rikollisuus lisääntyy, etenkin maahanmuuttajien toimesta. Äänet
alkavat puhua Danielin päässä, mutta onko hän niiden julistama Jumalan miekka
ja epäkelvon aineksen hävittäjä?
Öisessä kaupungissa, kaiken niljakkaana ympäriinsä ujuvan
ihmisjätteen keskellä kahlatessani totesin lainkuuliaisuuden sinänsä kauniin
periaatteen pohjimmiltaan ihmisoikeuksien vastaiseksi.
Entiseen tapaan Sahlbergin kieli on kaunista ja osuvaa. Esimerkkejä:
”talonmiehen hyvinvoivilla kasvoilla on pahoinvoiva ilme”, ”syksy tuoksuu
vakavamieliseltä”, ”auringon valo on rietas” ja” ilta yhtä katoavainen ja
tarkoitukseton kuin aamut ja päivät jotka ovat pelkkiä öiden välisoittoja”.
Mutta onko teksti jo liiankin kiemuraista, miltei itsetarkoituksellista?
Taivas ei ollut pilvessä – se oli halvaantunut,
pilvensäkin menettänyt, elottomaksi kauhtunut pinta. Puut riippuivat sen ja
maan välissä nujerrettuina kuin ristiinnaulitut ja kangistuneina käpertyvistä
pensaista välittyi ruumiiden tuntu. Lehdettömiin oksiin takertunut lumi näytti
homeelta.
Haudallasi, Adriana ei kuulu Sahlbergin parhaimpiin
teoksiin, mutta taitavasti hän kuvaa Danielin mielen sairastumista ja myös
vähittäistä parantumista. Kirjan loppu on surumielisen toiveikas.
Toivon, että vielä koittaa yö, jona tuulet pidättävät
turhat äänet, maailman kohu vaimenee, hiljainen sade verhoilee lempeästi
ihmisten jäljet ja minä koen rauhan, synnyn uudelleen yön syleilyssä, kenties
katson luotaamattomalle taivaalle ja näen miltei huomaamattoman pyörteen,
kaiken imeytymisen ikuisesti tavoittamattomiin… Sen yön aion viettää haudallasi,
Adriana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti