Kustantaja: Into 2019
Pohjakosketus on romaani avioliitosta, joka alkaa
hellyyden ja ilon merkeissä, mutta jatkuu perhehelvettinä. Vastakkain on kaksi
ihmistä: ihailtu ja julkisuushakuinen mieskirjailija ja valokuvaajana mainetta
niittänyt nainen. Avioliitto päättyy kymmenen vuoden jälkeen eroon ja jäljelle
jää vain ihmetys siitä, miten kaksi fiksua aikuista saattoi sotkea asiansa niin
pahasti.
Ensi alkuun vaikuttaa siltä, että perheen tulehtunut tilanne
johtuu ainoastaan miehestä, joka kiihtyy tämän tästä täyteen raivoon mitä vähäpätöisimmistä
asioista ja heti perään aivan vastakkaisista syistä, ilman logiikkaa. Fyysistä
väkivaltaa hän ei käytä, mutta suusta tuleva teksti on pelottavaa.
Tarviiks
sun aina hymyillä ja olla noin ystävällinen kaikille jotka tulee juttelemaan?
Älä
saatana vahdi jokaista askelta minkä mä otan!
Mitä
vitun väliä jollain leivänmurusilla on?
Keskittyisit
laajempiin kokonaisuuksiin, idiootti!
Taasko
otit nokkiisi kun vähän korotin ääntäni?
Vittu
mikä prinsessa!
Lähinnä
haukotuttaa toi sun ainainen marttyyriys.
Sä olet maanis-depressiivinen lapsiasi hymyssä suin
hakkaava hirviö!
Nainen on ollut aiemmin jo kahdesti naimisissa ja hänellä on
kolme poikaa, mutta miehen vaatimuksesta hän suostuu vielä yhteen lapseen.
Pieni Toivo varttuu äänekkäiden riitojen ja pitkien mykkäkoulujen ilmapiirissä.
Nainen on väsynyt; on univajetta ja terveyskin reistaa. Yhä vahvemmin hän alkaa
uskoa olevansa syyllinen kaikkeen siihen, mistä mies häntä syyttää. Yhä useammin
se on nainen, joka riitojen päätteeksi anoo anteeksiantoa siitä, ettei osaa
toimia eikä rakastaa oikein. Vasta viisaan psykiatrin sanat saavat naisen
havahtumaan: Vahingollinen riita eroaa normikinasta siinä, että
jälkimmäisessä ei tarvitse pelätä.
Pohjakosketus-romaani liikkuu ajassa edestakaisin,
mutta lukujen otsikoista näkee kyllä missä vuodessa kulloinkin ollaan. Kirjailija
analysoi tarkasti tapahtumia ja henkilöidensä käytöstä ja rakentaa pikkuhiljaa
kokonaisuutta. Näin muodostunut kuva ei olekaan niin mustavalkoinen miltä
ensin vaikutti, vaan kumpikin osapuoli on tuonut oman osansa keitokseen niin
hyvässä kuin pahassa. Toimintamallit ovat peräisin lapsuudesta, jolloin niin
miehen kuin naisenkin oli löydettävä tavat selviytyä heille liian raskaista
tilanteista.
Vaikeaksi muistamisen teki se, ettei ollut
helppoa tunnistaa kuka oli uhri, kuka tekijä.
Tai ehkä ne olivatkin vain kolikon kaksi eri
puolta.
Yksi oli varmaa: syyllisen ja syyttömän
etsiminen oli turhinta mihin elämänsä voi tuhlata. Silti se oli ainoa mistä
kiisteltiin ja mihin hengissä selviämiseen tarkoitettu energia tuhlattiin.
Kuka oli oikeassa? Hän vai minä?
Ne vai me?
He vai te?
Turhanpäiväisistä yksityiskohdista
väitellessä kaiveltiin vanhoja, jotta yksikään housuntaskuun piilotettu
kihlasormus, itämaiseen mattoon kuivahtanut viinitahra tai ilmaisematta jäänyt
rakkaudenosoitus ei unohtuisi.
Harvoin peilistä
löysi muuta kuin oman kuvansa. Onneksi inhimillinen ei ollut sama kuin
virheetön. Inhimillisen synonyymi on ihminen.
Jännitystäkin romaanissa on, sillä kirjan ensimmäinen luku
on kuin rikospaikan lavastus: jäisen kylmä kesämökki, verilammikossa makaava
miehen ruumis ja takkaan tulta sytyttävä nainen. Mitä oikein on tapahtunut?
Vasta kirjan lopussa saa jonkinlaista valaistusta asiaan.
Porissa vuonna 1968 syntynyt ja Raumalla lapsuutensa ja
nuoruutensa viettänyt Nina Honkanen on toimittanut ja käsikirjoittanut radio-
ja televisio-ohjelmia, julkaissut kolme tietokirjaa ja kolme romaania. Vuonna
2002 ilmestyneestä esikoisromaanista Gladiaattori on tekeillä
kansainvälinen elokuva. Vuonna 2015 Nina Honkanen kouluttautui
seksuaalikasvattajaksi.
PS. Henkisestä väkivallasta ja narsismista kertoo myös Laura
Mannisen romaani Kaikki anteeksi (WSOY 2018). Tietokirjoihin sijoittuu
Raakel Lignellin omaelämäkerrallinen teos Älä sano että rakastat
(Siltala 2019).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti