Kustantaja: Otava 2020
Alkuteos: Tritonus
Suomennos: Laura Beck
Kjell Westön romaani Tritonus puhuu musiikista. Siihen
viittaa kirjan nimikin: tritonus on intervalli, jota keskiajalla pidettiin
paholaisen musiikkina ja jonka käyttö kiellettiin valistusaikaan saakka.
Nykyään sitä käytetään metallimusiikissa ja hälytysajoneuvojen äänimerkeissä.
Kirjassa keskustelu liikkuu bluesista ja laulelmista
klassiseen musiikkiin. Esimerkiksi Sibeliuksen ja Mahlerin teoksista puhutaan
pelkillä numeroilla - kiinnostavaa kyllä sinällään, mutta
musiikkitietämykseltään rajoittuneelle lukijalle vaikeaa. Juoni jää miltei
musiikkitietämyksen jalkoihin, vaikka toki siinäkin on mielenkiintoista monikerroksellisuutta.
Tarina jakaantuu kahteen osaan. On Syyskirja, jossa
tutustutaan ulkosaaristossa sijaitsevaan (kuvitteelliseen) Ravaisten saareen ja
kirjan henkilöihin. Kesäkirjassa puolestaan paljastetaan menneisyyden salaisuuksia,
jotka on yritetty unohtaa, mutta jotka silti yhä vaikuttavat ihmisten väleihin
ja käytökseen. Kertojina vuorottelee kaksi henkilöä eli Thomas Brander ja
Reidar Lindell.
Thomas Brander on 58-vuotias kapellimestari ja klarinetisti,
joka aikoinaan saavutti riemuvoittoja konserteissaan ja levytyksissään. Nyt hän
on väsynyt ja alakuloinen. Musiikki ei puhuttele entiseen tapaan, tulee epäonnistumisia
niin kapellimestarina kuin solistina ja esiintymiskutsut vähenevät.
Unettomia öitä ja painajaisia Branderille aiheuttaa etenkin
muisto Zaventemista, joutuminen lentokentällä aivan lähelle terroristien
hyökkäystä. Ovat myös sotkuiset naissuhteet ja #metoo-kampanjan kohteeksi joutuminen.
Viimeisin suhde nuoren viulistin Kristan kanssa on muodostunut Branderille
painajaiseksi, vallankäytön ja taitavan ilkeilyn näyttämöksi.
Branderia vaivaava riittämättömyydentunne on paljolti peräisin
lapsuudesta, jäämisestä vertailussa aina Gustav-veljen jalkoihin. Gustavin
surullinen kohtalo vain lisää syyllisyydentunteen Branderin ennestäänkin
suureen taakkaan. Isänäkään hän ei tunne oikein onnistuneensa, vaan ainoa poika
Vincent (Vinnie) on jäänyt etäiseksi työkiireiden vuoksi.
Hän yritti lohduttautua sillä että oli ajanut satoja
kilometrejä pimeässä näkemättä mitään kuvia silmiensä edessä. Ei Zaventemista,
ei Kristasta, ei Gustavista. Yleensä kuvat välähtelivät hänen silmissään kun
hän ajoi, ja hän tapasi kuulla ääniä: räjähdyksiä, rikki helähtäviä
ikkunaruutuja, paniikin vallassa itkeviä ja huutavia ihmisiä. Ja hän kuuli
äänten puhuvan, aivan lähellä korvaansa. Gustavin ääni, alistuneisuudesta
paksu, hillityn vihamielinen, Vincentin ääni, matala ja vastahakoinen, joskus
suorastaan jyrkkä. Ja Kristan monotoninen ääni, sitä torjuvampi ja
metallisempi, mitä selvemmin hän tajusi että Brander oli kierähtänyt selälleen
ja kääntänyt vatsansa esiin, että tämä anoi armoa kuin lyöty eläin.
Ehkäpä juuri näyttämisenhalu saa Branderin rakentamaan Ravaisiin
oikean luksushuvilan hisseineen ja porealtaineen. Siellä hän haluaa toisaalta
käpertyä yksinäisyyteensä kuin sairas eläin ja toisaalta syventyä musiikkiin. Saaren
asukkaat eivät tällaista eristäytymistä ymmärrä, vaan pitävät sitä
ylimielisyytenä.
Lähin naapuri ja Branderin ikätoveri Reidar Lindell ottaa
kuitenkin Branderin hoiviinsa. Lindell on leskimies, psykologi,
kunnanvaltuutettu ja kitaristi paikallisessa viihdeyhtyeessä. Impulsiivinen, ulospäin
suuntautunut ja joskus liiankin innokas ajamaan läpi ideoitaan. Miesten
tutustuminen tapahtuu varovasti, tunnustellen ja välillä toisen käytöstä väärin
tulkiten, mutta musiikin lisäksi löytyy muitakin yhdistäviä tekijöitä. Ystävyys
syntyy ja kestää.
Saarella asuva joutuu pakostakin ottamaan kantaa asioihin.
Ovat äärioikeistolaiset aatteet ja maahanmuuttajien asema. Ovat saariston
luontoa koettelevat katastrofit ja ihmisiä uhkaava pandemia. Ovat taloudelliset
realiteetit. Ovat tunteet rakkaudesta vihaan ja ilosta suruun. Ovat sairaudet,
mielenterveyden ongelmat ja kuolema.
Musiikin lisäksi Tritonus pohdiskelee hyvyyden ja
pahuuden käsitteitä. Voiko ihmisiä luokitella tällaisten käsitteiden perusteella?
Ovatko ”hyvien” ihmisten saavutukset arvokkaampia kuin ”pahojen”? Kirjan
henkilöt käyvät kovaa taistelua sisäisten riivaajiensa kanssa, mutta jonkinlainen
voitto näyttäisi olevan saavutettavissa. Kaikilla on mahdollisuus kasvaa ja
kehittyä.
Älkää näyttäkö meille pimeyttä, me haluamme nauttia vain
hyvien ihmisten luomasta taiteesta. Mutta kenellä oli mandaatti määritellä
hyvyys, ja kuka sen mandaatin oli antanut? Ja vaikka olisi mahdollista luoda
pitävä määritelmä hyvyydelle: mitä länsimaisesta kulttuurihistoriasta jäisi
jäljelle, jos kaikki kusipäiden luomukset poistettaisiin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti