Kustantaja: Tammi 2019
mutta tämä kirja on romaani.
Tanssikaa!-teoksen kertoja on Elisabeth-niminen
nainen, jonka elämästä välähtelee lukijan eteen satunnaisia hetkiä lapsuudesta
aina 64-vuotiaaksi asti. Niihin limittyvät Elisabethin äidin elämästä napatut
otokset lapsuudesta kuolemaan. Ajassa liikutaan unenomaisesti menneen ja
nykyhetken välillä, milloin äidin elämässä ja milloin tyttären. Nimiä mainitaan,
mutta aina ei tiedä onko kyse ihmisistä, nukeista vai kenties kukista.
Elisabethilla on paljon mielikuvitusta ja mielikuvat voivat
johtaa erikoisiin tekoihin. Tyttö esimerkiksi leikkaa helmakaitaleen irti
äitinsä pitkästä hameesta, koska haluaa nähdä kannattelevatko helmat äitiä
ilmassa. Aikuisten puheista napatut asiat herättävät pelkoja ja mielleyhtymiä.
Onko ihme, jos tyttö näkee kuolleiden haamuja seinillä, kun äidin edesmenneiden
veljien syntymäpäiviä vietetään juhlallisesti joka vuosi?
Ihminen kulkee yhtä aikaa vanha ja uusi hartioillaan.
Ympärillämme on peitto, joka on kirjottu täyteen tapahtumia, menneitä ja
tulevia, ja jos mistään muusta ei voi olla varma niin ainakin siitä, että
mennyt vaikuttaa tulevaan.
Äiti on Elisabethin elämässä keskushahmo, joskus kuningatar
ja joskus enkeli. Joskus tytär näkee hänen kasvojensa paikalla vain sileän
munankuoren. Edesmenneet ympäröivät äitiä kaiken aikaa: omat vanhemmat, vauvana
menehtynyt veli, tuberkuloosiin kuollut veli, neljä sodassa kaatunutta veljeä. Välillä
äiti tuntuu olevan täysin surun syövereissä ja arkielämästä irrallaan, mutta
hänellä on Elisabethin lailla myös paljon mielikuvitusta ja hän osaa
joustavasti sukeltaa tyttärensä ajatusmaailmaan.
Surunsa vuoksi äiti ymmärtää muita rikkinäisiä ja
ahdistuneita, sodan haavoittamia kanssakulkijoita. On nuori Viljam, jonka isä
kuoli sodassa ja jonka äiti meni suolampeen. On Antero, joka murehtii enemmän
ampumiaan ihmisiä kuin omaa vammautumistaan. On opettaja, joka käy oppituntien
välissä itkemässä koulun kokoelmahuoneessa. On Aune-täti, on Osmo-setä, on
monta muutakin. Kaikki heidät äiti kerää luokseen saamaan hetkeksi helpotusta
elämään. Olohuoneessa järjestetään tanssit. Matot kasataan, kukat kannetaan
kuistille tai yläkertaan johtaville rappusille ja kristallikruunu siirretään
kellariin johtavaan välikköön. Äiti huutaa: ”Tanssikaa! Tanssi auttaa!”
Aikuisena Elisabeth on yhä omanlaisensa, hieman arvaamaton
ja ehkä itsetuhoinenkin. Hän kiertelee päämäärättömästi maailmaa, kunnes palaa
takaisin kotiin, missä hän nyt puolestaan on edesmenneiden ihmisten (ja ehkä
kissojen) ympäröimä. Ennen kaikkea läsnä on äiti niin hengessä kjuin seinältä tarkkailevan muotokuvan muodossa.
Olen ajat sitten kadottanut elämästäni aikamuodot samalla
lailla kuin äitini. Preesensillä, imperfektillä ja futuurilla ei ole enää
minulle merkitystä.
Jalosen kirjassa tuntuu siltä, kuin aika olisi seisahtanut
paikalleen. On hidasta ja unenomaista. Kieli on taloudellista ja niukkaa, mutta
sanoihin on latautunut tavattomasti merkityksiä ja lauseet ovat
monikerroksisia. On hienoja huomioita ja paikalleen pysäytettyjä hetkiä.
Huomiot ovat lapsen, mutta ne laajenevat ikiaikaisiksi.
Elämäntehtävä on iso asia. Tiesin sen, koska siitä
puhuttiin ruokapöydässä ja olohuoneessa silloin kun vietettiin äidin
kuolleitten veljien syntymäpäiviä. Heidän elämäntehtävänsä oli ollut puolustaa
isänmaata. Tuntui omituiselta, että elämäntehtävään kuului kuolema, että elämä
ja kuolema olivat ihmisen tärkeimmässä tehtävässä vierekkäin.
Parit
lähtivät liikkeelle, ei ollut väliä katselinko heitä ovensuusta vai pakeninko
muualle.
”Tyttö
tuli”, joku sanoi.
Siitä tuli tunne, että synnyin kynnykselle.
Emme me vanhene silmissä vaan sydämessä, mutta onneksi
tunteista puhtaita meistä ei koskaan tule.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti